Norwegian kjøper bakkeutstyr.

MartinL

ScanFlyer Dusty
Norwegian kjøper bakkeutstyr.

Norwegian har kjøpt aviserbiler til disposisjon for ground selskapene.


Flyselskapet Norwegian har anskaffet aviserbiler. Valget falt på Vestergård Company, som er markedsledende produsent på avisingutstyr.

Biler er ifølge Norwegian utstyrt med ”state of the art” løsninger, herav mulighet for snøfjerning med trykkluft og oppsett for variabelt blandingsforhold avhengig av rådende værforhold. Spesifikasjonene reduserer utslippene av glycolholdig avisingvæske med 60 - 65 % sammenlignet med konvensjonelle avisingsbiler

http://www.boarding.no/art.asp?id=36142

Samtidig utvider selskapet sammarbeidet på bakken:

Flyselskapet Norwegian har inngått en ny avisingsavtale med fire leverandører: SGS, Røros Flyservice, Norport og Nordic Aero

http://boarding.no/art.asp?id=36143
 
Last edited:
Re: Norwegian kjøper bakke utstyr.

.. for meg ser det ut til at kun Nordic Aero skal levere på OSL.. eller var det noe annet du mente?
"Nordic Aero, som i dag er leverandør av avisingtjenester i Stockholm (ARN) og København (CPH), vil utvide sitt leverandørforhold til også å gjelde Oslo lufthavn Gardermoen (OSL)."
 
Re: Norwegian kjøper bakke utstyr.

Det er bare jeg som ikke leser alt før jeg skriver innlegg....
Sorry! ;-)
 
Re: Norwegian kjøper bakke utstyr.

Mye ord delings feil her, ja - til og med i tittelen på tråden.

Hvorfor må Norwegian kjøpe dette utstyret, kan ikke leverandørene stå for det?
 
Re: Norwegian kjøper bakke utstyr.

Heheh

Her trodde jeg det først handlet om avis-biler...
 
Re: Norwegian kjøper bakke utstyr.

Stussset på det jeg også, men det er direkte kopiert fra artikkelen.

..hehe - mulig tastaturet ditt lever sitt eget liv MartinL. Det har dukket opp langt flere og noe kortere ord i tråden her enn hos boarding :)

Hvordan påvirker dette SGS? Ser for meg ut som at de bør tilpasse kapasiteten.. - anyone?
 
Re: Norwegian kjøper bakke utstyr.

..hehe - mulig tastaturet ditt lever sitt eget liv MartinL. Det har dukket opp langt flere og noe kortere ord i tråden her enn hos boarding :)

Hvordan påvirker dette SGS? Ser for meg ut som at de bør tilpasse kapasiteten.. - anyone?

Mange av folkene på avising er "utlånt" fra stueravd. Blir nok ikke værre enn at de trenger færre folk derfra, og at stueravd. trenger mindre bruk av oppgraderinger av deltidsfolk.
 
Re: Norwegian kjøper bakke utstyr.

Mye ord delings feil her, ja - til og med i tittelen på tråden.

Hvorfor må Norwegian kjøpe dette utstyret, kan ikke leverandørene stå for det?

Skal vi pirke på språket så ser jeg ingen ordelingsfeil, derimot så er det feilaktig særskriving :p
 
Re: Norwegian kjøper bakkeutstyr.

Det er jo mye dyrt utstyr i ground handlingverdenen (i engelsk er det orddeling!) - men er det så dyrt at man ikke kunne forvente at handlingagentene ville startet deicingvirksomhet om de selv måtte stå for eierskapet? Er dette et trekk fra DYs side for å sørge for økt konkurranse, mer enn noe annet?
 
Re: Norwegian kjøper bakkeutstyr.

Da blir det de-iceing på meg gitt. Masse som må på plass før de kalde nettene setter inn igjen.
 
Re: Norwegian kjøper bakkeutstyr.

Fint med biler men hva med andre fasiliteter som tilgang på deice vesker,varmt vann,service på utstyr og kordinerings plass?
 
Last edited:
Re: Norwegian kjøper bakkeutstyr.

Det er jo mye dyrt utstyr i ground handlingverdenen (i engelsk er det orddeling!) - men er det så dyrt at man ikke kunne forvente at handlingagentene ville startet deicingvirksomhet om de selv måtte stå for eierskapet? Er dette et trekk fra DYs side for å sørge for økt konkurranse, mer enn noe annet?

Det er mye mer rasjonelt å poole utstyret. Jeg mener å huske fra FBU at dette kom som et krav fra Avinor for å bedre flyten gjennom deicingstandene.

Ellers holder vi oss til topic - grammatikk kan diskuteres i No-Fly i egen tråd der om ønskelig.
 
Re: Norwegian kjøper bakkeutstyr.

FL-serien til Volvo er jo småbiler. Er det My eller Gamma de har kjøpt?

Må le litt da, av noen som har svelget reklamebrosjyrene...
Variabel mix og "trykkluft" hadde vi da på bilene vi avhendet for 5 år siden, da ti år gamle... "State of the art" my a**... :p

"Blower" fungerte forøvrig meget dårlig på Torp. Mest nullføre og våt snø der i løpet av en vinter, og da tok det adskillig kortere tid med en mann med kost enn med en bil med blower.
Tørr snø er jo noe helt annet selvsagt, men det er det lite av i Vestfold...

Beta'ene våre ble følgelig kjøpt uten blower, siden erfaringene tilsa det ville vært å kaste penger i dass...
 
Re: Norwegian kjøper bakkeutstyr.

Fint med biler men hva med andre fasiliteter som tilgang på deice vesker,varmt vann,service på utstyr og kordinerings plass?

Antar de enkelte lufthavner er ansvarlig for å skaffe mulighet for tilgang på varmt vann, facilieter for tankanlegg etc. Det er vel ikke slik at SGS har monopol på de-icer stands etc.... MEN, det de har fått med dette, er konkurranse, med de konsekvenser det kan innebære. Med den produksjonen DY har på f.eks. OSL er det vel naivt å tro at det ikke vil ha betydning for dem.
 
Re: Norwegian kjøper bakkeutstyr.

Noen som har anelse hva en slik bil egentlig koster? De er jo fullpakket med spesialutstyr.
 
Back
Top