Norwegian med ny AOC.

Her ser man vel kanskje starten på noe av det som har ryktes blandt de ansatte en stund. Slutt på fast ansatte og alle over på kontrakter....

Passer jo bra nå som pilotene skal ut i forhandlinger og mediene allerede har begynt å snakke om streikefare...

Beklager spørsmålet, men dette betyr hva? For hvem?

Det spekuleres vel i at denne nye AOC'en skal brukes til Norwegian sin trafikk i Europa, og at alle ansatte skal over i den AOC'en med kun kontraktsansatte.

Hva som er realitetene aner ikke jeg.

Ja, ny AOC for DY er på gang (om den da ikke allerede er ferdig behandlet og gått gjennom), og etter hva som sies er det en gammel kjenning fra Tilsynet som står som ansvarlig.

Hva motivet for ny AOC er, vet få (og neppe pilotforeningen i DY heller enda), men spekulasjonene går på at Kjos ønsker en ny plattform, med mulighet til å si opp alle fastansatte, og tilby kontrakter til de som er interessert.

Stemningen er uansett ganske laber blant mange der om dagen, og man avventer...

Tally-Ho

Blir spennende å se utfallet av ny AOC. Det blir trolig ingen lett flytteoperasjon dersom dette innebærer kun kontrakter for allerede fast ansatte, all den tid kollektivavtalene regulerer slikt. Alt i alt en spennende høst for selskapet og de ansatte er vel ikke feil å si.

Jeg vil anta at det ville vært umulig i de fleste andre bransjer å si opp alle fast ansatte for å flytte disse over på kontrakter, spesielt når det er opplagt at de på kontrakter direkte erstatter de som var fast ansatte. I forhold til basene utenlands er saken ikke så opplagt, men om man gjør dette i stor skala i Norge så høres det utenkelig ut at man får godkjenning til dette.

Er det da noen grunn til å tro at man i luftfarten kan gå til slike drastiske grep uten å komme i konflikt med lovgivningen? Kan det være andre ting som gjør at man søker om en ny AOC?

Jeg vil anta at det ville vært umulig i de fleste andre bransjer å si opp alle fast ansatte for å flytte disse over på kontrakter, spesielt når det er opplagt at de på kontrakter direkte erstatter de som var fast ansatte. I forhold til basene utenlands er saken ikke så opplagt, men om man gjør dette i stor skala i Norge så høres det utenkelig ut at man får godkjenning til dette.

Er det da noen grunn til å tro at man i luftfarten kan gå til slike drastiske grep uten å komme i konflikt med lovgivningen? Kan det være andre ting som gjør at man søker om en ny AOC?

I Norge er det vanskelig å bli "kvitt" en ansatt, men faktisk lettere med en hel gruppe/flere. SAS forsøkte seg med noe lignende i 2004(?) Alle SAS ansatte, for flygende med ansienitet tilbake til 1979, skulle få sparken med mulighet til å søke på jobbene sine i Braathens AOC. Mest kritisk for ca - pilotene ble reddet av felles listen.

West Air gjorde vel også et stunt ifm kollektivavtale problematikken for noen år siden?
Ikke helt sammenlignbart, but close.

Dagens virkelighet i luftfarten.

........spekulasjonene går på at Kjos ønsker en ny plattform, med mulighet til å si opp alle fastansatte, og tilby kontrakter til de som er interessert.

Tally-Ho

Å si opp alle fastansatte? Tenker man da på administrasjon og teknisk personell også? Eller er det kun flightdeck og ca som må over på kontrakt?

Jeg er ikke helt oppdatert på DY sine planer, men var det ikke meningen å legge head office til Dublin? Eller var det DU som skulle flyttes dit? Kanskje noe avhenger av hvor medgjørlig den nye borgerlige regjeringen er?

Selv synes jeg det er meget beklagelig om politiske begrensninger tvinger Kjos til å legge ned, selge eller flytte virksomheten ut av Skandinavia. Jeg synes det hadde vært veldig moro om vi kunne drive en så internasjonal virksomhet som DY/DU er i ferd med å bli, med hovedkontor i Skandinavia. Kunne man ikke lære litt av internasjonal skipsfart?

Re: Re: Norwegian med ny AOC.

Selv synes jeg det er meget beklagelig om politiske begrensninger tvinger Kjos til å legge ned, selge eller flytte virksomheten ut av Skandinavia. Jeg synes det hadde vært veldig moro om vi kunne drive en så internasjonal virksomhet som DY/DU er i ferd med å bli, med hovedkontor i Skandinavia. Kunne man ikke lære litt av internasjonal skipsfart?

Det du i bunn og grunn sier er at det er synd at Kjos ikke får drite i alle lover og regler og gjøre nøyaktig som han vil. Jeg synes ikke det er spesielt kjipt jeg, jeg synes tvert imot at normen bør bli krav til ryddige og sosialt bærekraftige arbeidsforhold for alle. Så får myndighetene ruske opp i de som prøver å lure seg unna.

Å si opp alle fastansatte? Tenker man da på administrasjon og teknisk personell også? Eller er det kun flightdeck og ca som må over på kontrakt?

Jeg er ikke helt oppdatert på DY sine planer, men var det ikke meningen å legge head office til Dublin? Eller var det DU som skulle flyttes dit? Kanskje noe avhenger av hvor medgjørlig den nye borgerlige regjeringen er?

Jeg tror din innlegg kan lett misforstaes.

Per idag finnes det seg bare et selskap som har vesentlig lavere kostnader per ASK i Europa enn Norwegian selv, nemelig Ryanair. Vueling er litt under, easyJet litt over Norwegian. Sa fra kostnads-siden har Norwegian gjord jobben sin meget meget bra.

Likevel ligger load-faktor og Ancillary Revenue under det hva konkurrentene har og - i tilfelle av Ancillary Revenue - nesten 1/3 under det hva selskaper setter seg som mal. Her er de andre konkurrenter rett og slett bedre. De klarer a fylle sine flyene bedre og de klarer a fa mer penger inn for Ancillary services. Begge ting tilsammen gir mer penger i kassa.

Andre rykter går ut på at de skal skille ut de fast ansatte i eget AS (NAN), slik at de kan ture frem med sine undersåtter (kontraktsarbeidere) som blir igjen i NAS akkurat som de vil.

Da blir vel de fast ansatte avspist med en liten del av produksjonen ut fra OSL, BGO, TRD og SVG under sitt eget AOC, og resten tilfaller spanjoler, polakker og det norske B-laget.

Aksjonsmulighetene for de fast ansatte blir vel ved samme pennestrøk kraftig redusert i og med at det blir snakk om to separate AS med like lite juridisk sammenheng som NAS og SAS.

.............Da blir vel de fast ansatte avspist med en liten del av produksjonen ut fra OSL, BGO, TRD og SVG under sitt eget AOC, og resten tilfaller spanjoler, polakker og det norske B-laget.

Jeg er litt usikker. Kanskje noen kan bekrefte / avkrefte. Slik jeg oppfatter det er det fult tillatt å fly innenriks i Norge med flight deck og ca som ikke behersker norsk, sålenge man snakker bra engelsk? F.eks er det fritt frem for BA, KLM og andre som måtte ønske å fly innenriks i Norge å gjøre det uten at Luftfartstilsynet kan kreve norsktalende ombord? Eller kanskje det kreves at en ca kan norsk?

Dersom norsk ikke er et krav skulle det vel ikke være noe i veien for at DY eller hvem det måtte være kan fly Norge domestic med crew fra Spania, Polen etc som Swashbuckler nevner?

Dersom norsk ikke er et krav skulle det vel ikke være noe i veien for at DY eller hvem det måtte være kan fly Norge domestic med crew fra Spania, Polen etc som Swashbuckler nevner?

Her var betegnelsen min kanskje en noe flåsete måte å si kontraktsansatte på. Altså: en arbeidergruppe med alvorlig svekkede rettigheter. Nasjonalitet er således underordnet...

Jeg er litt usikker. Kanskje noen kan bekrefte / avkrefte. Slik jeg oppfatter det er det fult tillatt å fly innenriks i Norge med flight deck og ca som ikke behersker norsk, sålenge man snakker bra engelsk? F.eks er det fritt frem for BA, KLM og andre som måtte ønske å fly innenriks i Norge å gjøre det uten at Luftfartstilsynet kan kreve norsktalende ombord? Eller kanskje det kreves at en ca kan norsk?

Alle EU-selskaper kan fly hvor de vill innenriks - unntatt på FOT-streknnger. BMI Regonal f.eks. er jo i ferd med å starte opp ..

Back