Norwegian knuser SAS på punktlighet, skriver Aftenposten

Re: Norwegian knuser SAS på punktlighet, skriver Aftenposten

Hvis du klikker deg gjennom informasjonen, står det ingenting der som er direkte feil. På den annen side ser det ut som det er noen måneder siden noen har oppdatert dem også ... Det står jo ingen steder at de er best nå. Kun at den er god - og det stemmer jo forsåvidt.

Problemet med å bygge en merkevare på noe som er såpass flyktig og variabelt som punktlighet er jo nettopp slike situasjoner (dette har vært påpekt før også som et mulig fremtidig problem for SAS den dagen de ikke leverer like godt);

Jeg støtter også LN-MOW's spørsmål.

Forøvrig kan man jo dra ditt sitat enda lengre og hevde at alt er flyktig i større eller mindre grad. Kvalitet, pålitelighet, pris.. You name it.

En slik innstilling vil jo egentlig si at man ikke kan reklamere for et godt produkt (uansett bransje og uavhengig av om det gjelder best pris, kvalitet), for det KAN jo hende at at forholdende endrer seg en gang i fremtiden.

Jeg støtter også LN-MOW's spørsmål.

Forøvrig kan man jo dra ditt sitat enda lengre og hevde at alt er flyktig i større eller mindre grad. Kvalitet, pålitelighet, pris.. You name it.

En slik innstilling vil jo egentlig si at man ikke kan reklamere for et godt produkt (uansett bransje og uavhengig av om det gjelder best pris, kvalitet), for det KAN jo hende at at forholdende endrer seg en gang i fremtiden.

Ja, alt er flyktig, men i større og mindre grad. "Verdien" og kvaliteten i et produkt er jo sammensatt av en rekke faktorer, hvorav noen kan endre seg hurtigere enn andre faktorer (rutetilbud, som i frekvenser & destinasjoner, endrer seg typisk noe saktere enn punktlighet; fasilitetene som tilbys kundene, som f.eks. lounger, fast track, kundeservice på flyplassene osv. endrer seg også saktere enn punktlighet).

SAS har fokusert veldig mye på punktlighet og mindre på andre ting - det er iallefall det jeg sitter med av inntrykk fra en lang rekke annonser og reklamekampanjer. Det er mitt poeng. Skal man bygge en merkevare så er det en fordel om man bygger den rundt noe som tar mer tid å endre enn punktlighet. Det betyr ikke at man ikke kan trekke frem fordelene som ligger i å være punktlige, men å bygge sitt produkt rundt noe så flyktig som punktlighet er risikabelt. Det er nå min vurdering.

Last edited:

Jeg skjønner absolutt hva du mener og er heller ikke kategorisk uenig. I dette tilfellet mener jeg imidlertid at SAS har hatt en såpass solid posisjon på punktlighet at det ville vært unaturlig å ikke bruke det i markedsføringen. Så er det selvsagt delte meninger om hvor tungt man skal kjøre det.

Det som det imidlertid må være liten tvil om er at at Skånviks påstand om punktligheten: "Uten noen som helst rot i virkeligheten" bare blir tragikomisk.

Tror nok Norwegians kommentar skinner litt i lyset denne VG-artikkelen godt oppsummerer http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10076903

Nå viser det seg at sannhetsvitnet til SAS, FlightStats, har de par siste måneder vist at pendelen er i retning vekk fra SAS. Norwegian har tvilt på sannhetsvitnet og har også blitt pålagt å ikke benytte "Sannheten" i sin marketing, men kanskje Skåneviks kommentar viser at de aksepterer FlifhtStats' autoritet i dette "emnet"? Spørsmålet er om de to selskapene kan enes om at FlightStats månedsrapport viser den riktig sannheten. Det hadde vært supert! Men det er også et annet spørsmål, siden Norwegian er fradømt sin tolkning - bør ikke også SAS bli fradømt tilsvarende tillatelse siden sannheten er så flyktig?

At det kommer noen stikk fra Norwegian i SAS sin retning her er forståelig. SAS har melket sin punktlighet for hva det er verdt og bruker store ord når de snakker om "punktlighet i verdensklasse".

Å benytte punktlighet for markedsføring er uansett rimelig håpløse greier. Rutenettet er lagt opp for å tjene penger, ikke for å være mest mulig punktlige. Hadde høyest mulig punktlighet vært et mål i seg selv, ville nok beste selskap flydd til andre destinasjoner til andre tider.

Men når SAS har valgt å gjøre et stort nummer ut av hvor punktlige de er, kan ikke Norwegian stå og se på. De må være med på dansen. Utfordringen er hvordan de skal omtale sin punktlighet når den er bedre enn SAS' "verdensklasse". Jeg ser Norwegian har vurdert å kopiere SAS sin "punktlighet i verdensklasse" påstand på sine nettsider. Sannsynligvis ment som en tongue-in-cheek kommentar til SAS. Siden ingen hos SAS vil snakke høyt om plagiering og dermed generere uønsket oppmerksomhet rundt at de er dårligere på punktlighet enn sin største konkurrent. Ganske uskyldig banter som jeg ikke tror man skal tillegge så mye oppmerksomhet som enkelte her inne gjør.

For kundene er vel dette irrelevant? Man ser vel på angangstid og ankosttid, gjør man ikke? Hvis et selskap ønsker å ha mer fleksibilitet gjennom romsligere slynger så er vel det en kostnad som selskapet må vurdere om de ønsker å ta. For oss som kunder kan det vel fort være en fordel av små forsinkelser ikke forplantet seg utover i trafikkprogrammet.

Last edited:

Et av grunnene til bedre punktlighet skal være at Norwegian beregner lengre flytid enn SAS, skriver Aftenposten.

Norwegian trenger lengre flytid enn SAS
Det pågår en bitter kamp mellom SAS og Norwegian om hvem som klarer å overholde rutetabellen best. Da kan statistikken pyntes på ved å beregne seg mer flytid enn strengt tatt nødvendig.

SAS kan i det minste slå seg på brystet med at på LH er de overlegen DY på rutetidene så langt. :)

Agurknytt i landets aviser fortsetter.... Hvorfor gidder de å henge seg opp i dette? Hadde det vært snakk om 15-20 min lengre flytid på feks SVG-OSL så kunne jeg forstått hvorfor folk reagerer. Kanskje DY har lagt inn 5 min ekstra flytid pga traffic flow inn til gardermoen til tider kan gi restriksjoner og småforsinkelser?

Det har vel kommet inn et nytt innflygningsystem etter point of merge(?), men øker dette flyten? Det er vel også til tider tåke og slots ellers rundt om i norge og resten av norden, så kanskje de bare vil sikre seg om at de faktisk klarer å lande på de tidspunktet kunden forventer, og heller ta de 5-6 minuttene de lander før som bonus?

Nå må man holde litt skikk på begrepene også .. en ting er å si at man er bedre enn konkurrenten. En helt annen ting er å heve at man leverer i verdensklasse. Begge aktørene (og Widerøe også, for den saks skyld), leverer punktlighet i verdensklasse, spesielt når du måler over tid. Å bruke dette i sin markedsføring er da helt OK så lenge man ikke nevner konkurrentene negativt. Så at noen i det hele tatt gidder å henge seg opp forskjellene her, er etter min mening flisespikkeri de luxe. Vær glad for at vi HAR aktører i norsk luftfart med slik kvalitet.

Back