Norwegian straks størst på OSL

LNv22

ScanFlyer Gold
Norwegian straks størst på OSL

Fra Aftenposten.no:

Norwegian suser frem og er snart største flyselskap på Oslo Lufthavn. For første gang siden SAS ble startet etter krigen er selskapet i ferd med å bli detronisert på hovedflyplassen i Norge.

...

I fjor på denne tiden hadde SAS tett oppunder 1 million flere reisende på OSL enn Norwegian. I år er avstanden krympet til 300.000. Mens SAS økte antall reisende med 2 prosent i fjor, vokste Norwegian med 10 prosent. Norwegian var størst i to av årets måneder, og jevnstor i flere andre måneder.

http://www.aftenposten.no/okonomi/Na-flyr-Norwegian-forbi-SAS-7506674.html#.Uygw0Pl5PZM
 
Re: Norwegian straks størst på OSL

Hvorfor være stor når man kan være (u)lykkelig som liten:lol:
 
Re: Norwegian straks størst på OSL

Det ser jo ut som DY ikke har økt på bekostning av SK, eller det har de jo, siden SK ikke har klart å følge med på galoppen.
Men det virker som de klarer å hente kundene sine fra to forskjellige segmenter, samt at økt kjøpekraft kombinert med lavere priser gjør at flere blant den gemene hop tar seg råd til å fly.

Uansett en imponerende vekst av DY, som tydeligvis øker jevnt og trutt over hele fjøla.
 

Attachments

  • SKVSDY.jpg
    SKVSDY.jpg
    9.9 KB · Views: 925
Re: Norwegian straks størst på OSL

Norge har et ekstremt høyt antall av småselskaper, altså med 10-20 ansatte eller mindre. For disse selskapene er pris alt, og i de fleste tilfeller med å bestille noen uker i forveien er Norwegien billigst. For eksempel har vi OSL-BGO som ligger for SK på 669,- mens DY tar 499,-. Har du noen turer over fjellet er det fort penger spart med DY.

Norwegian leverer tilsynelatende godt innenlands også, noe som viser at ramaskrikene da bonusforbudet på innenlandsreiser ble opphevet var meningsløs.
 
Re: Norwegian straks størst på OSL

Med de tallene så var 36% av alle SAS-passasjerer innom OSL i 2013 (en ende av flyturen eller som en del av en transfer). Tilsvarende tall for Norwegian var 43%. Som et lite apropos så var 13% av Norwegians passasjerer i 4. kvartal 2013 innom LGW.

I 2013 hadde de to selskapene følgende markedsandel på OSL:
SAS = 40%
Norwegian = 38%

Til sammenligning hadde de to selskapene følgende markedsandel på OSL i 2006:
SAS = 53%
Norwegian = 23%

Så en kommentar til Kekker. SAS har i realiteten hatt null vekst i sitt passasjertall på OSL fra 2005 til i dag, mens i samme tidsrom har Norwegian fått 6,2 millioner "nye" passasjerer. Jeg benyttet hermetegnene rundt nye med hensikt. Jeg tror nok en stor andel av passasjerene Norwegian har tatt ikke er nye, men helt klart kommer fra å være kunde i SAS. Markedssegmentsmessig er det ikke så stor forskjell på de to selskapene. Begge selskaper flyr både fritidsreisende og forretningsreisende, og tror det er relativt stor andel som har reist begge selskaper den siste tiden. Det vil være interessant å se hvordan utviklingen blir fremover, spesielt med SAS' satsing på Eurobonus og segmentering av sine passasjerer i Go og Plus. Norwegian har posisjonert seg med en del endinger i sin billettstruktur (lavere flex-priser) og en Plus-løsning for LowFare. En fleksibillettsammeligning innenlands i Sør-Norge mellom de to viser at SAS for enkelte vil hevde overpriser seg med 39% i forhold til Norwegian. Er kaffe, avis, fast track, evt. lounge og noen poeng verdt kr 1300 for en frem-og-tilbake-tur?

PS: Antall poeng man får for en Plus full flex mellom OSL og BGO kunne jeg ikke få på SAS.no. Følgende feilmelding ble vist i poengfeltet: "Beklager, vi kan ikke finne hvor mange poeng du opptjener for valgt reise."
 
Back
Top