Norwegian 'mest punktlig' og 'der det skjer'

Jeg sier bare go Norwegian. Håper det fortsetter slik for Norwegian dem vokser stadio og blir bedre håper dem slik positiv tolkning videre. :D

Vet ikke hvor du henter tallene dine Krølle, Scandinavian Airlines rapporterer sin punktlighet til å være 88,1% i sin juni-rapport og Norwegian har som TCAS sier en punktlighet på 83,2%. Avstanden er dermed 4,9%, og tendensen er at denne avstanden reduseres måned for måned.

På OSL er rollene byttet med 87,8% for Norwegian og 87,2% for SAS.

Krølle sine tall stammer nok fra FlightStats:

4. Widerøe – 89,8%
6. SAS – 89,18%
8. Norwegian – 88,35%

Krølle sine tall stammer nok fra FlightStats:

4. Widerøe – 89,8%
6. SAS – 89,18%
8. Norwegian – 88,35%

Da har vi vel nok en gang fått klargjort at man skal være litt tilbakeholdne med å bruke FlightStats som sannhetsvitne. Jeg vil anta at flyselskapene er de som sitter med mest korrekt data, eller hur...?

Da har vi vel nok en gang fått klargjort at man skal være litt tilbakeholdne med å bruke FlightStats som sannhetsvitne. Jeg vil anta at flyselskapene er de som sitter med mest korrekt data, eller hur...?

Nå måler Flightstats annkomstpunktligheten. Flyselskapene måler vel helst avgang, og her kan det jo som kjent jukses ganske kraftig. F eks. pushe flyet ut fra gate, for så å stå der 30-40 min og kanskje lengre. Flighten er da registrert som gått, men realiteten er jo egentlig noe helt annet.......

Nå måler Flightstats annkomstpunktligheten. Flyselskapene måler vel helst avgang,

Selvsagt - jeg glemte dette i farten.:) FlightStats måler vel uansett bare på et utvalg, såvidt jeg har skjønt det.

Det er forøvrig gode grunner til at selskapene er opptatte av avgangspunktlighet, siden dette kanskje er nærmere knyttet opp mot egen drift. For en reisende er kanskje ankomstpunktlighet noe mer vesentlig.

Er jeg helt på viddene her. Har ikke S-supporterne hevdet at ankomstpunlighet er viktigst og at S er relativt mye bedre enn N på det? Tallene fra FlightStats viser at dette slettes ikke er tilfelle. Avstanden mellom S og N er 0,83 prosentpoeng på FlightStats tall, mens tallene selskapene selv rapporterer viser avgangspunktlighet at avstanden er 4,9 prosentpoeng. Og hvis en ser på de to tallene innenfor hver av selskapene, så forbedrer N seg med 5,15 prosentpoeng underveis, mens S bare forbedrer seg med 1,08 prosentpoeng. Det har også vært hevdet at S flyr fortere enn N underveis, men tallene ovenfor viser at det er omvendt (hvis vi vil stole på disse tallene da). Jeg tror ikke flyselskapene vil rapportere sin virksomhet som å være verre enn den er, så jeg tenderer til å stole mer på disse tallene enn FlightStats'.

Det finnes en tredje uavhengig målig som utføres av Avinor og deres tall korrelerer mye mer med flyselskapenes enn FlightStats. Jeg følger spesielt tallene fra OSL som dere fleste vet og ikke minst jeg holder meg til 12 måneders rullerende tall. Der ser vi for det første er bedre tall for begge selskapene enn de rapporterer for hele sin virksomhet. Nå har jeg enkelhetsskyld sett på avstanden mellom de to på OSL, og her er den utviklingen siden desember 2008 og frem til juni i år.

OSL_SvsN_2011-06.jpg

Jeg har den uvanen å trekke inn regulariteten, men utenom askeperioden i 2010 har N hatt bedre regularitet enn S (med andre ord ble N hardere påvirket av asken enn S).

Men hvis vi tar oss tilbake til punktligheten, så er det ingen tvil om hvem som har forbedret seg fra sommeren 2009 og frem til i dag. Hvis denne tendensen forsetter, så vil det ta mellom 3 og 6 måneder til N har utlignet forskjellen i dag på 1,4 prosentpoeng. Når dette skjer, ja jeg sier når, avhenger om S kan beholde nivået oppe som de tre siste måneder eller de faller tilbake til gamle synder. Nå i juli er trafikken redusert med rundt 25% hos S i forhold til andre tider av året, så kanskje kan tech-andel gå ned - mannskapsproblemer forblir vel værende siden ferieavviklingen tar sitt.

Hvis det ikke er noe å skrive om DY på nåværende punkt så lar de det heller ligge?
Men burde jo tatt med DY's tall når de først nevner SK.

Line Kaspersen er ikke ferievikar, men normalt den DN-journalisten som skriver positive DY-nyheter :)

Som man ser så er det stort sett en avskrift av SAS' pressemelding, men bare kuttet det mest typiske reklamespråket i direkte sitat.

I juli var SAS verdens punktligste flyselskap med 91.48% av alle ankomster på tid. De tre siste årene har SAS kunnet smykke seg med tittelen Europas punktligste flyselskap i kategorien "major airlines", flyselskap med minst 30.000 avganger pr år.
SAS-eide Widerøe, som inngår i kategorien regionale flyselskaper, var i juli Europas punktligste flyselskap generelt med imponerende 91.5% av ankomstene på tid. Det er første gang konsernets to flyselskaper topper listen samtidig.

- Vi vet at det betyr mye for kundene våre å komme frem til rett tid, og være der når det skjer. Jeg er veldig stolt over medarbeiderne i SAS og Widerøe som nok en gang leverer så fremragende punktlighet, sier konsernsjef Rickard Gustafson.

Bare to andre store flyselskaper var i nærheten av SAS' punktlighet; Japanske JAL og ANA. Blant de europeiske selskapene havnet Finnair på 19. plass med en punktlighet på 81.36%, Lufthansa på 28. plass med 78.65%, British Airways på 32. plass med 76.42% og Air France på 39. plass med 70.36%. Snittet for alle europeiske flyselskaper var 77.3%

Last edited:
I følge OSL var SAS på 7. plass når det gjaldt ankomstpunktlighet - her en en komplett liste av rutefly hvor det er selskaper med mer enn 8 månedlige flighter.

OSL_arr_punctuality_2011-07.jpg

I følge OSL var SAS på 7. plass når det gjaldt ankomstpunktlighet - her en en komplett liste av rutefly hvor det er selskaper med mer enn 8 månedlige flighter.

OSL_arr_punctuality_2011-07.jpg

Denne listen gjelder kun for OSL, flightstats ser på hele rutenettet.

Back