Norwegian kjøper Widerøe

Re: Norwegian kjøper Widerøe

For innkjøp av nye fly eller oppgradering av eksisterende? Det er jo allerede kjent at glass-cockpit kommer til Dash'ene.


Man kan sikkert putte mange millioner inn i en gammel Dash :stir
 
Re: Norwegian kjøper Widerøe

Høres mer ut som de skal øke flåten

– Det er et absolutt krav at Widerøe skal drives selvstendig som i dag, og det betyr at vi må tjene penger og finansiere driften selv. Vi skal gjøre vanvittig store investeringer i flåten de neste tre-fire årene, i størrelsesorden 1,5 milliarder kroner, sier han til avisen.

Noen av de mindre propellflyene har vært i tjeneste i 30 år langs kortbanenettet. Jenssen sier det kan bli aktuelt å bestille nye Dash 8-fly, dersom flyprodusenten De Havilland i Canada gjenopptar produksjonen.

Han mener også at Widerøe kan vokse som selskap og etter hvert se på nye ruter til utlandet eller muligens se på egne baser med mannskap og fly i utlandet. (NTB)
https://www.nrk.no/nordland/wideroe-sjefen-vil-spare-400_500-millioner-1.17401934
 
Re: Norwegian kjøper Widerøe

Årlig innsparinger på 400-500 millioner og vekst på utlandet…blir spennende å følge disse to selskapene fremover…
 
Re: Norwegian kjøper Widerøe

Da skal Widerøekontorer på Lysaker flyttet inn hos Norwegian på Fornebu

3cc776c94adab07368926af688653639.jpg
 
Re: Norwegian kjøper Widerøe

Samlokalisering er jo rett og slett veldig fornuftig og vil sikkert by på spennende utfordringer for mange ansatte:-)
 
Re: Norwegian kjøper Widerøe

Og da opphører samarbeidet mellom Eurobonus og Widerøe den 15. Oktober i år:

Fordelsprogram i Widerøe

I løpet av året vil det skje store endringer i vårt lojalitetstilbud. Til høsten blir vi offisielt partner i fordelsprogrammet Norwegian Reward!

Dette betyr at Reward-medlemmer får tilgang til opptjening av poeng samt raskere vei til flere fordeler når du flyr med Widerøe og Norwegian. I tillegg vil enda flere av våre kunder få tilgang til poengopptjening.

Som følge av dette avsluttes partnerskapet vårt med EuroBonus den 15. oktober 2025. Frem til dette, vil EuroBonus-medlemmer tjene EuroBonus-poeng og få fordeler knyttet til sitt respektive nivå som vanlig når de reiser med Widerøe.

Det vil også være mulig å kjøpe bonusbilletter for EuroBonus-poeng frem til 15. oktober 2025. Alle bonusbilletter kjøpt innen denne datoen er gyldige, uavhengig av avreisedato.

Vi i Widerøe vil takke deg som EuroBonus-medlem for at du har flydd med oss så langt. Vi gleder oss til å gi deg enda mer igjen for reisen – med flere poeng og fordeler i det prisvinnende fordelsprogrammet, Norwegian Reward!
 
Re: Norwegian kjøper Widerøe

Virker som Widerøe ikke er helt fornøyd med fremdriften i kostnadsbesparelsene. Og ryktes de ikke kommer i mål med reduksjon i ansatte uten oppsigelser. Nye kabinkurs er satt på vent.
 
Re: Norwegian kjøper Widerøe

Vad kommer hända med WF lilla Embraer E2 fleet?

Vet ikke men vil tippe at besparelsene i hovedsak er administrativ stab?

Kan se at det er stor vilje i ledelsen/styret til å ta ut synergier og forenkle administrasjonen men på det rent flymessige ville jeg antatt de går for vekst;
Har vanskelig for å se for meg at de NÅ av alle tider skal kutte der når de endelig får samkjørt mer med Norwegian med bonusprogrammer etc — ville vel heller tro en utøking av flåten var logisk — og å kunne ta over/supplementere tynnere ruter hos DY når de etterhvert begge kommer opp på hverandres bestillingssystemer.
 
Re: Norwegian kjøper Widerøe

….. og å kunne ta over/supplementere tynnere ruter hos DY når de etterhvert begge kommer opp på hverandres bestillingssystemer.


Og basert på Q2 rapporten så virker det være planlagt i løpet av årets tredje kvartal.
 
Re: Norwegian kjøper Widerøe

Vad kommer hända med WF lilla Embraer E2 fleet?


Fra Karlsen i dag:

https://www.dn.no/luftfart/norwegia...ffe-de-samme-flyene-sas-har-kjopt/2-1-1845218

Han erkjenner at denne delen av flåten burde være mer enn tre fly.

– Så ser vi at for perioden foran oss – fordi vi ikke har fått så mange fly fra Boeing som planlagt – at vi trenger disse flyene i vårt marked. Embraer-flyene er litt mindre og har færre antall seter og kan passe i nettverket. Det er litt for lite å ha tre sånne fly, så får vi se hvordan vi skal ta dette videre, sier Karlsen.
 
Re: Norwegian kjøper Widerøe

Heftig om det kommer en skikkelig bestilling på E2 til de grønne. Widerøe kan jo fint bli Nordens svar på Air Dolomiti.
 
Last edited:
Re: Norwegian kjøper Widerøe

Berit om det kommer en skikkelig bestilling på E2 til de grønne. Widerøe kan jo fint bli Nordens svar på Air Dolomiti.

Lurer mest på om bestillingen i såfall kommer fra WF eller konsernet. Kan godt se for meg en løsning der endel av disse supplementerer DY-flyvninger vel så mye som WF. (F.eks. tynne ruter, helger, bygge nettverk)

Spørs veldig hvordan Karlsen & Co tenker men man kan jo også se dette som en faktor i de andre nordiske markedene.

Bare på moro, for å spekulere litt kan jeg se for meg to alternativer:
Alt. 1 - Widerøe blir Norwegians regionale arm og øker volum og flåte, godt mulig også utenfor Norges grenser.

Alt. 2 - Widerøe blir rendyrket som mindre regionale flyvninger (Dash) og man introduserer en regional flåte som tar over E2 og øker flåteantall, hopper inn for DY/D8 på ruter med mindre belegg og tar de lengre/tyngre regionalrutene fra WF. Avhengig av markedsstrategi kan dette knyttes enten tettere opp mot DY eller WF-merkevaren, eller en kombinasjon av begge ("Widerøe Norwegian Regional") -- for å fungere bedre utenfor Norge, men også for å gjøre det mer forståelig for DY-kunder når en annen type maskin dukker opp. Som bonus får folk flest med seg at Widerøe og Norwegian er samme selskap, som vel styrker begge merkevarene.

Er lett å sitte foran laptoppen og spekulere uten tall og bakgrunnsmateriale, men ville umiddelbart tro at et konsept der man kan utnytte merkevaren til Norwegian i andre markeder ville vært lurt. Det ville kanskje også hjulpet på WF-ruter som BGO-BLL ved markedsføring i Danmark f.eks. Da er vi full circle og skremmende nært å skifte navn på WF og gå for alternativ 1...
 
Back
Top