Norwegian kjøper Widerøe

Re: Norwegian kjøper Widerøe

Har det vært andre, utenlandske aktører som har vurdert å kjøpe seg opp i Widerøe?

Ville jo vært en unik måte for en utenlandsk aktør å tilrive seg en markedsposisjon i det norske markedet gjennom Widerøes rutenett kombinert med direkte ruter fra sin HUB til BGO og kanskje TOS.

Om det ville vært økonomi i det for en slik aktør er selvfølgelig et annet spørsmål.

Dette er vel særdeles dårlig nytt for SAS?

Tror dette betyr vi ender med et SAS som et sentral-hub-flyselskap med hovedsaklig flyvninger inn til hubben fra større regionale senter. Dit var de allerede på vei.

Gjør SAS Link mye viktigere + å spille på CPH som hub med flere connections.

Men man skal ikke glemme at PSO betyr at WF vel uansett må likestille DY og SK på PSO-ruter, men det får nok en effekt uansett. Spesielt når WF bytter bonusprogram.

Nei , det tror jeg ikke , spesielt når konkurransetilsynet har sagt sitt.

Hvilke ruter overlapper DY og WF på? Det er stort sett snakk om komplementære ruter, så ser ikke helt hva konkurransetilsynet skal ha å si på dette. Kan ikke se at det endrer konkurransesituasjonen på noen annen måte enn et samarbeide (som de allerede har startet) ville gjøre, og det er jo allerede etablert så konstituerer heller ingen endring?

Se presentasjonen:

Spennende nyheter dette her. Så ikke den komme da jeg plutselig fikk tid til å åpne en nettavis her. Ser WGH er omtalt i presentasjonen. Betyr det at WGH også er en del av handelen?

Widerøesjefen nærmest bekreftet de var på vei ut av EuroBonus allerede før dette oppkjøpet

Årets overraskelse innen Norsk luftfart. Produktet til WF siste tiden minner mer og mer om DY, sånn sett en god match.

Dog er det for min del nok en grunn til å gå enda mer over til SAS, selv om jeg bor ute på noen forblåste skoddholmer.

Blir til at SAS virkelig får fart på sin produksjon i BGO, og at de kommer til å bli med på anbudene på FOT-rutene.

Blir til at SAS virkelig får fart på sin produksjon i BGO, og at de kommer til å bli med på anbudene på FOT-rutene.

SAS har ikke fly til FOT rutene. Og det er nok litt sent nå, da innleveringsfristen vel er rett rundt hjørnet

For et par år siden var Norwegian konkurs, i dag kjøper de et flyselskap for cash kontant.

Kort vei mellom helvete og himmel i denne bransjen for å si det sånn…

Synes det er bra Widerøe forblir norske, selv om sikkert noen SAS folk i WF fikk kaffen i halsen i dag ;)

Sikkert en god deal for de gamle eierne av WF. Trolig en okay deal for de ansatte av WF. Men om det er en god deal for DY, det vet jeg ikke.

Man legger mye penger på bordet for en selskap som har en EBIT marge rund omkring 1,5% siste år. I år blir det trolig tap. Man kunne like gode har lagt pengene inn i bank og fått avkasting for dette.

Men, WF er en kompleks selskap med 5 operative baser, 2 flytyper og vekk.en stort behov for å fornye flyflåten. -100 vil ikke fly forever og el-fly er i minst 2 dekader i fremtida. Ergo har man investerings-behov som DY som ny eier vil betale for...

All dette for litt mer feed...

Utgjør omtrent 16,60 per aksje i Flyco, ved utskillelsen fra Torghatten var den 12,- om jeg husker rett. Grei avkastning siden utskillelsen iallefall.

Fjord til nord-konseptet henger vel i en tynn tråd. Norwegian vil vel primært feede OSL. Jetflyene til WF kan brukes på smale ruter fra OSL både innenlands og utenlands.

Det blir spennende aa se hva som skjer, men jeg tror ganske sikkert at WF forsvinner paa ruter som OSL-TRD og OSL-BGO. Der har de jo uansett ganske kort historie, men det kan hende at de vil fly avganger hvor det normalt er faerre passasjerer enn det en 737 tar. Jeg vil ogsaa tro at WFs fly passer bra paa veldig korte ruter som SVG-BGO. Jeg tror direkteruter som TOS-BGO vil fortsette, da det sparer veldig med reisetid og kan gi muligheter for videreforbindelser i begge ender. Time will show!

Back