Norwegian kutter i norske ruter som følge av bonuspoeng?

sukram

ScanFlyer Gold
Norwegian kutter i norske ruter som følge av bonuspoeng?

Ifølge avisa Nordlys/nrk.no kan Norwegian komme til å kutte/redusere på norsk innenriks dersom bonuspoeng innføres:

Norwegian kan droppe ruter i Nord-Norge dersom det innføres bonuspoeng på innenlandsfly.

Det viser et internt notat Nordlys har fått tak i.

I notatet foreslås det å kutte enkelte ruter mellom Tromsø og Oslo og Bodø og Oslo, samt nedleggelse av Alta-Oslo.

På denne måten vil 2,5 fly som i dag kjører seks daglige rundturer til Nord-Norge frigjøres, skriver avisa.

Norwegian vil verken bekrefte eller avkrefte opplysningene.

Kilde: nrk.no

Ifølge nordlys (på papir) er det tale om å gå fra 5 daglige til 2 daglige OSL-TOS, fra 4 daglige til 3 på BOO-OSL samt altså kutte ut OSL-ALF.

Ifølge samme notat skulle både Haugesund og Molde lide samme skjebne som Alta, til sammen skulle kuttene frigjøre 4,5 fly.

Fleip eller fakta?
 
Last edited:
Re: Norwegian kutter i norske ruter som følge av bonuspoeng?

Fleip eller fakta?

Sannsynligvis et innlegg i debatten, men hvis effekten er redusert lønnsomhet så er det vel ikke en respons som er helt utenkelig. Jeg skjønner imidlertid ikke helt koblinigen mellom bonus i sør og kutt til/fra nord, hvis nå ikke andelen transferpassasjerer til/fra SVG og BGO er store og man forventer å miste mange nok av disse.
 
Re: Norwegian kutter i norske ruter som følge av bonuspoeng?

Fra fem til to på TOS-OSL hørtes dramatisk ut.
Var det ikke denne ruten som viste voldsomt vekst da vi så de siste tallene ?
 
Re: Norwegian kutter i norske ruter som følge av bonuspoeng?

Er vanligvis ikke så konspiratorisk av meg. Jeg finner det dog lett påfallende at Nordlys "tilfeldigvis" "snubler" over et internt notat om rutekutt, som tilfeldigvis kan gjøre at distriktsnorge blir i fyr og flamme, som igjen medfører at DY kanskje får hjelp i kampen mot bonuspoengene innenriks.

Har de "mistet" notatet sitt så lett, virkelig?
 
Re: Norwegian kutter i norske ruter som følge av bonuspoeng?

Ifølge samme notat skulle både Kristiansund og Molde lide samme skjebne som Alta, til sammen skulle kuttene frigjøre 4,5 fly.

Fleip eller fakta?

Norwegian flyr ikke til Kristiansund i dag så er vel vanskelig å kutte den. Men kan det være snakk om Kristiansand?
 
Re: Norwegian kutter i norske ruter som følge av bonuspoeng?

Fra fem til to på TOS-OSL hørtes dramatisk ut.
Var det ikke denne ruten som viste voldsomt vekst da vi så de siste tallene ?

Det ble sagt at det var sterk vekst i passasjertallene, ja. Det sier imidlertid ikke nødvendigvis noe om lønnsomheten i operasjonen, og er den marginal nok så skal det sikkert ikke så mye til for å endre på rutetabellen. Men jeg er enig i at fra 5 til 2 hørtes litt vel dramatisk ut.
 
Last edited:
Re: Norwegian kutter i norske ruter som følge av bonuspoeng?

Det ble sagt at det var sterk vekst i passasjertallene, ja. Det sier imidlertid ikke nødvendigvis noe om lønnsomheten i operasjonen, og er den marginal nok så skal det sikkert ikke så mye til for å endre på rutetabellen. Men jeg er enig i at fra 5 til 2 hørtes litt vel dramatisk ut.

Den ser jeg.

Det snakkes om at man kan frigjøre kapasitet.
Er det andre områder/ruter DY ønsker å ekspandere i dag men hvor begrensninger i antall fly hindrer dette?
 
Re: Norwegian kutter i norske ruter som følge av bonuspoeng?

1. Dette "interne notatet" er et produkt av DYs propagandaavdeling
2. EuroBonus er på ingen måte så attraktivt som i 2002 (ingen reelle fordeler på innenriks bortsett fra mikropoeng)
3. Man overvurderer vanlige folks vilje til å velge dyr billett + 150 EB-poeng hver vei fremfor en rimeligere billett
4. Forretningsreisende på dyre billetter vil kunne gå gode tider i møte, dersom bedriften har en avtale med SAS

Jeg lever fint uten bonuspoeng på innenriks, men jeg nekter å tro på dommedagsprofetiene om at "verden går under" dersom EuroBonus får lov til å dele ut poeng på innenriks (også utover OSL-SVG/BGO/TRD).
 
Re: Norwegian kutter i norske ruter som følge av bonuspoeng?

Det der virker rett og slett som furting fra DY's side.

Eller et pressmiddel før den endelige avgjørelsen taes???
 
Re: Norwegian kutter i norske ruter som følge av bonuspoeng?

Norwegian flyr ikke til Kristiansund i dag så er vel vanskelig å kutte den. Men kan det være snakk om Kristiansand?

Sorry, leste aldeles feil. Det var Haugesund det var snakk om.
 
Re: Norwegian kutter i norske ruter som følge av bonuspoeng?

Hvorfor være så defensive? Bonus på innenlands kan representere en stor mulighet også for Norwegian. Uansett tviler jeg på at bonus har så stor effekt at et selskap automatisk må halvere tallet på avganger.
 
Re: Norwegian kutter i norske ruter som følge av bonuspoeng?

Hvorfor være så defensive? Bonus på innenlands kan representere en stor mulighet også for Norwegian. Uansett tviler jeg på at bonus har så stor effekt at et selskap automatisk må halvere tallet på avganger.

Det er nok ikke noe automatikk i det, nei, men hvis det er marginal lønnsomhet så skal det ikke så mye til før endringer skjer. For DY kan eventuelt fordelen ligge i at det vanskeliggjør etablering for andre selskaper.
 
Re: Norwegian kutter i norske ruter som følge av bonuspoeng?

SAS kunder kan tjäna in EB poäng på svensk inrikes.
DY konkurrerar med SAS på ARN-GOT/MMX/UME/LLA/VBY.
Varför skulle det inte fungera i Norge med bonus år 2012?
 
Re: Norwegian kutter i norske ruter som følge av bonuspoeng?

I tillegg; nå når den interkontinentale oppstarten nærmer seg, DA skal man fjerne en del av grunnlaget for livsviktig feed-ruter? Jeg stusser.

Regnestykket til DY begynner da å ligne på SAS sitt. En avgang kan isolert sett være ulønnsom, men pax-påfyllet til andre ruter kan gjøre at det likevel er liv laga å opprettholde tilbudet.
 
Last edited:
Re: Norwegian kutter i norske ruter som følge av bonuspoeng?

Dette var vel noe voldsomt, men det er nok liten tvil om at Kjos ikke kommer til å sitte å se på hva som skjer og de har nok regnet på hva som vil skje en god stund allerede og har en strategi klar. Kan hende de rett og slett vil flytte kapasitet til der det blir bonus krig i en oppstartsfase for å ta SAS litt på sengen. DY er tross alt økonomisk sett sterkere enn SAS så det kan jo hende at de vil satse på å vinne en bonuskrig med å kjøre ett opplegg SAS ikke har råd til....
 
Re: Norwegian kutter i norske ruter som følge av bonuspoeng?

Desperatheten lar seg ikke lenger skule så godt fra DY´s side, når de truer med å trekke mange avganger i nord ved innføring av bonus i sør i et "lekket" notat.. Siden "DY tross alt økonomisk er sterkere enn SAS" så burde dem jo kjøre priskrig i nord enn å furte i media om å trekke seg ut av Nord Norge. Her spiller man skittent, det skjønner vel de fleste som kan lese mellom linjene. Regner med at KT gjennomskuer dette.
 
Re: Norwegian kutter i norske ruter som følge av bonuspoeng?

De kutter jo uten bonuskonkurranse også .. ref morgenavgangen fra TOS som nevnes et annet sted .. :p

Dette blir lavmål å holde på slik .. som når de klager på koblingen SAS/WF nordpå når de selv ikke engang er villige til å interline ..
 
Re: Norwegian kutter i norske ruter som følge av bonuspoeng?

Er ikke BOO/TOS av de største melkerutene i nettverket? TOS var jo blandt startrutene fra 2002 i tillegg. Fra 5 til 2 daglige avganger, under en kraftig vekstperiode? Dummeste jeg har hørt. Men SAS har nok intet imot en slik løsning :)

Å ikke benekte et slikt utsagn, samt å droppe morgenavgangen må jo være ødeleggende for kontraktsforhandlinger skulle man tro?

Jeg forstår heller ikke hvilken kobling et slikt rykte har med bonusordningen å gjøre. Er det dårlig salg som er grunnen er det jo en ærlig sak.
 
Last edited:
Vil nok tro de kutter de rutene de kjører med underskudd på allerede, men for å holde koken oppe,og vise seg som en utfordrer på business markedet så flyr de enkelte av disse turene i dag, vinge til vinge med konkurrentene, som sannsynligvis heller ikke tjener noe særlig på disse flygningene.

Dette vil SK tjene på, og ett av DYs skitne PR grep for å unngå bonus poeng innenlands. Byråkratiet sluker vel slikt rått.
 
Back
Top