SAS og Norwegian snart jevnstore på Oslo Lufthavn Gardermoen

FlightDeck

ScanFlyer Mile High Club
Medlem
SAS og Norwegian snart jevnstore på Oslo Lufthavn Gardermoen

Norwegian puster SAS i nakken
Denne grafen over passasjerutviklingen på Oslo Lufthavn forteller tydelig hva som er en av SAS´ største utfordring: Norwegian.

http://www.aftenposten.no/okonomi/Norwegian-puster-SAS-i-nakken-6822196.html#.T6d8pVG0D5s

Grafen i artikkelen viser Norwegians vanvittige vekst på Gardermoen de siste årene. De største flyselskapene på Gardermoen i 2011 (sammenliknet med 2010):

1. SAS 8 516 887 (+ 12 pst.)

2. Norwegian 7 941 215 (+ 10 pst.)

3. Lufthansa 592 647 (+ 17 pst.)

4. Thomas Cook 429 551 (+11 pst.)

5. KLM 417.193 (+ 17 pst.)

6. Widerøe 319 169 (+ 14 pst.)

7. British Airways 296 238 (+ 10 pst.)

8. Novair 194 161 (+ 6 pst.)

9. TUIfly Nordic 189 920 (- 3 pst.)

10. Air France 151 303 (+ 9 pst.)

11. Finnair 150 359 (+ 21 pst.)

12. Thai Airways 138 914 (+ 11 pst.)

13. Swiss Air Lines 135 909 (+ 13 pst.)

14. Air Baltic 131 477 (+12 pst.)

15. Icelandair 128 181 (+ 8 pst.)

16. Air Berlin 114 056 (+ 35 pst.)

17. Austrian Airlines 106 487 (+ 2 pst.)

18. Turkish Airlines 105 728 (+28 pst.)

19. Cimber Sterling 100 840 (+ 11 pst.)

20. United (Continental) 100 617 (- 15 pst.)

Re: SAS og Norwegian snart jevnstore på Oslo Lufthavn Gardermoen

Øhhh.... Er Norwegians vækst ikke mindre end SAS'?
Er mere korrekt overskrift ville vel være "SAS øger forspringet til den største konkurrent; Norwegian"?

Er mere korrekt overskrift ville vel være "SAS øger forspringet til den største konkurrent; Norwegian"?

Stusset på det samme. Ser jo ut til at SAS rykker fra igjen etter mange år hvor NAS har knappet innpå...

Stusset på det samme. Ser jo ut til at SAS rykker fra igjen etter mange år hvor NAS har knappet innpå...

Som artikkelen sier så har SAS også begynt å vokse igjen i det siste. Grafen viser det samme. Men 10-årsperioden som grafen dekker viser også hvordan Norwegian er i ferd med å bli jevnbyrdig med SAS på OSL. Det siste året har SAS voks prosentvis litt mer, men de siste 10 årene viser grafen tydelig hvordan Norwegian har vokst og SAS har stått omtrent på stedet hvil.

Absolutt, men det er jo fjordårets nyhet. Her er det SAS som har størst vekst.

Så vidt jeg ser, så omhandler denne artikkelen utviklingen de siste år, så det kan kanskje være greit at evt. diskusjoner i denne tråden omhandler artikkelens innhold og ikke utviklingen den siste måned eller år :old

Man må jo la seg imponere over hva DY har fått til gjennom disse 10 årene. Det er neimen ikke mange som i den spede begynnelse kunne forestille seg at dette skulle bli situasjonen i 2012. Jeg husker at skepsisen var stor i Scanair forumet - det er nok mange som har måttet bite i seg sine uttalelser fra den gang!
:fly

Da er det bare å konstatere at det ikke var på OSL at Norwegian tok inn på SAS med 1,44 millioner passasjerer fra 2010 til 2011.

Så vidt jeg ser, så omhandler denne artikkelen utviklingen de siste år, så det kan kanskje være greit at evt. diskusjoner i denne tråden omhandler artikkelens innhold og ikke utviklingen den siste måned eller år :old
Så vidt JEG ser, så omhandler OP's post en meget stor grafik (eller liste), der omhandler trafiktallene fra 2011 sammenholdt med tallene fra 2010.
Derfor er det vel naturligt at forholde sig til dette?

Svært interessante tall dette her. Det første jeg reagerer på er at LH økte antall passasjerer med 17 %, hvordan gikk det til? Har de økt antall avganger på noen ruter ifjor? Eller skyldes det hele at de bruker større materiell? Jeg tror LH gjør det bra på OSL for tiden, med ganske fulle fly, det er iallefall alltid fullt når jeg flyr med dem, selv på dager midt i uka.

Air Berlin øker med 35% og Turkish med 28% fra 2010 til 2011.
Det må da være like oppsiktsvekkende som Norwegians vekst. Eller?

Svært interessante tall dette her. Det første jeg reagerer på er at LH økte antall passasjerer med 17 %, hvordan gikk det til? Har de økt antall avganger på noen ruter ifjor? Eller skyldes det hele at de bruker større materiell? Jeg tror LH gjør det bra på OSL for tiden, med ganske fulle fly, det er iallefall alltid fullt når jeg flyr med dem, selv på dager midt i uka.

Mitt inntrykk er at de vel jevnt over flyr større og fullere fly? Husker ikke om de tok over en av SAS sine rundturer til FRA for en stund tilbake eller helt når de startet DUS-OSL, men ellers har frekvensen vært ganske jevn.

Har fløyet endel OSL-MUC de siste par årene, og mitt inntrykk er at den ruten har gått fra å være typisk A319, nå til å bli heller A320 og iblant A321. Vet ikke hvordan det er med FRA?

Skal selv fly til MUC om en måneds tid og da er det foreløpig satt opp A320 ut og A321 hjem ser jeg

Jeg synes det er litt oppsiktsvekkende at SAS på OSL i såpass liten grad synes å ha endret sine passasjertall over denne perioden. Det er klart at mye av trafikken som DY har generert er ny trafikk (men neppe nesten all trafikk), men mon tro om noe av SAS sitt problem med press på yield'en henger sammen med at man i veldig liten grad synes å ha "latt" konkurrenten ta passasjerer fra SAS. Bildet er ganske sikkert sammensatt, men hvis fokus har vært på å ikke miste markedsandeler (som er normalt når en ny aktør kommer inn) så har man kanskje opprettholdt et for stort volum i forhold til hva man kan produsere og selge lønnsomt.

Det er litt mer interssant å se endringer i antall passasjerer, og da blir listen litt annerledes
OSL_pax_growth_2011.jpg

Det bør også nevnes at 46% av passasjerveksten til SAS var knyttet til OSL, mens det tilsvarende bare var 26% av veksten til Norwegian. For Widerøe var 90% av deres vekst på andre flyplasser enn OSL.

Disse prosentene kan forvirre mer en forklare enkelte ganger, men for OSL er det størrelsen som bidragsyter som teller - med andre ord antall passasjerer.

PS Det kan være noen regnefeil i forhold til offisielle tall siden endringene er bare oppgitt i hele prosent.

Denne listen burde vel splittes i innenriks og internasjonalt...

Umulig det så lenge man ikke har innsideinformasjon. Tabellen ovenfor er basert på tabellen i Aftenposten.

Sterkt fall hos UA/CO, kan vel ikke bare skyldes SK907's inntreden.
Er jo snitt frafall på 48 pax pr.dag, og snart kommer DY oxo på den banen:crowded

Sterkt fall hos UA/CO, kan vel ikke bare skyldes SK907's inntreden.
Er jo snitt frafall på 48 pax pr.dag, og snart kommer DY oxo på den banen:crowded

Det skyldes vel at de reduserte antall avganger i fjor sommer fra 10x ukentlig til daglig, ikke nødvendigvis at flyene er så mye tommere;)

Mitt inntrykk er at de vel jevnt over flyr større og fullere fly? Husker ikke om de tok over en av SAS sine rundturer til FRA for en stund tilbake eller helt når de startet DUS-OSL, men ellers har frekvensen vært ganske jevn.

Lufthansa har ikke økt antallet avganger i 2011 generelt, men de har nok satt inn større materiell til Frankfurt og München, slik de også har gjort (CRJ 200 til CRJ 900) og kommer til å gjøre (CRJ 900 til 737-500) til Düsseldorf. En periode fløy de f.eks. med CRJ 900 på formiddagsavgangen til München, men her har de for lengst satt inn større materiell.

SAS ga ikke gitt fra seg noen avganger i 2011 og hadde gjennom hele året tre daglige til Frankfurt og en daglig til Düsseldorf, i tillegg startet de jo Oslo-München.

Last edited:
Back