Norwegian klare for Rygge

Unnskyld min uvitenhet, men hvilken flyplass ligger nærmest Oslo av Rygge og Gardermoen?
Og hvordan er det med kollektivtransport til Rygge?
Det blir vel opprettet flybuss dit fra Oslo?

Originally posted by Stian

Unnskyld min uvitenhet, men hvilken flyplass ligger nærmest Oslo av Rygge og Gardermoen?
Og hvordan er det med kollektivtransport til Rygge?
Det blir vel opprettet flybuss dit fra Oslo?

Se her
http://www.ryg.no/web/dllvis5.asp?id=1528

Rygge ligger altså ca. 10 km lenger fra Oslo enn OSL.
Det kommer nok direkte flybuss, samt at det blir buss fra Rygge stasjon.

Dette er unektelig spennende å se hvordan går. Det må da også være et potensiale også et godt stykke inn i Sverige for svensker til denne flyplassen. Det er jo tross alt et stykke til GOT. Og en del destinasjoner vil definitivt bli lettere å nå fra Rygge, dog med noe mindre frekvens.

Originally posted by jb1

Betyr dette at Marrakech flyttes til Rygge, eller skal de ha to ruter dit?

Jeg synes det er litt merkelig at de oppretter en rute til Athen fra Rygge og ikke OSL, men den kommer kanskje fra OSL også. Det går kun tre ukentlige dit fra OSL i sommersesongen, man skulle tro det var grunnlag for mer.

Norwegian har aldri flydd fra Osl til Athen. Kun fra WAW. Det er Sterling som flyr til Athen. Får håpe at de også kommer med denne ruten fra Osl

Hvorfor fra OSL... veiene ned til Rygge er om mulig enda bedre enn til Gardermoen...:D

Originally posted by litt-amatør

Dette er unektelig spennende å se hvordan går. Det må da også være et potensiale også et godt stykke inn i Sverige for svensker til denne flyplassen. Det er jo tross alt et stykke til GOT. Og en del destinasjoner vil definitivt bli lettere å nå fra Rygge, dog med noe mindre frekvens.

Ikke mange tror jeg. Fra Rygge til Svinesund tar det ca 1t, mens det tar ca 1,5t fra Svinesund til Gøteborg, dvs det tar ca like lang tid fra Strømstad til GOT som til RYG og man må nesten ned til Uddevalla før det begynner å bo noe særlig med folk på svensk side

Originally posted by EB

Hvorfor fra OSL... veiene ned til Rygge er om mulig enda bedre enn til Gardermoen...:D

Ikke ut av Oslo. E18-Mosseveien er en krøttersti og E6 ikke så mye bedre

Norwegian vil tydeligvis unngå konkurrenter med en så offensiv start. Hvem tør å satse på Rygge nå? De fleste rutene er vel ganske realistiske også - det finnes jo garantert et marked for ruter fra RYG til Syden-byer som Alicante, Malaga, Marrakech og Valencia. I tillegg er det nok av folk - og stadig flere - som vil på både to og tre storbyferier i året, og da er London, Istanbul, Budapest og Barcelona gode valg. En rute til Bergen er nok ikke så dum, særlig ikke når det er et realistisk antall avganger. Folk på jobbreise i Østfoldområde vil velge Norwegian og RYG fremfor SAS og OSL. Jeg er mer skeptisk til Palanga og Beograd.

I tillegg til folk i Østfold kan RYG bli et naturlig valg for Oslo-folk, særlig hvis prisene fra RYG er litt lavere enn fra OSL. Det handler om å gjøre folk bevisste på at det nå finnes to flyplasser de kan bruke. Østeuropeiske arbeidere vil nok ikke bry seg nevneverdig om de flyr til OSL eller RYG, og derfor er ruter til WAW og SZZ gode. Etterspørselen etter disse rutene fra OSL - og WAW har BGO og SVG - har vært helt enorm.

For vel begynne med å gratulere Rygge med denne kunden og ønske Norwegian lykke til.
Jeg kjenner polaker som reiser fra Hamar til Torp bare for å få reise så billig som mulig så de bryr seg nok ikke om hvor flyplassen ligger. Jeg er allikevel skeptisk til denne satsingen, slik jeg hele tiden har vært. Storsatsingen til Norwegian minner med litt om Transavias satsing på Rotterdam for en del år siden. De satset tung på RTM først å fremst for å holde easyJet utenfor. Det fikk de jo til. Ellers hadde de noe blandet sukses, Transavia har fremdeles mange ruter utfra RTM men flere ruter ble kuttet (RTM-OSL bl.a. :cry:) Nå er jo Rotterdam "noe" større en Moss så samligningsgrunlaget er kanskje ikke helt tilstede... Men samtidig er det kanskje smart å satse tung slik DY gjør. Så får de testet hva som går og ikke går og kutte ut det ulønnsomme. Jeg begynner å tro at de jamen har en god sjanse her likevel. Men uh... jeg er fremdeles skeptisk.

Hilsen,
Laurenz

Grattis til Kjos med respekt - han tør å satse - noe som gjør han nr 1 i luften i Norge som leveranse av billige billetter fra R- til Å.

Fredad 24.august 2007 kan det bestilles turer fra Rygge for avgang 6 mnd senere. Blir spennende på hvilke priser som kommer opp i forhold til OSL !!!

Så fredag blir en spennende dag for noen av oss.

Jan

Pressekonferansen ligger på video her

Kjosern sier altså at han skal åpne ruter til ALLE innenlandsdestinasjoner fra Torp. Jeg er i likhet med laurenz spent på hvordan satsingen slår ut på DY-trafikken fra OSL. Hvis de har parallelle ruter til alle innenlandsdestinasjoner, så konkurrerer de da med seg selv?

Antar de ikke skal fly til OSL forresten :)

Originally posted by ATC-flyradar
Blir spennende på hvilke priser som kommer opp i forhold til OSL !!!

Her er prislisten:

London fra kr. 199
Bergen fra kr. 199
Budapest fra kr. 199
Beograd fra kr. 299
Athen fra kr. 299
Malaga fra kr. 299
Alicante fra kr. 299
Barcelona fra kr. 299
Marracech til kr. 399
Palanga fra kr. 199
Warszawa kr. 199
Szczecin fra kr. 199

Får se om jeg åpner med en tur til Athen, får ikke nok av den byen etter mange, mange turer :cool:

Hvor kan ikke BOO-ruten gå godt som en feed videre?

Norwegian vokser jo i rasende fart fra Østlandet, men tilbudet fra mange tilbydere og høyere rente må en eller annen gang slå ut på etterspørselen etter billige reiser.

Å prise billetter billig fra Bergen og evt. andre byer i fremtiden kan vel være et forsøk på å feede folk fra "distriktene" til enkelte Syden-airports. Vil tro at Syden-fly kan få lavere pris, høyere frekvens og høyere popularitet om DY gjorde det enkelt for folk fra TRD, BOO, BGO etc. å reise ut fra Rygge enn om DY skulle kjøre halvfulle maskiner fra alle lokalitetene.

Er vel lite sanns. at folk fra Bergen som vil ut i verden skal reise BOO - OSL, busse ned til Rygge og reise ut i verden? Det samme gjelder vel for forretningsfolk som skal til Oslo. Fly til Moss og buss til Oslo er vel lite aktuelt for de fleste.

det fornuftige med Rygge er om de eventuelt åpner avganger de dagene rutene ikke dekkes fra Osl. Eventuelt med andre tidspunkter på dagen slik at tilbudet i Et blir mer atraktivt. I så måte mer sykront i forhold til Osl. For meg som da ikke benytter bil til gardermoen og eventuelt bor syd i Oslo, vil det være lettere å tilpasse reisen min ved å kunne kombiner de to. (så langt at det opprettes effektiv infrastruktur fra Rygge til Oslo)

Originally posted by MartinL

Originally posted by jb1

Betyr dette at Marrakech flyttes til Rygge, eller skal de ha to ruter dit?

Jeg synes det er litt merkelig at de oppretter en rute til Athen fra Rygge og ikke OSL, men den kommer kanskje fra OSL også. Det går kun tre ukentlige dit fra OSL i sommersesongen, man skulle tro det var grunnlag for mer.

Norwegian har aldri flydd fra Osl til Athen. Kun fra WAW. Det er Sterling som flyr til Athen. Får håpe at de også kommer med denne ruten fra Osl

Jeg skrev ikke at Norwegian fløy fra OSL-ATH, kun at det går tre avganger fra OSL til ATH totalt sett (to med Sterling og en med SAS) i sommersesongen. Jeg vil tro det er marked for mer.

Originally posted by MartinL

det fornuftige med Rygge er om de eventuelt åpner avganger de dagene rutene ikke dekkes fra Osl. Eventuelt med andre tidspunkter på dagen slik at tilbudet i Et blir mer atraktivt. I så måte mer sykront i forhold til Osl. For meg som da ikke benytter bil til gardermoen og eventuelt bor syd i Oslo, vil det være lettere å tilpasse reisen min ved å kunne kombiner de to. (så langt at det opprettes effektiv infrastruktur fra Rygge til Oslo)

Det er jeg enig i, for folk som skal på ferie, spiller det ikke så stor rolle om det er litt lenger til Rygge om tilbringertjenestene er bra. Jeg håper satsingen blir vellyket, men jeg tror heller vi ser Coast Air på Bergen - Rygge om noen år enn Norwegian. Norwegian endrer er ganske bra på å tilpasse seg, så det blir nok endringer etterhvert.

Fordelen for mange med Rygge er at de slipper Mosseveien eller E6 inn mot sentrum i rushtiden... Rygge for et bra nedslagsfelt av pax...

Back