Norwegian legger ned på Rygge

FlightDeck

ScanFlyer Mile High Club
Medlem
Norwegian legger ned på Rygge

Norwegian har lagt ut billetter til vinterprogrammet (oppstart 30. oktober 2011) fra alle sine store destinasjoner med ett unntak - Rygge. Jeg håper virkelig ikke at Norwegian legger ned trafikken sin på Rygge, men om ikke selskapet legger ut billetter i løpet av den kommende tiden, kan mye tyde på at selskapet gir seg på flyplassen de i sin tid var eneste operatør på.

Etter forrige vinterprogram ble Rygge lagt ned som egen base og gjenværende destinasjoner ble Bergen, Stavanger, Alicante, Antalya, Malaga, Nice og Trondheim.

Selskapet har totalt sett startet og lagt ned mellom 20 og 30 ruter på Rygge.
 
Re: Legger Norwegian ned på Rygge?

Det vil i såfall ikke være overaskende, men synd for Rygge som da like gjerne kan døpes om til Ryanairport Moss

Men dette viser isåfall problemene til både Rygge og Norwegian.

På utenriksrutene klarer ikke Norwegian konkurere mot Ryanair. Kjosern er blitt for godt vant etter normalt å ha kjempet mot pris med SAS, noe som de fleste ser ikke er verdens vanskeligste oppgave. Det har man allerede tydelig sett, da selv om noen få ruter gjennstår så har de i prinsippet gitt opp utenrikssatningen allerede.

Men så kommer problemet til Rygge. Det er strengt tatt ikke noe behov for flyplassen, og hjemmemarkedet er rett og slett for lite. Det ser man ved at Rygge i stor grad har tiltrukket seg "billig-billig" trafikken rundt Oslofjorden, som tidligere tilhørte Torp, men at man har visst at lokalmarkedet Østfold er for lite, og at OSL ligger for nærme. Her har Torp en fordel ved at den ligger langt nok unna Oslo til at den har et eget og stort nok forretningsmarked fra Drammen til Kragerø. Det ser man klart gjennom Widerøe og KLM sine ruter, hvorde har et godt insentiv til å satse, imotsetning til fra Rygge hvor f.eks Widerøe (SAS) og KLM i stor grad kun ville endt opp med å stjele passasjerer fra seg selv, skulle de starte opp.

På innenriks er det sikkert et marked fra Rygge, men problemet her er at det er for lite til typiske 737 operasjoner. Hvilket man ser når man leser om belegget til Norwegian på sine ruter fra Rygge

Jeg klarer ikke se hvilke selskaper Rygge skal kunne tiltrekke seg i fremtiden, utenom endel chartertrafikk, og det vil heller ikke være overaskende hvis Norwegian nå trekker seg ut.....også får ledelsen på Rygge forbrede seg på å bli r****rt av en viss Ire i tiden fremover
 
Re: Legger Norwegian ned på Rygge?

RSL har hatt alle muligheter til å forhindre dette.

De har valgt Ryanair.

De hadde muligheten til å gi Norwegian de samme betingelser men valgte bort Norwegian.

Spar dere for diskusjonen om hvorvidt det er slik eller ikke med mindre dere har sett de aktuelle kontraktene, de er svært klare og konkrete.
 
Re: Legger Norwegian ned på Rygge?

Sandefjord Lufthavn har flere ganger vært ute i media og sagt det er dialog mellom de og Norwegian. Det bygges for tiden ut oppstillingsplass på innland for å ha plass til større fly enn det Widerøe har. Det gjør nok ikke SL uten at det er grunn til det.

Norwegian var alene på Rygge før Ryanair kom dit. De hadde alle muligheter til å gå inn med så mye kapasitet de ville. Ryanair har satset stort på Rygge. Virkelig stort. Det kunne Norwegian gjort også. Både før og etter Ryanair kom
dit. og jeg tror det ville bli godt mottatt av ledelsen på Rygge om Norwegian kom med en like stor satsing som Ryanair.
 
Re: Legger Norwegian ned på Rygge?

RYG sitt ledelse har solgt seg til FR til en helt vannvittig pris. Det gjorde de i hap om store volumer. Norwegian har begynt med en annen strategi pa RYG, men det er selvsagt en stygg overraskelse dersom man far en ny konkurrent som har betydelig bedre betingelser enn man selv. Dermed skaper RYG sin ledelse inntrykk at NAX har gjennom sine avgifter co-finansert oppstarten av FR.

Dersom RYG ville ha NAX pa sitt plass, sa ville de har strekked seg pa samme mate som for FR. Men det gjorde de ikke og dermed lukker NAX alt nede og jeg for min del blir ikke overrasked dersom ogsa den siste innenlandsrute forsvinner...
 
Re: Legger Norwegian ned på Rygge?

Da er RYG bondefanget og prisgitt FR, og kan glemme og noen gang tjene penger
på driften.
Så i kjent Ryanair stil, kommer kommunen/fylket inn og gir økonomisk støtte til
flyplassen fordi det er en viktig arbeidsplass og slik blir det år etter år.
 
Re: Legger Norwegian ned på Rygge?

Da er RYG bondefanget og prisgitt FR, og kan glemme og noen gang tjene penger
på driften.

Rygge har som mål å tjene penger fra neste år, så jeg synes vi skal gi dem en sjanse før vi dømmer.
 
Re: Legger Norwegian ned på Rygge?

Rygge har som mål å tjene penger fra neste år, så jeg synes vi skal gi dem en sjanse før vi dømmer.

Er ikke lett å skrive noe om RYG her uten at alt er negativ som vanlig.

Men leste papirutgaven av Sarpsborg Arbeiderblad på lørdag og det sa ledelsen ved RYG at de hadde en avtale med DY . De så det slik at DY ikke var ferdig med vinterprog for kommende år og var ikke redd de skulle trekke seg ut.

Men er jo ikke sikkert at DY følger avtalen med RYG.

Time will show.
 
Re: Legger Norwegian ned på Rygge?

RYG sitt ledelse har solgt seg til FR til en helt vannvittig pris. Det gjorde de i hap om store volumer. Norwegian har begynt med en annen strategi pa RYG, men det er selvsagt en stygg overraskelse dersom man far en ny konkurrent som har betydelig bedre betingelser enn man selv. Dermed skaper RYG sin ledelse inntrykk at NAX har gjennom sine avgifter co-finansert oppstarten av FR.

Dersom RYG ville ha NAX pa sitt plass, sa ville de har strekked seg pa samme mate som for FR. Men det gjorde de ikke og dermed lukker NAX alt nede og jeg for min del blir ikke overrasked dersom ogsa den siste innenlandsrute forsvinner...

Såvidt jeg har forstått er betingelsene de samme for DY og FR - de er vel fastsatt av Avinor ? - når det er sagt så er det vel ingen stor hemmelighet at det flyter noe tilbake til Ryanair - vel ikke bare noe men veldig mye noe og ikke nødvendigvis flyter det fra Rygge Flyplassen
 
Re: Legger Norwegian ned på Rygge?

Såvidt jeg har forstått er betingelsene de samme for DY og FR - de er vel fastsatt av Avinor ?

Avinor eier ikke Rygge, og Norwegian har jo flere ganger gått ut i media og sagt at de vil ha samme betingelser på Rygge som Ryanair. Tror ikke de har samme betingelser.
 
Re: Legger Norwegian ned på Rygge?

Avinor eier ikke Rygge, og Norwegian har jo flere ganger gått ut i media og sagt at de vil ha samme betingelser på Rygge som Ryanair. Tror ikke de har samme betingelser.

Jeg vet at Avinor ikke eier Rygge, men det gjør ikke RSL heller, det er Forsvaret som eier Rygge - RSL har ansvaret for driver Terminalen og avgiftene (landings avgifter) settes og innkreves av Samferdsels Departmentent. Mulig har RSL montert en P-Automat fra Q-Park ved de forskjellige Parking stands airside - og gir FR frikort der, men de "store" avgiftene er like for FR og Dy (og andre som måtte finne frem)
 
Last edited:
Re: Legger Norwegian ned på Rygge?

Jeg vet at Avinor ikke eier Rygge, men det gjør ikke RSL heller, det er Forsvaret som eier Rygge - RSL har ansvaret for driver Terminalen og avgiftene (landings avgifter) settes og innkreves av Samferdsels Departmentent. Mulig har RSL montert en P-Automat fra Q-Park ved de forskjellige Parking stands airside - og gir FR frikort der, men de "store" avgiftene er like for FR og Dy (og andre som måtte finne frem)

Nope, privat flyplass egne priser.
FR har også en helt annen avtale en DY, dette fra aktører nærme prosessen. Ref også til flere uttalelser fra DY om at de hadde fløyet mer fra Rygge om vilkårene hadde vært like.
 
Re: Legger Norwegian ned på Rygge?

Er vel først og fremst overskuddet av tax-freesalget DY har murret over.
Eneste avgiften Avinor krever inn i denne sammenhengen er underveisavgiften, og DEN er i hvert fall lik for alle.
 
Re: Legger Norwegian ned på Rygge?

Herre Gud så mange ganger dette tydeligvis må gjentas for utrolig tungnemme forumdeltagere:

http://forum.flyprat.no/showpost.php?p=645875&postcount=28

Og da gjentar jeg, for gud vet hvilken gang her på forumet, at avgiftene på Rygge fastsettes av Samferdselsdepartementet, og kreves inn til lufthavneier, som er Luftforsvaret, ikke RSL, og er de samme avgiftene for alle flyselskap. Takstregulativet for Moss Lufthavn Rygge er offentlige og finnes bla.a på www.ryg.no
 
Re: Legger Norwegian ned på Rygge?

Nope, privat flyplass egne priser.
FR har også en helt annen avtale en DY, dette fra aktører nærme prosessen. Ref også til flere uttalelser fra DY om at de hadde fløyet mer fra Rygge om vilkårene hadde vært like.
...er ikke enig....RSL er et Driftsselskap som eier og driver Terminalbygningen - Forsvaret er blitt gitt konsesjon for å drive Siviltrafikk på Rygge (Kilde http://www.ryg.no/øvrig-info)
 
Last edited:
Re: Legger Norwegian ned på Rygge?

Jeg vet at Avinor ikke eier Rygge, men det gjør ikke RSL heller, det er Forsvaret som eier Rygge - RSL har ansvaret for driver Terminalen og avgiftene (landings avgifter) settes og innkreves av Samferdsels Departmentent. Mulig har RSL montert en P-Automat fra Q-Park ved de forskjellige Parking stands airside - og gir FR frikort der, men de "store" avgiftene er like for FR og Dy (og andre som måtte finne frem)

Men selv om avgiftene settes av samferdselsdepartementet, vil det ikke være en mulighet for at RSL kan gå inn og dekke deler av utgiftene for Ryanair hvis de krever mindre utgifter.

Jeg bare lurer på om det er mulig. Intet annet.
 
Re: Legger Norwegian ned på Rygge?

Jeg ser helt klart hvorfor Ryanair lykkes og ikke Norwegian. Ryanair opererer smart - lave frekvenser i marginale markeder .. de lokker inn flertallet med billigbilletter og fyller opp med bedre betalende. Denne strategien funker på obskure destinasjoner som Pula, Verbier og Bojchinovci. Siden Rygge ligger nærmere Oslo, fanger man lettere opp kunder fra det området. Norwegian satser mer trasisjonelt og må i stor grad konkurrere med seg selv, og de har vel etterhvert innsett at det ikke nytter uten økonomisk hjelp. Innenriks fungerer ikke Ryanairs taktikk, og det er vel derfor de ikke har prøvd seg. De vet at innenriksmarkedet trenger frekvenser - og det kan aldri bli lønnsomt på Rygge pga nærheten til OSL.

Jeg tror faktisk at det hadde gitt bedre resultat for DY å flytte over fjorden og satse på det lokale markedet som nevnes lenger opp. Da slipper de å konkurrere med seg selv i samme grad som de gjør i dag. Men innenriks bør de holde seg unna - de har ikke materiell til å drive lønnsomt fra et så lite marked som krever frekvenser.
 
Re: Legger Norwegian ned på Rygge?

Men selv om avgiftene settes av samferdselsdepartementet, vil det ikke være en mulighet for at RSL kan gå inn og dekke deler av utgiftene for Ryanair hvis de krever mindre utgifter.

Jeg bare lurer på om det er mulig. Intet annet.

Jeg tror du nærmer deg sakens kjerne...men ikke akkurat slik...;) (Forøvrig er dette ikke unikt og ikke spesiellt for FR heller - det var ikke lite LH fikk direkte og inndirekte for å åpne FRA - PDX (men ikke nok:cry:)
 
Re: Legger Norwegian ned på Rygge?

Det er mange faktorer som gjør at Ryanair lykkes. Du nevner noe.
En annen faktor er at Ryanair frakter utlendinger til Norge, og Noedmenn ut i Europa. Jeg antar at det er flest nordmenn på Norwegian.

Jeg skulle likt å vite hvor mange italienere som kommer til Norge med FR hvert år. Det er ikke få!


Imm



Jeg ser helt klart hvorfor Ryanair lykkes og ikke Norwegian. Ryanair opererer smart - lave frekvenser i marginale markeder .. de lokker inn flertallet med billigbillette og fyller opp med bedre betalende. Denne strategien funker på obskure destinasjoner som Pula, Verbier og Bojchinovci. Siden Rygge ligger nærmere Oslo, fanger man lettere opp kunder fra det området. Norwegian satser mer trasisjonelt og må i stor grad konkurrere med seg selv, og de har vel etterhvert innsett at det ikke nytter uten økonomisk hjelp. Innenriks fungerer ikke Ryanairs taktikk, og det er vel derfor de ikke har prøvd seg. De vet at innenriksmarkedet trenger frekvenser - og det kan aldri bli lønnsomt på Rygge pga nærheten til OSL.

Jeg tror faktisk at det hadde gitt bedre resultat for DY å flytte over fjorden og satse på det lokale markedet som nevnes lenger opp. Da slipper de å konkurrere med seg selv i samme grad som de gjør i dag. Men innenriks bør de holde seg unna - de har ikke materiell til å drive lønnsomt fra et så lite marked som krever frekvenser.
 
Re: Legger Norwegian ned på Rygge?

En annen faktor er at Ryanair frakter utlendinger til Norge,

Du har helt rett i det. Ryanair har et helt annet grep om dette markedet. Og for mange av disse er Ryanair det eneste non-stop tilbudet, noe som gjør disse 'obskure' rutene attraktive for befolkningen i 'andre enden' også.
 
Back
Top