Norwegian internettstatus (B737)

Re: DY internettstatus

Går over satelitt ja.
Mellom OSL-BDU går det veldig tregt, mange ganger så timer det bare ut uten å få opp websidene i det hele tatt.

Re: SAS snart med inflight internet (status-tråden)

Norwegian sier de har gratis, men alle billetter til wifi-flyvninger koster NOK 10 mer.

Det som er litt morsomt her, er jo at Norwegian lager et poeng av at det er "galt" at man skal måtte betale for kofferten til nabopassasjeren, men er det ikke like galt at de som vil sove skal sponse internettet til de som skal sitte med en eller annen underholdning og holde deg våken?! :)

Lurer litt på hva som skjer med den tieren dersom man får flybytte til et fly uten wifi.;)

Uten at det betyr noe særlig, synes jeg den tieren er litt latterlig....

Det ville vært mye bedre om de la på 10 kroner på alle reiser! :D

Hadde vore lettare det, ja :). Forklaringa i aftenposten er litt merkeleg, at tidspunkta wifi-flya går er meir populære.... Er 0855-flyginga OSL - TRD ein tilfeldig dag mykje mindre pop enn 0800? Kva med at 1320 er kulare enn 1040? Og at 1740 er mykje kjipare enn 1900 og 2230? Dette har null og nix å seie for min del, men det ser jo litt rart ut, ja

Hadde vore lettare det, ja :). Forklaringa i aftenposten er litt merkeleg, at tidspunkta wifi-flya går er meir populære....

Det var ikke det de sa. De sa at flygninger med wifi er mer populære. Det kan f.eks. indikere at en del kunder velger 0835 fremfor 0800 dersom 0835 har wifi og 0800 ikke og omvendt.

Syns kanskje denne passiaren i artikkelen er blant de mest oppsiktsvekkende, dog:

"Han uttaler seg på generelt grunnlag siden denne saken ikke har vært gjennom noen behandling eller vedtak, men han sier at det å bake en gratistjeneste inn i billettprisen uten å informere om dette er villedende." Hva er det SAS gjør med bagasje, kaffe, aviser, you-name-it, og hvorfor har ikke Forbrukerombudet undersøkt dette? Og hva er egentlig spesielt med å ta mer betalt for en vare som inneholder mer? Norwegian sine bestillingssider forteller jo hvilke flygninger som (i utgangspunktet) vil ha wifi og hvilke som ikke vil ha det. Det er vanskelig å se at dette skal være nevneverdig forskjellig fra å selge pølse + brus til en høyere pris enn bare pølse.

Hva er det SAS gjør med bagasje, kaffe, aviser, you-name-it, og hvorfor har ikke Forbrukerombudet undersøkt dette? Og hva er egentlig spesielt med å ta mer betalt for en vare som inneholder mer? Norwegian sine bestillingssider forteller jo hvilke flygninger som (i utgangspunktet) vil ha wifi og hvilke som ikke vil ha det.

Hvis du skal sammenligne det med noe hos SAS, (som egentlig ikke hører hjemme i denne diskusjonen) så kan du sjekke om flighter der det serveres frokost (dvs avgang før kl 0900) har høyere pris enn de som ikke har frokost. Aviser, kaffe, bagasje ol er likt for alle flighter, så det er urelevant.

Poenget er at Norwegian markedsfører "gratis internett", men at du må betale 10kr mer for de avgangene der tilbudet eksisterer. Ekstrakostnaden er så lav at det i utgangspunktet ikke skulle være noe problem, men reklamen kan kanskje være villedende? Selv har jeg reist på flere avganger med internett hos Norwegian, uten å ha benyttet meg av tilbudet. Penger rett ut av vinduet for at andre skal kunne surfe over skyene.;)

Hadde teksten vært "inkludert i billettprisen" i stedet for "gratis" hadde garantert ingen reagert.

Hadde teksten vært "inkludert i billettprisen" i stedet for "gratis" hadde garantert ingen reagert.
Det er det som er hele poenget, ja!

Å bruke ordet "gratis" i markedsføringen av slike produkter, vil stort sett alltid være i strid med markedsføringsloven, da kostnadene til syvende og sist alltid vil være innbakt i billettprisen. Altså er det ikke gratis, men inkludert. Påslaget på ti kr gjør lovbruddet enda mer åpenbart.

Lasse Sandaker-Nielsen fremstår jo som komiske Ali i dette tilfellet her, jeg blir flau på vegne av Norwegian.. Hvem er såpass dum at man kan påstå at det er på grunn av etterspørselen at prisen ligger 10 kroner høyere? Norwegian burde heller legge seg strykeflate med en eneste gang før dette sprer seg..
Opp med hånden de som velger en avgang fordi den har WiFi i stedet for en avgang uten, hvis avgangen uten WiFi går flere timer før neste.
Skandale å kreve 10 kroner for det elendige internettet som DY tilbyr per dags dato.. Ikke fungerte det mellom BGO og LGW i februar, heller ikke mellom OSL og BGO i juli.. STOR ripe i lakken, etter min mening et klart brudd på markedsføringsloven som flere andre her inne påpeker..

Last edited:

Norwegian burde heller legge seg strykeflate med en eneste gang før dette sprer seg..
Opp med hånden de som velger en avgang fordi den har WiFi i stedet for en avgang uten, hvis avgangen uten WiFi går flere timer før neste.
Skandale å kreve 10 kroner for det elendige internettet som DY tilbyr per dags dato.. Ikke fungerte det mellom BGO og LGW i februar, heller ikke mellom OSL og BGO i juli.. STOR ripe i lakken, etter min mening et klart brudd på markedsføringsloven som flere andre her inne påpeker..

Jeg tror folk flest gir komplett blaffen i 10 kroner fra eller til (eller 1/5 av hva en bussbillett i Oslo koster...) At forklaringen fra DY er søkt, er jeg enig i. Men så er det vel nettopp det at dette rett og slett er en ikke-sak. Bytter de ut "gebyrfritt" med "gratis" så har jo de sitt på det tørre, uansett hvilke briller man har på seg. ^_^

Jeg er enig med deg AirbusTrond at folk flest gir blaffen i 10 kroner i tillegg eller fratrekk på flybillettene sine.. Problemet her er derimot det juridiske, og som Dag Viking fint poengterer kunne de reklamert med "inkludert i billettprisen" for å slippe unna hele saken.. For oss (og det er en del) som interesserer oss for det juridiske aspektet, er dette villedende markedsføring.. Jeg synes det er synd at Norwegian ikke har tenkt over dette med eventuelle konsekvenser (hva vet jeg om livet innad i Norwegian, håper selvsagt de har vurdert saken)..

De får vel litt problem med å kalle det inkludert i billettprisen når ikke alle flyene har internett oppkobling.
Ellers synes jeg Norwegian har dummet seg rimelig greit ut her. Forklaringen på den tieren er minst like dumme om SAS sine bortforklaringer av gebyrer

Det er nettopp det som er poenget. Dette gjelder nemlig samtlige SAS-elementer jeg nevnte - de markedsføres som "gratis", men er naturligvis inkludert i prisen enten du bruker det eller ikke. Siden jeg ikke har sjekket om SAS-frokostfly er dyrere enn andre SAS-fly, får jeg ta høyde for at frokost faktisk kan være gratis hos SAS og innrømme at akkurat den biten muligens var irrelevant.

Siden jeg kommenterte i SAS-tråden får jeg for ordens skyld kommentere her og.

At ikke flyselskapene klarer å rette på åpenbare feilvalg etter å ha blitt oppmerksom på dem er for meg en gåte. Er det dårlig stilt med ledelsen i begge selskap - og er konsekvensene for brudd på markedsføringsloven ikke tilstrekkelig?

Frokost eller ei, er jo totalt urelevant. Flyvninger som går på morgenen, er som oftest fullere enn de som går litt senere ut på formiddagen, ergo dyrere. Og om det er tilfelle som DY sier, at folk faktisk er mer interessert i å fly med en flymaskin som har WIFI, så er det jo klart at man kan sette opp prisene, for å tjene enda mer penger.

Veldig tynn forklaring fra DY. Hvis dette er etterspørselsdrevet så er det I så fall underlig at påslaget synes å alltid være på 10,- (forbehold tatt at dette faktisk stemmer)

Last edited:
Back