En del syntes at det var interessant at kommunene rundt Karmøy var de "økonomiske tilretteleggerne" gjennom Haugaland Kraft, som de eier.
SAS ønsket rullebanen forlenget av sikkerhetshensyn.
Ryanair "tilbød" seg å åpne ruter til det store utlandet. Da ble det lengre rullebane.
SAS er fornøyd med at banen er blitt bedre og sikrere. Ryanair er fornøyd, for de tjener penger på nok en rute. Men hva har kommunen tjent? Fører Ryanair til en strøm av turister og forretningsfolk til Karmøy (annet enn de som jobber på verft, men de ville nok ha måtte komme uansett), eller fører rullebanen til at flere haugalendinger reiser utenlands på shoppingturer og bruker pengene sine internasjonalt istedetfor mer lokalt, på hytter og slikt?
Skulle vært interessant å lese en uavhengig analyse av de økonomiske konsekvensene Ryanair har hatt for flyplassen, arbeidsplasser, handlingagenter, taxfreesalg og ikke minst for næringslivet og kommunen. Ikke fordi jeg håper at det er negativt, men fordi jeg er nyskjerring (-:
Fra
http://www.haugaland-kraft.no/:
OM HAUGALAND KRAFT
Haugaland Kraft ble etablert i 1998 ved at Haugesund Energi og Karmsund Kraftlag fusjonerte. Selskapet skal ivareta kraftutbygging og distribusjon på Haugalandet.
Haugaland Kraft eies av kommunene Karmøy, Haugesund, Tysvær, Vindafjord, Bokn, Sveio og Utsira, har 235 ansatte, 56.090 kunder og omsetter for kr 738 mill. på årsbasis.
Selskapets kjerneområder er kraftproduksjon, kraftdistribusjon, energiomsetning, bredbåndstjenester samt kommersialisering av nye energiformer.