Norwegian mangler flyfinansiering

Det gikk rykter på OSL en stund og at de ikke fikk fuel fra GFS, det var faktisk en pilot fra et annet selskap som fortalte dette til meg, men det var sikkert slike møkkarykter.

Tvilsomt at det er hold i slike rykter. Hørte det samme rykte om DY våren 2008...

Det er jo ikke så rart det er rykter i denne bransjen. Om man se på det som er verdens største installasjon av vBulletin (flyertalk.com, aka alle brukerne av flybransjen) og en av de andre virkelig store installasjonene (pprune.net, aka ansatte i bransjen) og hvor mye som kryper av rykter så må det vel sies at det er få andre bransjer som har så mye sladder.

-A

Det var vel også saken som brakte det erverdige Handels og Sjøfartstidene ned på nivå med Se&Hør ? , saken var vel neppe stor og viktig, selv om bestikkelse av Svensk statsansatt overhode ikke er bra og måtte påtales.

Jeg skjønner at temaet DN engasjerer, men kan vi kanskje la dette være et flyforum?

Da holder vi oss til saken, og dropper "avis- og journalistdiskusjoner" her - de som ønsker å diskutere DN og rakke ned på journalistene kan opprette egen tråd.

Norwegian har gått i den klassiske fella for ekspansjonskåte flyselskaper - kjøpe en haug med nye fly i oppgangstider, som man får levert i nedgangstider. Jeg tviler ikke på at Foss & Co jobber sterkt med å få finansieringen på plass på flyene, men det er neppe veldig enkelt å skaffe 12 milliarder dollar om dagen. Det er en helt annen verden nå enn da DY signerte kontrakten. Dollaren er høyere, etterspørselen er sviktende og bankene er ikke like kåte på å låne ut penger. Nå pleier Kjos å lande på begge bena, men i verste fall (om mot for modning man ikke skulle klare å få finansiert kjøpet) må ordre kanselleres - og det blir ikke billig.

Jeg for min del skjønner ikke hva han skal med alle disse flyene, selv om han faktisk skulle klare å finansiere dem.

Ja - jeg skjønner at de første går til å bytte ut gammelt matriell, men hva med alle de overskytende?

Ja - jeg skjønner at de første går til å bytte ut gammelt matriell, men hva med alle de overskytende?

I motsetning til et annet selskap i området, så øker passasjerantallet hos Norwegian fremdeles og det i nedgangsstider. Når en summerer antall 737NG i den fullstendig utskiftede flåten, så er antall fly omtrent det samme som den norske avdelingen til konkurrenten hadde på sitt høyeste nivå. Den eneste forskjellen mellom de to vil vel være at Norwegian vil ha en dobbelt så stort tall for RPK.

Den eneste forskjellen mellom de to vil vel være at Norwegian vil ha en dobbelt så stort tall for RPK.

Og noen vil hevde at det ikke er bare positivt for DY... Det er "balls of steel" å komme med 738 på kveldsavgangene på HAU, MOL, KRS, BDU +++. Om RPK øker så kommer andre nøkkeltall til å bevege seg markant i en annen retning dessverre.

Når en summerer antall 737NG i den fullstendig utskiftede flåten, så er antall fly omtrent det samme som den norske avdelingen til konkurrenten hadde på sitt høyeste nivå.

Og det var jo ikke liv laga.

Men dette er vel også bare kjøpene? Det ligger jo også noen økonomiske forpliktelser i de resterende opsjonene også. Om enn ikke fullt så store. Men helt gratis er det vel ikke å bare løpe fra en så stor mengde opsjoner. Med mindre man kan selge opsjonene videre til en bedre pris enn hva man inngikk dem for.

Uansett blir det en spennende periode fremover for begge de store i Norge. Det ser ut til at begge to er like avhengige av at satsningene til den andre går ad undas de neste halvannet til to årene.

Forskjellen mellom de to er at Norwegian satser på destinasjoner som folk ønsker og tar markedsandeler med en realtivt lav administrasjonskostnad og etterhvert også mindre drivstoff-forbruk per passasjer, mens Core SAS går ut på kutte i tilbudet uten å gjøre innhogg i det røde båndet. Med andre ord SAS serverer et dekket bord for Norwegian, og med det tror jeg også at de annonserer sin egen undergang.

The step beyond... Når enten DY eller SK går konkurs på grunn av manglende inntekter i forhold til forpliktelsene, hva skjer med "det norske" markedet da? Prisene vil raskt men rolig øke opp til det nivået et selskap trenger for å levere svarte tall. Eksisterende eksterne konkurrenter vil se sitt snitt til å øke volumet på eksisterende og nye ruter inn og ut av Norge. Men det mest interessante er kanskje hvilket flyselskap som vil se det samme markedet som Bjørn Kjos så da Braathens forsvant. easyJet squeezet Swissair ut av en av deres største hjemmebaser. Vil selskapet, som ikke har noen historie i Norge, se oss som et attraktivt marked? Jeg tipper "ja", med deres vilje til å fly fra flyplasser med et normalt avgiftsnivå, deres spinoff-produkter og med en analse av den norske kjøpekraften. Like spennende, på sikt, er det om Widerøe en gang får reell konkurranse på kortbanenettet, det vil si med en operatør som har råd til å konkurrere på de ikke-subsidierte rutene, og råd til å levere kvalitet og regularitet i et stort nok volum til å være en langsiktig player på en økende del av anbudsrutene.

The step beyond... Når enten DY eller SK går konkurs på grunn av manglende inntekter i forhold til forpliktelsene, hva skjer med "det norske" markedet da?

Nå beveger vi oss vel bort fra trådtemaet - men det er vel egentlig ikke så vanskelig å gjette. Det skjer det samme som sist. En actor blir borte - en ny kommer inn. Det spennende er om dette er en seriøs aktør eller bare en 'blodsuger'. Man skal ikke glemme at DY i oppstartfasen nok best kan beskrives som en slik blodsuger, som bare fløy der de kunne skumme markedet. SAS fulgte opp med å gi dem mange åpne dører .... nestemann er kanskje ikke like 'heldig' ..

Heisann!

Boeing har tilbudt "back-stop" finansiereing til de fleste flyselskapene som har bestillinger om dagen, og selv om disse har en hoeyere rente enn det man ser etter i dag, er det en god loesning for mange. Dette er som oftest en midlertidig loesning og jeg regner med at de fleste selskapene som tar dette tilbudet vil proeve aa refinansiere disse flyene senere...

Jeg regner med at om det skulle skorte paa banker om stiller opp vil Norwegian ogsaa ha denne muligheten...

Dag

Heisann!

Boeing har tilbudt "back-stop" finansiereing til de fleste flyselskapene som har bestillinger om dagen, og selv om disse har en hoeyere rente enn det man ser etter i dag, er det en god loesning for mange. Dette er som oftest en midlertidig loesning og jeg regner med at de fleste selskapene som tar dette tilbudet vil proeve aa refinansiere disse flyene senere...

Jeg regner med at om det skulle skorte paa banker om stiller opp vil Norwegian ogsaa ha denne muligheten...

Dag

Hva er back-stop?

Det betyr strengt tatt at Boeing garanterer for den delen av finansieringen som Norwegian ikke får til selv. Men de tar seg nødvendigvis en solid rente på dette.

På den måten får de fremdeles solgt noen fly.

Jeg hørte fra en i Statoil som snakte om at de hadde planer om å investere for å få lavere priser når de sender ansatte rundt. Men bare et rykte.

Heisann LeftSaidFred!

Hva er back-stop?

Dette er en god beskrivelse av Fnate;

...Det betyr strengt tatt at Boeing garanterer for den delen av finansieringen som Norwegian ikke får til selv...

...og her er en rask Google sjekk;

Back Stop: In an issue of new stock, a guarantee made by an investor, usually an institution, to a publicly-traded company that it will buy the remainder of an issue if the company is unable to place it all with other investors. For example, an institution may announce that it will provide 100% back stop to a company's new issue up to $50 million. If the company only raises $35 million by placing the security with other investors, the institution will buy the remaining $15 million worth of stock.

Airbus har noe lignene for salg av sine fly;

Airbus, CIT Group Inc., Crédit Agricole Indosuez (CAI) and Kreditanstalt für Wiederaufbau (KfW) announce the creation of Avion Capital Limited. This new joint venture company will provide, on a non-exclusive basis, financing, in the form of finance leases or long term loans, at market rates for Airbus customers who have either called on an Airbus backstop financing commitment or who have otherwise sought the assistance of Airbus to source or arrange secured financing at delivery. It is the ultimate goal of Avion to sell down its financings.

Dag

Jeg hørte fra en i Statoil som snakte om at de hadde planer om å investere for å få lavere priser når de sender ansatte rundt. Men bare et rykte.

Hadde han aksjer i NAS? :D

Utrolig lite sannsynlig... Statoils bruk av DY er ekstremt liten i forhold til den internasjonale reisevirksomheten de har. I tillegg vil det være ganske spesielt om de begynner å investere i leverandører de ikke har noen som helst kompetanse på.

Back