Norwegian mangler folk - fly kanselleres pga arbeidsaksjoner

Hpkris

Front section flyer
Dy sliter med pilot/crew mangel pga at de ikke vil jobbe ekstra i fritiden.
Ser jo lyst ut dette da med tanke på at det kan bli streik i Sverige på fredag.

Mannskapsmangelen har den siste drøye uka tvunget Norwegian til å kansellere i alt 24 rundtur-flyginger.

- Den siste uka har vi vært i en ekstraordinær situasjon der vi har måttet omrokere på flyprogrammet og leie inn mannskap for å dekke inn pilotmangelen, forklarer informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian.Han forklarer den prekære situasjonen med at pilotene nylig sa opp en avtale der seg sier seg villig til å jobbe ekstra på fritiden.

Lavprisselskapet baserer mange av sine flyginger (i snitt 8 pr. dag) på at pilotene og kabinpersonalet tar ekstravakter.

Når flyene blir stående på bakken, rammes hundrevis av Norwegian-passasjerer.

Kilde: http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10069874
 
Re: Norwegian mangler folk - fly kanselleres

Hvordan skal det bli i fremtiden med enda flere fly i trafikk? Selv om flesteparten av nye fly blir stasjonert i utlandet/erstatter eldre fly, er det også lagt opp til økning på produksjon i Norge. Når de allerede nå sliter så fælt med ansatte kan dette bli enda værre i fremtiden. Alternativet er å få utenlandsk arbeidskraft på norsk innenlands, men det vil vel ikke kundene være med på. Vil DY slite med fagforeningene slik SAS gjør om noen år?
 
Re: Norwegian mangler folk - fly kanselleres

Hvor lenge er det siden Norwegian ansatte piloter i Norge?
 
Re: Norwegian mangler folk - fly kanselleres

Her kan jo SK gjøre som WF, plukke opp "haikere" som ikke får reise ^_^
Og de kan jo til og med kanskje få litt god publisitet rundt et slikt stunt ;)
 
Re: Norwegian mangler folk - fly kanselleres

Hvordan skal det bli i fremtiden med enda flere fly i trafikk? Selv om flesteparten av nye fly blir stasjonert i utlandet/erstatter eldre fly, er det også lagt opp til økning på produksjon i Norge. Når de allerede nå sliter så fælt med ansatte kan dette bli enda værre i fremtiden. Alternativet er å få utenlandsk arbeidskraft på norsk innenlands, men det vil vel ikke kundene være med på. Vil DY slite med fagforeningene slik SAS gjør om noen år?
Her er det vel prat om at veksten går for fort, det er ikke gjort over natten og ansette, gi de nødvendig opplæring for så og sette de i produksjon.
Dette går automatisk ut over de allerede ansatte i form av ekstravakter, noe som ofte resulterer i sykmeldinger ( der hvor presset blir for stort over tid )
Kan vel bare forklares med dårlig planlegging??.
 
Re: Norwegian mangler folk - fly kanselleres

Et problem er vel også, at Norwegian i forhold til SAS har utroligt mange ruter, men ofte med en lav frekvens pr. rute. Så når Norwegian laver en aflysning, så rammer den relativt hårdere på den pågældende rute end tilsvarende hos SAS? Især hvis man, som det antydes i artiklen, ikke er så glade for at ombooke via andre selskaber.
 
Re: Norwegian mangler folk - fly kanselleres

Vi kan vel holde SAS utenfor denne diskusjonen?

DY er ikke mer avhengig av fridagskjøp i dag enn de har vært de siste årene. Problemet er bare at antallet ansatte som er villige til å selge fritiden sin er sterkt redusert. Dette handler om at Norwegians kursendring ift sine ansatte nå setter spor. Før hadde Kjos et korps med produksjonsarbeidere som var villige til å stå på max og som var stolte av sitt selskap, og som solgte fridager over en lav sko.

Nå, når det er helt tydelig at Kjos ønsker å fortrenge de samme ansatte som har bygd selskapet med billig arbeidskraft på dårlige kontraktsvilkår - ja da burde det vel ikke overraske noen at idyllen slår sprekker.

Pilotforeningen i DY har sagt opp fridagskjøpavtalen. Det gjør man ikke i et selskap hvor det hersker tillit og god forhandlingstone.
 
Re: Norwegian mangler folk - fly kanselleres

DY er ikke mer avhengig av fridagskjøp i dag enn de har vært de siste årene. Problemet er bare at antallet ansatte som er villige til å selge fritiden sin er sterkt redusert. Dette handler om at Norwegians kursendring ift sine ansatte nå setter spor. Før hadde Kjos et korps med produksjonsarbeidere som var villige til å stå på max og som var stolte av sitt selskap, og som solgte fridager over en lav sko.

Nå, når det er helt tydelig at Kjos ønsker å fortrenge de samme ansatte som har bygd selskapet med billig arbeidskraft på dårlige kontraktsvilkår - ja da burde det vel ikke overraske noen at idyllen slår sprekker.

Pilotforeningen i DY har sagt opp fridagskjøpavtalen. Det gjør man ikke i et selskap hvor det hersker tillit og god forhandlingstone.

Dette er nok nøkkelen. I en kraftig ekspansjonsfase er det viktig å være på lag med sine ansatte. Den store dugnadsånden som preget selskapet tidligere, er nå borte etter siste års konflikter med kontrakter og baser i utlandet. Det første man mister i perioder der man er misfornøyd med ledelsen, er viljen til å strekke seg ekstra.
Det er tydeligvis på tide å høste det man har sådd, Bjørn Kjos.
 
Re: Norwegian mangler folk - fly kanselleres

Dagens morsomte forklaring fra kundeservice: "Det er ikke nok plass på rullebanen" :rolleyes:
 
Re: Norwegian mangler folk - fly kanselleres

DY verkar gå en tuff framtid tillmötes i Skandinavien.
Det är verkligen viktigt att bolaget har en lojal personal. Med den nuvarande personalpolitiken hos DY verkar arbetsviljan hos personalen vara mycket dålig. Pilotfackets agerande i Norge är ett tydligt exempel på detta.
En omfattande DY strejk närmar sig dessutom i Sverige...hoppas Kjos börjar förhandla med kabinfacket i Sverige så vi slipper det.
Låter bizzart att basera 8 flighter på övertidspersonal. Är det ens lagligt att göra det?
 
Re: Norwegian mangler folk - fly kanselleres

Låter bizzart att basera 8 flighter på övertidspersonal. Är det ens lagligt att göra det?

Det er vel neppe overtid i vanlig forstand. Jeg regner med at begrensningene i flytid ikke overskrides, så dette er vel mer snakk om å bruke noen av de 4 fridagene man har mellom hver 5 dagersøkt? Det er vel neppe ulovlig, så lenge man ikke overskrider maks timetall innen en gitt tidsperiode.

Er egentlig 8 flighter per dag veldig mye? Det dekkes vel sikkert inn med et par piloter?
 
Re: Norwegian mangler folk - fly kanselleres

8 inställda flighter per dag blir 240 per månad. Hoppas DY lyckas komma överrens med både pilot och kabinfack snart annars blir många DY pax drabbade av inställda flyg framöver.
 
Re: Norwegian mangler folk - fly kanselleres

8 inställda flighter per dag blir 240 per månad. Hoppas DY lyckas komma överrens med både pilot och kabinfack snart annars blir många DY pax drabbade av inställda flyg framöver.

Poenget mitt var bare at 8 flighter ikke betyr at man trenger alt for mange fridagspiloter per dag for å dekke dette inn (jeg er litt usikker på om 8 flighter per dag mangler begge pilotene, eller om det er en i manko - hvis begge må frikjøpes så blir det heller 3-4 piloter per dag).

Nå vet jeg ikke hvor mange piloter DY har, men et sted mellom 300 og 400? Jeg regner med at man trenger iallefall 3 sett crew per fly med den utnyttelsen som DY har? Hvis det er noenlunde realisme i dette så snakker vi om 1% frikjøp, eller 3-4 fridager per pilot. Det er mulig dette er mye, men jeg synes det virker veldig marginalt. Mulig det er noe som går meg hus forbi her.
 
Last edited:
Re: Norwegian mangler folk - fly kanselleres

Så kommer sykefravær i tillegg.. For meg virker det naturlig å ha noen på backup i en så stor operasjon, istedenfor å være i underskudd i utgangspunktet.
 
Re: Norwegian leier fly?

Har Norwegian leid inn fly fra Jet2 eller er det en feil?

Det er korrekt. De har flydd for DY i et par dager nå etter hva jeg har skjønt. At DY leier inn eksterne selskaper for å dekke opp crewmangel fordi foreningen har sagt opp en avtale med selskapet, er ikke akkurat med på å skape ro i rekkene. Det kastes jetfuel på bålet kan man vel si?
 
Re: Norwegian leier fly?

....det høres litt ut som man fjerner symptomene -i stedenfor å fikse problemene....
 
Re: Norwegian mangler folk - fly kanselleres

Poenget mitt var bare at 8 flighter ikke betyr at man trenger alt for mange fridagspiloter per dag for å dekke dette inn (jeg er litt usikker på om 8 flighter per dag mangler begge pilotene, eller om det er en i manko - hvis begge må frikjøpes så blir det heller 3-4 piloter per dag).

Nå vet jeg ikke hvor mange piloter DY har, men et sted mellom 300 og 400? Jeg regner med at man trenger iallefall 3 sett crew per fly med den utnyttelsen som DY har? Hvis det er noenlunde realisme i dette så snakker vi om 1% frikjøp, eller 3-4 fridager per pilot. Det er mulig dette er mye, men jeg synes det virker veldig marginalt. Mulig det er noe som går meg hus forbi her.

Nå vet ikke jeg om "8 flighter" er 8 eller 16 sektorer, men, hvor mange en trenger å kalle ut for å dekke dette avhenger av sektorlengden. Si at en "flight" er tur-retur, blir det 16 sektorer som må dekkes. Er disse korte nok (innenfor ca. 1.5 timer flytid) kan en klare 4 sektorer, og dermed dekke dette med utkalling av fire crew. Det virker ganske mye spør du meg, om de virkelig baserer operasjonen på det. Er det lange sektorer som må dekkes kan de kun fly to sektorer og da trengs det åtte crew...

Så har du problemet med de som da velger å jobbe på fridager. De får da flytid som ikke var planlagt (skulle en tro), og ligger de på 90-100 timer siste 28 dager, ja så må de sannsynligvis fjernes fra flyginger senere i programmet siden de nå har flydd disse timene som "ekstra". For flygende vil som regel 100 timer siste 28 dager og 900 timer siste 365 være begrensende da disse ikke kan rokkes på.

Så uansett hva de gjør, er det kun å forflytte et problem som vil komme igjen før eller siden lenger ute i programmet. Jeg vil gå ut ifra at Norwegian trenger 4-5 crew per fly gitt timeantallet jeg vil anta de flyr.
 
Re: Norwegian mangler folk - fly kanselleres

G-GDFC fra Jet2.com har fløyet for DY siden 3/3. ALC og ORY på planen idag før den returnerer til Manchester klokken 23:50.
 
Back
Top