Norwegian klare for Rygge

Norwegian ser for seg en dobling av destinasjoner i løpet av det første driftsåret. Trondheim og Stavanger kommer snart på plass. :wow:

http://www.f-b.no/article/20070824/NYHET/708240010/1108/AKTUELT

Rutene til Marokko, Istanbul og Szczecin i Polen blir flyttet fra Gardermoen til Rygge.

http://www.moss-avis.no/article/20070824/OKONOMI/708240046/1003

Noen som vet hva Norwegian skal kalle Rygge? Moss eller Oslo Syd? I utlandet er jo Moss ikke så kjent, slik at Oslo kunne vært lurt. Og "dra til Moss" har jo en negativ klang her hjemme ;)

Kanskje Oslo/Rygge og Oslo/Gardermoen?

Det nytter ikke å selge billetter til utlendinger til Moss i allefall. Det er jo ukjent for de fleste.

jeg skjønner tanken med å eventuet benytte Rygge, men jeg synes Kjos her gir mange signaler om at videre ekspansjon skjer fra Rygge og ikke Osl. Dette blir vel kanskje litt farlig, for jeg tror konkurrenter lett kan smette inn i direkte konkurranse fra Osl om suksessfulle ruter kun oppereres fra Rygge. Samtidig er det jo en mer eller mindre "trygg" satsning åpne så sterkt fra Rygge. Det vil jo være meget enkelt å legge om ruter uten suksess fra Rygge til Osl og ikke minst føre over pax som har kjøpt billetter, til Gardermoen. I så måte forsvarer jo denne kraftige ekspansjonen seg mer fra rygge enn fra andre flyplasser.

Men jeg må desverre si at jeg blir heller overrasket om denne kupongen til Kjosern går inn med 12 rette! De tar for seg en vanvittig vekst ved å satse så stort fra Rygge og det vil utvilsomt ta veksten fra Norwegian på Osl. På en annen side er det jo kanskje også en god måte og rotfeste selskapet enda mer i det Norske markedet ved å se muligheter utenfor Osl slik tradisjonen til Norwegian er. Oslo har utvilsomt nok reisende til å forsvare en flyplass nr to (jeg regner ikke Torp som en Oslo flyplass), problemet er vel nå som Kjos sier å få på plass effektive samferdselsløsninger. Hurtigere og hyppigere Tog går jo ikke, for kapasiteten er totalt sprengt mellom Oslo og Ski. Det må bli buss og det tror jeg i lengden blir lite konkurranse dyktig i forhold til flytoget til Osl.
Vi får håpe det opprettes meget gode bussforbindelser med hyppige avganger med sikte på å betjene distriktene rundt Rygge og ikke nødvendig vis bare E6 til Oslo, for jeg tror ikke Rygge klarer å bli en "Gatwick" for Oslo beboere uten effektiv jernbane løsning.

Originally posted by espeno

For oss som trives best på denne siden av fjorden er det heldigvis særs gode nyheter for Torp sin del rett rundt hjørnet.

ja ut med språket:)

Ryanair med base?

Ble nevnt i Tønsberg Blad at flyet til Kjos var 50 minuter forsinket. Så på fjernsynet att Kjos fløy Svenske Gripen igår, var det det flyet han han kom med.

Agentmelding fra DY:

Norwegian satser stort på Rygge

Norwegian oppretter en base med to fly på Rygge flyplass, 40 minutter sør for Oslo, fra og med 14. februar neste år.

14 direkte ruter til attraktive destinasjoner
Norwegians syvende europeiske base
Basen vil bestå av to fly, det første kommer ved oppstart 14. februar. Norwegian mottar i januar de første splitter ny Boeing 737-800 med 189 seter og som vil bli satt inn i rutetrafikk fra bl.a. Rygge. Det andre flyet kommer til basen 13. mars. Vi forventer ytterligere ekspansjon både i form av flere fly og nye ruter.

De nye rutene går til; Alicante, Athen, Barcelona, Beograd, Bergen, Budapest, Istanbul, London, Malaga, Marrakech, Palanga/Klaipéda (Litauen) , Szczecin, Valencia og Warszawa.

Rutene vil ligge i salg fra og med fredag klokken 1300.

Norwegian tilbyr totalt 122 ruter til 75 destinasjoner fra syv baser i Norge, Sverige og Polen.

Rutetabellen til og fra Rygge:
Destinasjon Oppstart Man Tir Ons Tor Fre Lør Søn Pris fra
Alicante 15. feb X X X X 295,-
Athen 13. mar X X 295,-
Barcelona 15. feb X X X 295,-
Beograd 15. mar X X 295,-
Bergen 13. mar 2X 2X 2X 2X 2X 1X 2X 195,-
Budapest 14. feb X X 195,-
Istanbul 14. mar X X 295,-
London-Stansted 13. mar X X X 195,-
Malaga 16. feb X X 295,-
Marrakech 03. apr X 395,-
Palanga/Klaipeda 16. feb X X 195,-
Szczecic 16. feb X X 195,-
Valencia 15. mar X X 295,-
Warszawa 14. mar X X X 195,-
Med forbehold om prisendringer

Vi i Norwegian ser frem til å ønske dere velkommen ombord!

Vennlig hilsen
Norwegian
24. august 2007

Om noen år, skal dere se at de har sin hovedbase på Rygge!!?? Må være perfekt å få lov til å være førstemann og stake ut kursen sin akkurat sånn de vil. Plukke avgangstidspunkt fra første hylle, selvfølgelig med slotter o.l tatt med, billigere avgifter etc... Hørt at den planlagte 2 hangaren på Sola, har blitt satt på hold...

Interessante uttalelser i Dagens Næringsliv i dag (papir):

--------------------

- Utfordringen blir å få folk ned til Rygge, og transporttilbudet er jo ikke like bra som til Gardermoen, sier Kjos.

.....

Skulle trafikkutviklingen på Rygge gå dårlig, gir Kjos rutene ett års fredningtid. - Går det ikke, så går det ikke. På ferie- og fritidsruter kan vi nok kutte rutene raskere, mens forretningsrutene gir vi lengre tid, sier Kjos.
I løpet av neste høst er planen at Norwegian skal utvide innenlandstrafikken, men Kjos er ikke sikker på om dette vil gjelde for ruter nordover. - Det er veldig krevende å etablere innenlandsruter, fastslår Kjos.

.....

- Vi har ikke kapasitet til flere lavprisselskaper, sier Tandberg (adm.dir Rygge).
- Vi skulle fjerne fått inn SAS og KLM for å knytte oss opp til København og Amsterdam, sier Tandberg.

------------------

Er vel ganske merkelig at adm.dir selv sier at de ikke har kapasitet til å ta imot flere lavprisselskaper? Har DY fått til en monopolavtale med Rygge?

Da var tur til Athen bestilt for meg og madamen i månedskifte mars/april til den nette sum av kr. 1100,- pr.pers. :colgate:
Å komme seg til Athen billigere enn det blir vel neppe mulig noen gang.

Originally posted by FlightDeck

Rygge vil bli kalt Oslo/Rygge, og Gardermoen Oslo/Gardermoen.

Jeg har ennaa ikke sett at IATA har listet Rygge under Oslo, som Gardermoen og Torp. Plassen heter Moss Lufthavn Rygge inntil IATA (eventuelt) godkjenner noe annet.

Originally posted by LN-BRK

- Vi har ikke kapasitet til flere lavprisselskaper, sier Tandberg (adm.dir Rygge).

:D2 :D2 :D2 Aarets beste!! Hvis de allerede sender slike signaler til markedet, kan de bare pakke sammen. Det er ikke maaten aa drive business paa ...

Originally posted by LN-MOW

Originally posted by LN-BRK

:D2 :D2 :D2 Aarets beste!! Hvis de allerede sender slike signaler til markedet, kan de bare pakke sammen. Det er ikke maaten aa drive business paa ...

Ja det var en merkelig uttalelse. Måtte lese den flere ganger.:o Det kommer jo tross alt ikke til å yre av liv på flyplassen med dette rutetilbudet. Virker jo på avisene som alle destinasjonene har to daglige avganger.

Tror at DY i et langsiktig perspektiv ganske sikkert har planer om å ha Rygge som en skikkelig DY-bastion med de aller fleste rutene dit, mens bare de aller største destinasjonene også går fra OSL. Spennende, men ikke helt ufarlig strategi.

Ikke for å være negativ, håper Rygge lykkes; men jeg har litt problemer med å forstå at næringslivet er fra seg av begeistring.

Originally posted by OEH

Da var tur til Athen bestilt for meg og madamen i månedskifte mars/april til den nette sum av kr. 1100,- pr.pers. :colgate:
Å komme seg til Athen billigere enn det blir vel neppe mulig noen gang.

Og da var sommerferien til Barcelona bestilt: 250 pr. pers fra Rygge med 738

jeg saa den der, men kan ikke skjoenne at det er riktig. Kanarioeyrutene gaar jo fra OSL og det er der de maa benyttes. At Rygge faar 738 ville vaere lite gjennomtengt - baadce performancewise og kapasitetsmessig, Velger aa tro at noen har misforstaatt eller feilsitert.

Det er vel ingen tvil om at DY kommer til å drive litt kanibalisme på seg selv mellom OSL og RYG. Det er et ganske stort nedslagsfelt for begge flyplpassene og mye av det ligger midt i mellom, så for mange vil det kunne være same shit hvilken vei man kjører. Prisen på parkering, selve billetten, effektivitet med bagasje etc...

Og her kommer noe av poenget.

OSL sin kapasitet er sprengt, vet ikke hvor lett det er å få avgangstider tidlig om morningen lenger... ENGM RAMP du kan sikkert svare her.
Så OSL ønsker seg avganger midt på dagen. Noe som ikke passer for reiser til sydlige breddegrader. Til de tradisjonelle feriedestinasjoner i syd europa er det jo gjerne 3-4 timer flytid. Med avgang kl 12 ankomst syd europa kl 16 avreise kl 17 ankomst OSL 2100.

Med avgang OSL 0700 - ankomst 1100 - avreise 1200 ankomst OSL 1600 avreise 1700 og ny turn til en litt nærmere destinasjon og man er tilbake rundt midnatt.
Man utnytter flyene sine, crew reiser hjem i stedet for overnatting ute og passasjerer utnytter ferien sin bedre.
Dette var et enkelt "regnestykke" men illustrerer litt av poenget mitt. turnaround er jo gjerne kortere og noen flytider er kortere og noen litt lenger. Men det gir et bilde av tankeme mine her...

Hvis man ikke får tidlige avganger fra OSL, flytt mer til RYG utnytt flyene bedre. Mange av passasjerene kan like greit reise fra RYG pga beliggenhet (minimalt ekstra avstand i forhold til OSL for mange)

Dermed vil DY kunne utnytte flyene til feriedestinasjoner optimalt, dekke et større geografisk område og holde flyene til DY i luften mest mulig, det er jo de de tjener på. Og så lenge OSL ikke kan tilby noe mer morgen avganger må man se seg etter alternativer hvis man skal vokse....
Så jeg blir ikke overasket over at RYG nå plutselig kan vokse ganske raskt..... Hvis min lille teori slår til.

Just my two cents.....

S

Back