Norwegian mellom USA og Karibia

Og Seth har allerede publisert en reportasje for Airways.

http://airwaysnews.com/blog/2015/12/04/norwegian-france-closer-usa/

While the inaugural flight from BWI is reportedly oversold the flight from JFK had approximately 65% of the seats occupied. Even with the company’s assertions that future bookings justify extending the season in the JFK market one must consider the potential profitability of these routes, particularly given the low fare model the carrier promotes. With a CASM of approximately 8 cents (per CAPA estimates) Norwegian operates at a significant discount to the US-based carriers which could also theoretically offer service on these routes. Given that cost differential (JetBlue, the next closest, operated with a CASM of 10.3 cents in the same period) it would seem that Norwegian has a clear advantage.

Toppmøte ved retur til Baltimore ...

12342390_10153670497194927_405886610536458977_n.jpg

Ser ut som disse rutene funker og de kommer tilbake neste år, og sesongen vil starte en måned tidligere enn i år

http://media.norwegian.com/us/#/pre...sonal-service-to-the-french-caribbean-1325853
NEW YORK (FEBRUARY 25, 2016) – Norwegian, the World’s Best Low-Cost Long-Haul Airline and Europe’s Best Low-Cost Airline, will resume its seasonal winter service to the French Caribbean following a successful first winter season. Nonstop service from Baltimore-Washington International Thurgood Marshall Airport (BWI), Logan International Airport (BOS) and John F. Kennedy International Airport (JFK) to Guadeloupe and Martinique will begin on November 10. Norwegian’s service between the United States and the French Caribbean began last December.

Ser ut som disse rutene funker og de kommer tilbake neste år, og sesongen vil starte en måned tidligere enn i år

Ja, jeg har fra kontakter hørt at rutene har gått over all forventing, og at det trolig vil dukke opp rødneser også på andre amerikanske flyplasser neste høst.

Sånn teoretisk - hva må til for at Norwegian skal kunne fly innenriks i USA?

Den amerikanske kongressen må endre lovgivningen og presidenten må godkjenne endringen.

Eller at Norwegian må opprette Norwegian Air US i USA, der 51% av aksjene må være eid av et Amerikansk selskap eller person. Om jeg ikke husker feil?

Litt OT nå...

Eller at Norwegian må opprette Norwegian Air US i USA, der 51% av aksjene må være eid av et Amerikansk selskap eller person. Om jeg ikke husker feil?

Litt OT nå...

Du husker feil. Grensen i USA er 25%, og selv da vil man møte stor motstand og man må bevise at selskapet drives og bestemmes av amerikanere

Litt OT nå...

Er ikke dette regelverket som gjelder i EU, mens det i USA er et krav om at utlendingers eierskap (og kontroll) av aksjer i flyselskaper i US max kan være på 25%?

Edit: Jeg ser at Someone bekrefter det jeg husker. I tillegg mener jeg at det er et krav om at 2/3 av board of directors + "presidenten" i selskapet er US citizens.

Bare å lese litt oppstarten av Virgin America så forstår man at dette er bie man ikke behøver å tenke på engang.

Bare å lese litt oppstarten av Virgin America så forstår man at dette er bie man ikke behøver å tenke på engang.

Nei, når man ser motstanden NAI møter når de kun skal fly noen få ruter mellom US og Europa som mange mener ikke vil yte spesielt mye konkurranse så kan vi jo bare gjette hva som møter dem om de skulle finne på noe slikt...;)

Amerikanske selskaper benytter seg jo nå gjerne av retten til eierskap i utenlandske flyselskaper i en størrelsesorden som utenlandske selskaper ikke får lov til i US, så kanskje de har endret oppfatning.

Ikke realistisk med innenriksrettigheter, men det er fortsatt mye å hente fra Karibien til både USA og Kanada uten å behøve å strekke lovverket.

Interessant lesning. Hvis de benytter skandinavisk crew, så lurer jeg på hvordan de trives. Det ene crewet må vel bo på Guadeloupe, og selv om befolkningen er hyggelige, så er jo standarden mye lavere generelt sett ift hva man finner på en del andre karibiske øyer. Fransktalende øyer var faktisk de med lavest generell standard over hele karibien da jeg jobbet i Den Norske Amerikalinje som cruiset rundt der på cruise med varighet opptil 25 dager, og hvor vi nesten aldri forlot øyene før etter midnatt på vei til neste destinasjon.
Nå begynner det å bli et problem for amerikanerne: Norwegian forbindes med et cruiserederi, uten mye norsk tilknytning, og så kommer det et nytt Norwegian på markedet.
På denne siden av Atlanteren virker det jo som alle liker Norwegian air, både long haul og i Europa,; hvordan går flightene med CPH / St. Croix - SJU ?? Jeg var nylig på St Croix og på det beste hotellet i Christiansted, sa de at det var svært få dansker som sjekker inn.

Interessant lesning. Hvis de benytter skandinavisk crew, så lurer jeg på hvordan de trives. Det ene crewet må vel bo på Guadeloupe, og selv om befolkningen er hyggelige, så er jo standarden mye lavere generelt sett ift hva man finner på en del andre karibiske øyer.

Crew fra både Skandinavia og andre baser i Europa.
De er stasjonert i Guadeloupe og Martinique, ingen av de "bor" i USA.
Fant en blogg fra et Oslo crew som er der nede. Virker som de trives veldig bra.
http://karibienfruer.blogg.no

Kjenner ei norsk som er basert i Martinique for tiden, de tar det definitivt som en ferie forstår jeg, sikkert fordi det er et tidsbegrenset oppdrag 4-5 mnd. Når man er singel og havner i syden, så er det vel ganske hyggelige dager når man på fri og standby dager koser deg på en strand og kommer hjem til sommeren.

Begynner litt tidligere til høsten ... 10. november. Frekvenser etc ser ellers likedan ut så langt.

De to siste avgangene for sesongen fra Karibia til JFK i dag 1 mai.
NIH og NII lander på OSL som DY8890 og 8892 kl 04.20 mandag morgen.

Back