Norwegian internettstatus (B737)

Re: DY internettstatus

Det ser ut som at Lasse Sandaker- Nielsen og Knut Morten Johansen har gått i samme klasse hos Komiske Ali :rolleyes:

Kan dem ikke kalle en spade for en spade og spare seg selv og selskapet for mye dårlig publisitet?

Det er slik form kommunikasjon jeg blir frustrert av..

Siden jeg ikke har sjekket om SAS-frokostfly er dyrere enn andre SAS-fly, får jeg ta høyde for at frokost faktisk kan være gratis hos SAS og innrømme at akkurat den biten muligens var irrelevant.
Frokosten vil ikke være gratis, selv om de ikke tar ekstra "frokostpåslag" på frokostflyvningene. Frokost må kundene betale for uansett. Det er bare er spørsmål om hvordan de betaler. Uten "frokostpåslag" vil alle kunder på alle flygninger betale for frokost. Med "frokostpåslag" vil alle kundene på morgenflyvningene betale. Tar du betalt ombord for frokosten, vil bare de som kjøper frokost betale. Ingen av modellene er "gratis". De to første er inkludert.

Begynner man å nå et metningspunkt for kapasiteten ombord, evt. på satelittlinken til flyet eller mellom bakkestasjon og satelitt?

Wifi'n fungerer dårlig..:) Kommer man først inn på nettet går det ikke mange sekunder før man får feilmelding. Har prøvd med både ipad/pc og android tlf.

Ombord på LN-DYC nå. Netter var tregt i begynnelsen men blitt bedre.

Jeg sliter med det samme om dagen, tilfeldig vis på DYC i går også. På kort tid har jeg fløyet OSL-CPH tre ganger med skikkelig bomtur. GMail umulig å bruke eller synce, VG fikk jeg ikke opp forsiden på, Flightradar24 kom kun med kart, ikke med fly. Mye "connection reset by peer" osv.

Det var noen ting jeg merket meg
1) Ser ut som http-sider går via en caching proxy, mens https ikke gjør det. Eks. funket yr veldig greit
2) "Lette" sider lastet greit, sider med mye innhold evt. "ajax-kommunikasjon" var ubrukelige.
3) Etter at alle hadde fått beskjed om å skru av elektronikk (jeg "somlet litt") gikk alt så meget bedre.

Oppførselen her minner meg om situasjonen jeg har hadde hjemme en gang med mye støy på linja og mye pakketap.

Hastigheten kan variere mye, men mellom BCN-CPH gikk det helt fint å streame Spotify uten hakking - til min store overraskelse. :)
Da er det jo ikke rart kapasiteten fort blir sprengt når de som ikke hører på musikk sikkert ser på NettTV eller DuRøret :drunk:

Hørte at NSB har blokkert en del nettsteder som "tar mye kapasitet" av nettet på togene sine. Kanskje DY burde gjøre noe lignende slik at folk hverfall får gjort noe nyttig når de er ombord i maskner med nett.

Hørte at NSB har blokkert en del nettsteder som "tar mye kapasitet" av nettet på togene sine. Kanskje DY burde gjøre noe lignende slik at folk hverfall får gjort noe nyttig når de er ombord i maskner med nett.

sensur....
Anyway.. .VPN....

Det er jo bare å lese på facebooksiden til Norwegian, veldig mange klager over tregt nett. Det er ikke så rart, når folk tenker seg såpass lite om at de bruker tilgjengelig båndbredde til å høre musikk. Et filter hadde sikkert vært på sin plass, og kommet mange passasjerer til gode.

Nästa flyg att få Wifi?

Verkar som det stått still ett tag nu med installeringar av Wifi hos DY´s flyg.

Vilka är näst på tur och när? :)

Kommer man installera Wifi på alla 738 man har i flottan nu eller kommer någon att bli utan?

Re: Nästa flyg att få Wifi?

Alle skal få men akkurat nå er det pause i innstallasjonen. Når fly sendes på sjekk i BUD i igjen så vil innstalleringen fortsette.

Etter å ha hatt gleden av å fly med både Norwegian og SAS som begge hadde wifi det siste døgnet er min erfaring klinkende klar:
DY fra Edinburgh i går kveld var nesten helt verdiløs mht wifi. Det tok i snitt 4-5 min å laste opp hver side på både vg.no og Facebook og dette var på et halvfullt fly.
På SAS fra Oslo til Værnes nå i ettermiddag kl 14 var det også wifi, med meget god kapasitet som taklet både mail, lesing av nettsider og bruk av online chat.

Hva er teoretisk kapasitet på de ulike løsningene ? Noen som vet ?

Jeg satt på et stappfullt fly til Edinburgh igår kveld med DY, og der funket vg.no og andre sider som var "cachet" veldig raskt, men tregt på andre sider. Har hørt det er like tregt på Sas, men dette varierer vel endel. I sommer fløy jeg med DY til Tyrkia og der ble vi opplyst om at enkelte deler av reisen ikke hadde nett.

Hva er teoretisk kapasitet på de ulike løsningene ? Noen som vet ?

Wizard postet dette i SAS-tråden:

Vad gäller hastighet så finns det väl flera flaskhalsar. SAS köper 12 mbit/s från satelliten, frågan är hur snabb uppkoppling satelliten har. När 10 eller 50 eller kanske 200 flygplan ska koppla upp sig mot samma satellit finns risken att det går långsamt.

När jag flög Norwegian TFS-ARN förra veckan så var det typ 0.01 mbit större delen av flighten. Vid 23 tiden hade många NAX flighter landat och helt plötsligt kom jag upp i 2-3 Mbit/s. Frammåt midnatt när det bara var 2 NAX i luften kom jag upp i 7-8 Mbit/s.

At man tilsynelatende får dårlige resultater på "speedometer" målinger betyr nødvendigvis ikke at man har lite båndbredde. Latencey påå satelitt samband , og andre forbindelser med høy latency så er en "secret killer" (google Riverbed latency silent killer) .
Http kan man jo cache og får OK resultater, https kan man jo også cache men da må man ha en "man in the middle" enhet, og det vil vi ikke...
Altså det er ikke bare å legge på båndbredde .... man må optimalisere trafikken man sender avgårde.

Har testet endel på høy latency linker og vi har kunder som har stor glede og nytte av "Riverbed Steelhead" produkter (bare å ta kontakt...)

Ellers er det lite informasjon tilgjengelig om båndbredde på kubandlinken til Row44, men jeg har sett 35 mbps per satelitt antydet et sted.

När är det dags för övriga plan att få Wifi installerat? Tycker det var längesedan någonting hände nu?

NOU eller NOV först ut nu tycker man ju?

Eller går man på de "nya" NIA & NGA-D

När är det dags för övriga plan att få Wifi installerat? Tycker det var längesedan någonting hände nu?

NOU eller NOV först ut nu tycker man ju?

Eller går man på de "nya" NIA & NGA-D

Som Laurenz skriver så monteres internett i flyene fortløpende når de skal på sjekk i Budapest. Hørte noe om at det blir i vinter.

Servicen på flyene i gang igjen i Budapest nå. Da er det vel tid for noe mer wifi-montering på de fly som mangler det etterhvert. DYF har vært der, NOE er der. Men de har wifi allerede.

Brukte internett på DY idag. Funket greit på vg.no, dagbladet.no, mail og facebook/twitter appen. Noe tregt på facebook riktignok. Men det funket. Det som var rart var at i jeg slet med sider hos ruter.no, men det virket som det kunnne være litt dårlig linje kombinert med safari browseren på iphone. Fordi når jeg etter 30 minutter bytta til chrome på iphone fikk jeg den tilslutt ned. På denne turen var produktet akseptabelt, ville ikke betalt for det. Men til prisen gratis var det helt ok.

Back