Norwegian legger ned TRD/SVG-basen

Trdfly

Moderator
Staff member
Medlem
Norwegian legger ned basene i Trondheim og i Stavanger,
ansatte forteller om en råtten og løggnfull «prosess» fra Norwegians ledelse i tiden etter ansatte og fagforeningene fikk beskjed om at basene lå tynt ann.
Da står vel Bergen for tur om ikke lenge.
Ledelsen i Norwegian vil legge ned basene i Stavanger og Trondheim for å spare penger.

Piloter og kabinansatte i Norwegian er sinte og protesterer mot selskapets nedleggelse av baser i Stavanger og Trondheim.

Leder for Norwegian Pilot Union (NPU) Alf Hansen og leder i Norwegian kabin Rene-Charles Gustavsen sier Norwegian-ledelsen legger ned uten reell dialog med ansatte.

Det er omtrent 250 ansatte på disse basene som blir berørt og som må vurdere sin egen fremtid i selskapet.

– For mange vil det være snakk om å måtte flytte til Oslo. Spørsmålet er om hele familien er klar for å flytte og hvilke konsekvenser det vil få, sier Gustavsen i Norwegian.

18 ekstra arbeidsdager uten lønn

Ledelsen i Norwegian har koblet nedleggelse av basene mot tariffavtalene. De har lovet de tillitsvalgte å ikke legge ned basene om alle ansatte sier seg villig til å jobbe 18 dager mer i året.

Dette uten ekstra lønn eller annen kompensasjon.

– Dette er helt uakseptabelt kort tid etter at vi har blitt enige med selskapet om nye tariffavtaler for kabin- og pilot ansatte. Vi opplever at selskapet har bestemt seg for nedleggelse og ikke ønsker reell dialog, sier Hansen i Nowrergian Pilot Union.
https://www.nrk.no/rogaland/norwegian-legger-ned-baser-i-stavanger-og-trondheim-1.17076294

Last edited:
Trist avgjørelse, og det skurrer jo litt når de samtidig åpner små baser i Spania.

Er en mulighet for noen å få jobb i WF? De har vel base på TRD i hvert fall.

Når det skal sies, så tror jeg nok ikke at siste ord i denne saken er sagt…

Trist for de ansatte i SVG/TRD og det er helt forståelig at de er sinte i og med dette kommer så raskt etter at dem inngikk en ny lønn- og tariffavtale med selskapet.
Viste ikke Norwegian om at de måtte kutte kostnader eller var avtaleinngåelsen for å kjøpe selskapet tid og slippe en storstreik midt under fellesferien? (Streiken vil da ha begynt 1. juli).

WF har ikke base på TRD i dag, enn så lengre iallfall ...

Tuman sier det ikke kommer til å få noen særlige konsekvenser for flytilbudet fra og til Stavanger og Trondheim.
https://www.nrk.no/rogaland/norwegian-legger-ned-baser-i-stavanger-og-trondheim-1.17076294

Tja, det stemmer vel ikke helt - Berlin fra Trondheim ser ut til å ryke. Riga som ble fløyet 3 ukentlig fra TRD-basen, er nå over til RIX-base og blir redusert til to ukentlig ... og kuttet i større deler av året.

Last edited:
Norwegian flyr per dags dato fra RIX-basen og har gjort det siden sommeren. Fra juni neste år skal ruten flys fra tidligere TRD-basen.

Trist avgjørelse, og det skurrer jo litt når de samtidig åpner små baser i Spania.

Når det skal sies, så tror jeg nok ikke at siste ord i denne saken er sagt…

Nå er vel ikke planen å si opp ansatte selv om basen legges ned. Det blir vel slik at ansatte må pendle til OSL for egen regning slik mange i SAS gjør. Det er jo naturlig nok trasig for de det gjelder.
I SAS er det crew som f.eks. deler på leilighet i Jessheim området når det pendler inn fra TRD og SVG , opptil 4 stk pr leilighet.

Nå er vel ikke planen å si opp ansatte selv om basen legges ned. Det blir vel slik at ansatte må pendle til OSL for egen regning slik mange i SAS gjør. Det er jo naturlig nok trasig for de det gjelder.

De har sakt i media at ingen skal miste jobben.
De skal tydeligvis til ansatte under et møte ha sakt at de så for seg at en del ville nok ta "naturlig avgang" som en del av nedleggelsen, derfor reduksjon av ansatte så regnestykket med nedleggelse gikk opp. Samtidig søker de etter et stort 2 sifret antall nye ansatte i Oslo, før en sesong de ser for seg mindre fly enn de selv hadde planlagt for.

Det lyser jo helt klart gjennom at her skal ansiennitet (erfarende og dyre ansatte) fjernes.

De har sakt i media at ingen skal miste jobben.
De skal tydeligvis til ansatte under et møte ha sakt at de så for seg at en del ville nok ta "naturlig avgang" som en del av nedleggelsen, derfor reduksjon av ansatte så regnestykket med nedleggelse gikk opp. Samtidig søker de etter et stort 2 sifret antall nye ansatte i Oslo, før en sesong de ser for seg mindre fly enn de selv hadde planlagt for.

Det lyser jo helt klart gjennom at her skal ansiennitet (erfarende og dyre ansatte) fjernes.

Jeg beklager, men jeg klarer ikke å la være. Skal Norwegian få nye mindre fly eller kommer de ha færre fly enn planlagt?

Jeg beklager, men jeg klarer ikke å la være. Skal Norwegian få nye mindre fly eller kommer de ha færre fly enn planlagt?

I Norge er vi rause med hverandre. Vi forstår vel godt hva vår forum-kollega forsøkte å formidle.

I Norge er vi rause med hverandre. Vi forstår vel godt hva vår forum-kollega forsøkte å formidle.

Jo, selv om jeg stoppet litt ekstra opp. Jeg er litt delt på å gi slike tilbakemeldinger, selv setter jeg pris på slike korreksjoner når de kommer med et hyggelig tilsnitt, men jeg forstår at det kan skape unødige brudd på samtaleflyten.

Last edited:
Overraskende fra Norwegian - hadde det skjedd hos SAS (og det har det vel tidligere blitt gjort) hadde jeg neppe blitt Lie overrasket.

Overraskende fra Norwegian - hadde det skjedd hos SAS (og det har det vel tidligere blitt gjort) hadde jeg neppe blitt Lie overrasket.
Dette kunne ikke overrasket meg mindre. Slik jeg kjenner NAS ala 2024 er de i stand til å ta de tøffe valgene som må til for å sikre lønnsomheten i driften. Har vært så heldig å få se litt tall på dette, og det er ingen tvil om at dette er det riktige å gjøre (fra et økonomisk perspektiv. Har forståelse for at dette selvfølgelig er inngripende og vondt for menneskene som blir rammet).

Regner med det var ironi :) Lurer på hvem som har hørt eller sakt feil av Adressa-journalisten eller SAS representanten.
SAS la ned sin base i Stavanger og Trondheim ved nyttår i 2020.

Høyst ironisk. Vanskelig å legge ned en base som allerede er nedlagt. Mulig Håbjørg jobbet hardt for at konkurrentens negative nyheter ikke skulle påvirke eget selskap. Dersom ikke er det grov tjenesteforsømmelse fra gjengen i Adressahuset.

Dette kunne ikke overrasket meg mindre. Slik jeg kjenner NAS ala 2024 er de i stand til å ta de tøffe valgene som må til for å sikre lønnsomheten i driften. Har vært så heldig å få se litt tall på dette, og det er ingen tvil om at dette er det riktige å gjøre (fra et økonomisk perspektiv. Har forståelse for at dette selvfølgelig er inngripende og vondt for menneskene som blir rammet).

Jeg stusser litt på dette. For noen år siden (fritt fra min dårlige hukommelse) syns jeg å ha lest at Norwegian mente at det var økonomisk gunstig å åpne lokal base dersom de hadde 4-5 maskiner basert på ett sted. De opprettet ikke basene på den tiden for å være snille regner jeg med. Så da er spørsmålet hvorfor det er økonomisk ugunstig i dag så lenge resten av opplegget er status quo?

Jeg stusser litt på dette. For noen år siden (fritt fra min dårlige hukommelse) syns jeg å ha lest at Norwegian mente at det var økonomisk gunstig å åpne lokal base dersom de hadde 4-5 maskiner basert på ett sted. De opprettet ikke basene på den tiden for å være snille regner jeg med. Så da er spørsmålet hvorfor det er økonomisk ugunstig i dag så lenge resten av opplegget er status quo?

Vel, det er knapt noe som er status quo om man ser noen år tilbake i tid. Vi kan navne: Ett håpløst dyrt lønnsoppgjør for pilotene, en valuta som er i "dass", endrede rammebetingelser for bransjen, G2 (flypassasjeravgift), osv osv, man kan nevne i fleng.

Når man summerer opp kosten av å ha en base i SVG eller TRD vs å konsolidere på en lufthavn ca 40-45 min unna (med fly), så er vel kanskje regnestykket ganske enkelt, man sparer med ved å ta ut de stordriftsfordelene man kan få ved å konsolidere all operasjonell basevirksomhet på OSL.

Back