Norwegian mangler flyfinansiering

Hadde han aksjer i NAS? :D

Utrolig lite sannsynlig... Statoils bruk av DY er ekstremt liten i forhold til den internasjonale reisevirksomheten de har. I tillegg vil det være ganske spesielt om de begynner å investere i leverandører de ikke har noen som helst kompetanse på.

For ikke snakke om brudd på diverse corporate governanceregler hvis et selskap gir en [eventuell] minoritetsaksjonær spesielle fordeler

Forskjellen mellom de to er at Norwegian satser på destinasjoner som folk ønsker og tar markedsandeler med en realtivt lav administrasjonskostnad og etterhvert også mindre drivstoff-forbruk per passasjer, mens Core SAS går ut på kutte i tilbudet uten å gjøre innhogg i det røde båndet. Med andre ord SAS serverer et dekket bord for Norwegian, og med det tror jeg også at de annonserer sin egen undergang.

Man kan også tenke seg at Norwegian i praksis allerede har tråkket av seg skoene i iveren etter å stå klare med nye fly og nok materiell når SAS går konkurs, at de selv får så store finansielle problemer at de selv bukker under. Før SAS.

Jeg for min del ville ikke turt å satse noen penger, verken på noen av disse to scenariene eller på noen av disse to selskapene.

Jeg har sagt det mange i mange år (og dermed tatt feil gang på gang...), men jeg våger å si det samme igjen: Enten er SAS eller Norwegian borte om to år.

Så håper jeg jo egentlig at jeg tar feil nok en gang. Kvasioptimist som jeg er...

Man kan også tenke seg at Norwegian i praksis allerede har tråkket av seg skoene i iveren etter å stå klare med nye fly og nok materiell når SAS går konkurs, at de selv får så store finansielle problemer at de selv bukker under. Før SAS.

Jeg for min del ville ikke turt å satse noen penger, verken på noen av disse to scenariene eller på noen av disse to selskapene.

Jeg har sagt det mange i mange år (og dermed tatt feil gang på gang...), men jeg våger å si det samme igjen: Enten er SAS eller Norwegian borte om to år.

Så håper jeg jo egentlig at jeg tar feil nok en gang. Kvasioptimist som jeg er...

Det fine med å være gjetagende pessimist er at man aldri blir skuffet, og man får før eller senere rett. ;)

Det finnes noe midt i mellom som kalles realisme ;)

Back