Norwegian mangler flyfinansiering

sail4fun

ScanFlyer Mile High Club
I august henter Norwegian det første nye flyet det skal eie selv. Men fortsatt er finansieringen i det blå

http://www.dn.no/forsiden/borsMarked/article1695903.ece?WT.mc_id=dn_rss

Selv om Norwegian skal ha fått en god pris på flyene da bestillingen ble gjort, kan det endelige resultatet se annerledes ut om flyselskapet blilr nødrt til å lease flyene i stedet for å kjøpe dem selv.

Men leasede fly forurenser jo mer ....

http://forum.scanair.no/showpost.php?p=391319&postcount=133

Last edited:
Er det noen implikasjoner dette faar for selskape annet enn utgifter?
Er jo selfoelgelig bedre aa betale alt med en gang enn aa lease, men lurte paa om det er noe annet enn dette, hvis da finansieringen ikke gaar gjennom..

Etter DN sine artikler om SAS, så velger jeg å tro at Norwegian har god kontroll på situasjonen selv om DN forsøker å skape inntrykk av noe annet. Ellers er det vel ikke unormalt at det jobbes med finansering og forhandlinger helt frem mot deadline slik at man nettopp får best mulig betingelser.

Men det er vel uansett et poeng at betingelsene kanskje ikke blir så gode og dealen med Boeing så god som da avtalen ble inngått, nå som det er FINANSKRISE!!!! og finanseringsinstitusjonene tar seg godt betalt. Flyselskap uten svarte tall i boka er vel heller ikke det mest risikofrie man kan låne ut penger til?

en fugl hvisket meg i øret for litt siden at de hadde fått problemer med kreditt på fuel i London... tenkte det hørtes merkelig ut, men ingen røyke uten ild?

Er jo selfoelgelig bedre aa betale alt med en gang enn aa lease, men lurte paa om det er noe annet enn dette, hvis da finansieringen ikke gaar gjennom..

Det er ikke nødvendigvis bedre å betale alt med en gang sånn regnskapsmessig. Selskapet får en mye større balanse og det er ikke gitt at regnskapene ser penere ut av den grunn.

Månedsutgiftene faller heller ikke tilsvarende leasingkosten ettersom man skal avskrive flyvemaskinen over et antall år. Rentekostnaden på lånet man tar for å kjøpe flyet må også legges til. Men det bør redusere de månedlige kostnadene noe.

I mine øyne, og det er ikke store tallknuser øyne så korriger meg gjerne, er det å eie slike eiendeler svært fint hvis du uansett er lastet opp med kontanter og ikke har noen investeringsalternativer som kan gi stor avkastning.

Hvis ikke er det sikkert litt opp og ned fra selskap til selskap. Langsiktige strategier og mediapolitikk og slikt.

Nå er det jo selskapet selv som sier at de ikke har fått finansiering i orden ennå, så denne gangen finner ikke DN opp en sak i alle fall. Men Foss & Co har jo hele tiden sagt til markedet at finansiering av flyene ikke er noe problem, så vi får håpe og regne med at det stemmer. Ellers er det vel et understatement TCAS at bankene ikke er så keene på å låne penger til flyselskaper med blodrøde tall om dagen...

At den ene topplederen sier de skal eie alle flyene, mens den andre sier at de kanskje skal leie flyene er småplukk.:cool:

Last edited:
Men Foss & Co har jo hele tiden sagt til markedet at finansiering av flyene ikke er noe problem, så vi får håpe og regne med at det stemmer.

Komiske Ali sa også for noe år siden at det fantes ingen amerikanske soldater i Bagdad..:colgate:...selv om det var flere 100 rundt neste kvartal.:8:

Nå har ikke jeg så stor greie på hvordan man finansierer fly. Men i artikkelen i DN står dette:

" Hva skjer hvis dette ikke går i orden? Er ikke dette lagt opp med vel korte tidsfrister?
- Jeg skjønner hva du mener, men dette er måten det gjøres på, sier Foss"

Kanskje flyselskapene har bedre rede på hvordan man finansierer fly enn journalisten?

Slik jeg tolker artikkelen så har NAS to potensielle finansierningskilder. Det ene er norske banker, men det synes det er for dyrt. Det andre er amrikansk export finainsiering. Men den blir evnentelt godkjent like før levering. Så jeg tipper at hvis de mot formodning skulle få avslag hos den amerikasnske stat så blir det bank finansiering. Altså de har ennå ikke skrevet under noen kontrakter, men har trolig finansieringsløsninger klare.

Uansett hvordan de vrir og vender på dette så blir flyene dyrere en først antatt. Da de inngikk kontraktene så var kursen på dollar langt lavere enn nå. Valutasikringen som de den gang gjorde er allerede tatt gevinst på i Q4-08.

Uansett hvordan de vrir og vender på dette så blir flyene dyrere en først antatt. Da de inngikk kontraktene så var kursen på dollar langt lavere enn nå. Valutasikringen som de den gang gjorde er allerede tatt gevinst på i Q4-08.

Tatt ut gevinst av finansiering som ikke er i boks?
Hva er viktigst: Sikre en god finansiering eller pynte på regnskapet?
Eller er det bare jeg som er treig? ;)

Om valutagevinsten på 737-kjøp: http://e24.no/naeringseiendom/article2012873.ece
Om uttaket av dollargevinsten i fjor høst: http://e24.no/naeringsliv/article2720084.ece

Baksiden av medaljen er at Norwegian nå ikke lenger er så godt sikret mot en videre oppgang i dollarkursen.

Tror vel ingen av oss vanlige idioter på gata har noe grunnlag for å si hva som er smart eller ikke, da vi ikke sitter på detaljkunnskap. Å realisere valutagevinsten i fjor bare for å pynte på regnskapet høres noe enkelt ut, for det blir som å pisse i buksa for å holde seg varm.

Last edited:
Det er ikke nødvendigvis bedre å betale alt med en gang sånn regnskapsmessig. Selskapet får en mye større balanse og det er ikke gitt at regnskapene ser penere ut av den grunn.

Månedsutgiftene faller heller ikke tilsvarende leasingkosten ettersom man skal avskrive flyvemaskinen over et antall år. Rentekostnaden på lånet man tar for å kjøpe flyet må også legges til. Men det bør redusere de månedlige kostnadene noe.

I mine øyne, og det er ikke store tallknuser øyne så korriger meg gjerne, er det å eie slike eiendeler svært fint hvis du uansett er lastet opp med kontanter og ikke har noen investeringsalternativer som kan gi stor avkastning.

Hvis ikke er det sikkert litt opp og ned fra selskap til selskap. Langsiktige strategier og mediapolitikk og slikt.

Meget viktig poeng. Kjoeper man flyene faar jo selskapet en voldsom gjeld, fordelen med aa lease er at gjelden som belaster balansen er kun verdien av leasingkontrakten. De faar nok finansiering, men jeg tviler paa at den blir saa billig som de forventet seg. Markedet har forandret seg voldsomt siden DY skrev kontrakt paa disse flyene, saa at de maa betale en premium er ganske sikkert

Hva er viktigst: Sikre en god finansiering eller pynte på regnskapet?

Dette er ikke noe man "velger etter ønske". Terminkontrakter kan dreie seg om så mangt, men alle kontrakter har en varighet som går på dato.

Flyfinansiering er forøvrig ikke for amatører, derfor burde DN trolig holde seg unna dette teamet.

Skulle mediene holde seg unna temaer de ikke har detaljkunnskap eller fagkompetanse om, ville det ikke vært mye å skrive hjem om.

Poenget er vel at man da må sørge for å tilegne seg nødvendig innsikt og ikke innbille seg at ethvert tema kan behandles med samme letthet.

Forøvrig sitter mange mediahus på spisskompetanse innen mange områder, men denne innsikten synes fraværende i DN.

Flyfinansiering er forøvrig ikke for amatører, derfor burde DN trolig holde seg unna dette teamet.

Var det noen feil i artikkelen? Så vidt jeg kan se består den stort sett av sitater fra personer som jobber med temaet, men aviser bør kanskje holde seg unna å sitere personer som vet hva de snakker om også?

en fugl hvisket meg i øret for litt siden at de hadde fått problemer med kreditt på fuel i London... tenkte det hørtes merkelig ut, men ingen røyke uten ild?

Vel, det kan kanskje tenkes at finansieringsalternativene ikke er så åpenbare som man først skulle tro.

Norwegian har knapt nok hatt positiv kontantstrøm fra driften noen gang (kun 3. kvartal 2008), så jeg tror faktisk at selskapet sliter, eller i det minste begynner å slite, med likviditeten.

Jeg tenker umiddelbart på to muligheter her:
  • Rykter uten hold i
  • Et anstrengt forhold til en spesifikk leverandør.

Det er ikke noe som tyder på at Norwegian har likvidetsproblemer som skulle gjøre det problematisk for dem å betale fuel. At de derimot har klart å gjøre seg uvenner med en leverandør i London, er nok mer sannsynlig.

Back