Norwegian legger ned på Rygge

Re: Norwegian legger ned på Rygge

Widerøe har en dialog med RYG om etablering på flyplassen.

Rygge er interessant for oss

– Det er klart at når Norwegian trekker seg ut, så åpner det et marked. Vi vil ikke utelukke at det kan bli interessant for Widerøe, sier Kommunikasjonsdirektør Richard Kongsteien i Widerøe.

I artikkelen står det også at Widerøe ikke kommer til å legge ned andre steder (Torp, f.eks) for å frigjøre kapasitet til fly på Rygge.

Vi må se om vi kan frigjøre noe ledigkapasitet før dette, men poenget er at dette er noe vi ser på og vurderer, sier han.

Kilde: http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostfold/1.7761702

Blitt en annen tone der nå da.
Men hadde ikke vært dumt en en slik aktør på innenriks markedet, evnt om de hadde fått en København rute til å gå bra.

Blitt en annen tone der nå da.
Men hadde ikke vært dumt en en slik aktør på innenriks markedet, evnt om de hadde fått en København rute til å gå bra.

Det er vel mer sannsynlig at de prøver Bergen og Trondheim (eventuelt Stavanger om City Airline trekker seg ut) enn at de gjenåpner København, tror jeg. Problemet er jo at Widerøe ikke har kapasitet nå, samtidig som de sier at de må ha morgen- og ettermiddagsflyvninger om det skal være noe vits å starte. Det blir selvsagt litt vanskelig ettersom Widerøe ikke har noe fly eller crew basert - dermed må flyet starte i f.eks. Bergen, noe som gjør det vanskelig å få til et ordentlig tilbud.

Jeg vil tro Rygge har dialog med Widerøe, DAT og Skyways for tiden - og jeg er sikker på at de vil gi en av dem et meget godt tilbud.

Etter det som kommer frem i media så er de i dialog med flere.
Ang Køben så vet jeg at WF slet der sist, men skal man kunne komme seg vidre ut i verden fra RYG uten å bruke FR så hadde jo ei rute til Køben vært midt i blinken :)

Det er vel mer sannsynlig at de prøver Bergen og Trondheim (eventuelt Stavanger om City Airline trekker seg ut) enn at de gjenåpner København, tror jeg. Problemet er jo at Widerøe ikke har kapasitet nå, samtidig som de sier at de må ha morgen- og ettermiddagsflyvninger om det skal være noe vits å starte. Det blir selvsagt litt vanskelig ettersom Widerøe ikke har noe fly eller crew basert - dermed må flyet starte i f.eks. Bergen, noe som gjør det vanskelig å få til et ordentlig tilbud.

Widerøe har vel mange nattstopp på stasjoner som ikke er base?

Dersom WF skal starte opp på RYG ligger det kanskje noe i spekulasjonene rundt den hemmelige ordren hos Bombardier som er nevnt i en annen tråd her på forumet...

Dersom WF skal starte opp på RYG ligger det kanskje noe i spekulasjonene rundt den hemmelige ordren hos Bombardier som er nevnt i en annen tråd her på forumet...

At de skal kjøpe inn nye fly for å kunne dekke opp RYG? Tanken er ikke dum, men har de kapital til dette?

Om WF skal starte til CPH igjen ifra Rygge så har vi vel samme tendens som DY fikk smake, den stjeler trafikk ifra DY på OSL. Og prisene er stive i forhold til ifra OSL. Men tror nok at det er ett marked innenlands for WF å hale, men ikke uten at det stjeler trafikk ifra OSL, men der er det også stor konkurranse, og innenlands kan de tape om feks de lar Skyways starte opp. Så spørs om WF tør å la være...

WF på RYG-CPH har jeg tro på, men avgangstidene må være bedre enn sist, og det må flys minimum 2x daglig.

Ruten kan gjøre at mange i Østfold foretrekker å betale litt mer for å fly med WF/SK via CPH ut i verden, enn å kjøre helt til OSL. På den måten kan de kompensere for de få pax som SAS evt. skulle tape på OSL-CPH. For hvis de likevel må til OSL, kan de like godt fly BA, LH, KLM eller noe annet.

Bare litt spekulasjoner og synsing fra min side her altså.

WF på RYG-CPH har jeg tro på, men avgangstidene må være bedre enn sist, og det må flys minimum 2x daglig.

Ruten kan gjøre at mange i Østfold foretrekker å betale litt mer for å fly med WF/SK via CPH ut i verden, enn å kjøre helt til OSL. På den måten kan de kompensere for de få pax som SAS evt. skulle tape på OSL-CPH. For hvis de likevel må til OSL, kan de like godt fly BA, LH, KLM eller noe annet.

Tar man utgangspunkt i buss fra Sarpsborg-OSL så sparer vel man ca 200 på å hoppe av på RYG. Så om en billett med WF er 200.- dyrere fra RYG enn tilsvarende med SAS til CPH så kan man like greit dra fra RYG. Uansett så kommer jo pengene i SAS konsernet ;)

Tar man utgangspunkt i buss fra Sarpsborg-OSL så sparer vel man ca 200 på å hoppe av på RYG. Så om en billett med WF er 200.- dyrere fra RYG enn tilsvarende med SAS til CPH så kan man like greit dra fra RYG. Uansett så kommer jo pengene i SAS konsernet ;)

Nå er det vel først og fremst tid som er argumentet for å fly fra en lokalflyplass heller enn å kjøre til en hovedflyplass. Jeg bor ikke i Saprsborg, men jeg regner med at de fleste er villige til å betale litt ekstra for å fly fra Rygge ...

Nå er det vel først og fremst tid som er argumentet for å fly fra en lokalflyplass heller enn å kjøre til en hovedflyplass. Jeg bor ikke i Saprsborg, men jeg regner med at de fleste er villige til å betale litt ekstra for å fly fra Rygge ...

Selvfølgelig har reisetiden noe å si også. Glemte det i farten, men fra Sborg/Frstad/Moss/Halden , sparer jo alt fra 1,5-2 timer i reisetid. I totalen så vil man da heller betale litt ekstra som du sier.

Jeg tror mange her overvurderer betydningen av Rygge. Rygge er OK som et supplement til de som bor langs fjorden, men for disse er likevel OSL innen akseptabel rekkevidde. Det ser vi jo siden disse selv proklamerer at de reiser fra OSL naar de ikke faar de rutene de vil ...

Norwegian sa det ganske saa greit i Aftenposten:
Vi får mer igjen for pengene på andre ruter, sier kommersiell direktør i Norwegian, Daniel Skjeldam.

Og det er bottom line. Det er tross alt business man driver. Det kan godt vaere at andre kan faa det til aa fungere, og det er selvsagt fint, men RYG er et nisjemarked og man boer bare innrette seg deretter.

Hvis det er WF som i hemmelighet bestiller flere Q400, så skyldes det ikke (først og fremst) oppstart på RYG. Det er meg bekjent 15-18 måneders leveringstid på Q400 for tiden. Men at WF kan være aktuelle for ruter fra RYG er interessant å høre. WF har crew på mange utestasjoner som f.eks. i Skien/Geiteryggen, så RYG er ikke problematisk sånn sett. Men som det sies må avgangstidene være bedre enn sist og jeg håper mer på innenriksruter enn RYG-CPH.

Hvis det er WF som i hemmelighet bestiller flere Q400, så skyldes det ikke (først og fremst) oppstart på RYG. Det er meg bekjent 15-18 måneders leveringstid på Q400 for tiden. Men at WF kan være aktuelle for ruter fra RYG er interessant å høre. WF har crew på mange utestasjoner som f.eks. i Skien/Geiteryggen, så RYG er ikke problematisk sånn sett. Men som det sies må avgangstidene være bedre enn sist og jeg håper mer på innenriksruter enn RYG-CPH.
Jeg vil tro at det ville være naturlig med basefly, tidlig avgang er et must for næringslivet, både ut og tilbake.
Når Norwegian flyttet baseflyene sine og fikk en senere avgang fra Rygge vet jeg at det var mange som reiste til G.moen i stedet, for og rekke møtene sine.

Jeg vil tro at det ville være naturlig med basefly, tidlig avgang er et must for næringslivet, både ut og tilbake.
Når Norwegian flyttet baseflyene sine og fikk en senere avgang fra Rygge vet jeg at det var mange som reiste til G.moen i stedet, for og rekke møtene sine.

Man må ikke ha basefly for det, men det krever at et fly har nattstop der

Jeg tror mange her overvurderer betydningen av Rygge. Rygge er OK som et supplement til de som bor langs fjorden, men for disse er likevel OSL innen akseptabel rekkevidde. Det ser vi jo siden disse selv proklamerer at de reiser fra OSL naar de ikke faar de rutene de vil ...

Norwegian sa det ganske saa greit i Aftenposten:

Og det er bottom line. Det er tross alt business man driver. Det kan godt vaere at andre kan faa det til aa fungere, og det er selvsagt fint, men RYG er et nisjemarked og man boer bare innrette seg deretter.

Overvurderer betydningen, vet jeg ikke, men behovet er det nok en del som overvurderer. Ellers er jeg selvsagt helt enig i det du skriver. Selv tror jeg man kan diskutere om det er behov for kommersiell trafikk på flyplassen, men jeg er uansett ganske sikker på at det kunne vært et marked derfra. Både innenriks og utenriks. Det teoretiske passasjergrunnlaget er stort, og det er mange mennesker som kan spare mye tid, både reisetid og ventetid. Det lokake markedet er nok for lite, så jeg tipper man er avhengig av å trekke passasjerer fra Oslo-området. Det kunne vært mulig med høyere frekvenser og bedre infrastruktur. Men når det samfunnsmessige behovet ikke er stort nok, blir det nok ikke lagt til rette for større satsing. Trist for oss som bor i nærheten. Men for mange potensielle brukere spiller det liten rolle.

Det lokake markedet er nok for lite, så jeg tipper man er avhengig av å trekke passasjerer fra Oslo-området. Det kunne vært mulig med høyere frekvenser og bedre infrastruktur. Men når det samfunnsmessige behovet ikke er stort nok, blir det nok ikke lagt til rette for større satsing. Trist for oss som bor i nærheten. Men for mange potensielle brukere spiller det liten rolle.

At dette spiller en liten rolle stiller jeg meg tvilende til.

Back