Norwegian innfrir i andre kvartal!

Er vel et greit overkudd det. Er det andre eller tredje kvartal som tradisjonelt skal være det mest lønnsomme for flyselskapene?

Riktigt bra uppryckning måste jag säga. Jag trodde faktiskt att slutet var nära med tanke på den enorma förlusten sist.

Noe bedre tall enn jeg ventet fra Norwegian idag.
Spesielt kom fuel kostnadene endel lavere enn jeg forventet. På tross av 32% høyere spot-pris i fuel i NOK (48% i $). Norwegian presset enhetskostnaden på fuel ned til +19% med nye fly og kun 2% lengre snittlengde på rutene. Dette viser at NAS selv uten hedging på fuel tåler høy oljepris. Underliggende resultat er vesentlig bedre om man justerer for økning i oljeprisen. Dette lover bra framover, både for Q3 og ikke minst 2012.

Ellers må jeg kommentere at 2011 ikke gir bra tall når oljeprisen stiger så bratt som den har gjort og DY mangler hedging. Desto mer imponerende når DY nå ligger an til å levere positive tall for 2011 selv om det nok blir beskjedent grunnet dårlig q1.

Q2-2010 er forøvrig ikke noe bra sammenligningsgrunnlag pga. asken.

Bra kvartal, ikke så veldig bra halvår. Ganske mange millioner i minus til nå i 2011. Net loss på 239 500 000kr.
http://www.boarding.dk/files/norwegian-q2-11-report_1_.pdf
Det blir selvsagt ikke slått opp i DN på samme måte ;)

Det har vel vært slik i de siste åra både for NAX og SK, så det er vel strengt tatt ingen stor nyhet. Slik som grafen til spacetime viser.

Men det må være litt vel spennende å være blåruss hos slike selskaper som driver slik berg og dalbane igjennom året..

Gode tall, spennende utvikling.
Eneste jeg kicker på er Kjos sine kommentarer i forhold til pris på fly til USA. Men sånn er det.
Kjempegøy at de gjør det så bra.

Gode tall - men aggregert er det jo en del å hente igjen. Om selskapet skal få et bra resultat i 2011 bør de oppnå 5-600 mill. i overskudd i neste kvartal.

dn.no har også en annen artikkel om Norwegian/Kjos i dag, og der uttaler fyren:

"Derfor er det viktig med investering i de nye modellene, sier Kjos, som mener alle fly fra før 2008 er for gammelt."

http://www.dn.no/finans/article2182031.ece

Om alle fly fra før 2008 er for gamle, produserer fabrikkene veldig dårlige fly ...

Om alle fly fra før 2008 er for gamle, produserer fabrikkene veldig dårlige fly ...

Nå hadde jeg lyst å kalle deg som ett eller annet mindre positivt, men lar være. Jeg tror heller vi bør se litt på journalistenes lemfeldige med å legge tilleggskommentarer i munnen på noen og kanskje legge en push inn i det.

Det er fryktelig dyrt å fly med gamle fly. De forsøpler og bruker mye drivstoff. Vi sparer 55 millioner på effektiv drivstoffbruk. Derfor er det viktig med investering i de nye modellene, sier Kjos, som mener alle fly fra før 2008 er for gammelt.

Jeg har her uthevet det Kjos har sagt, men det som kommer etter "sier Kjos" er journalistens fortolkning av hva Kjos "mener" i andre deler av intervjuet. Men hva sa Kjos egentlig? Var det kanskje følgende?
- Vi ønsker bare fly som kommer rett fra Boeing-fabrikken og de første av disse fikk vi i 2008.
Og så kunne han ha fortsatt som følger som kanskje forvirret journalisten litt:
- Vi har nå noen slike Boeing 737-800 som er eldre enn fra 2008 og disse sammen med de enda eldre 737-300 skal ut av flåten i løpet av kort tid.

Meningen med dette vet de fleste oss hva betyr. Kjos vil ikke har fly andre har tuklet med. Han vil ikke ha noe uforutsett til å dukke opp med sine fly (les uforutsette kostnader).

Da er det bare til å konstatere at de sju NOC, NOM, NON, NOO, NOP, NOQ og NOS skal ut etter at -300ene er vekk, kanskje går noe før alle -300 forsvunnet også?

Last edited:
Vel, herr Kjos sa på nyhetene på NRK1 kl 21 at han ikke ville ha fly som er eldre enn 5 år, så journalisten er ikke helt på jordet her.

Igjen klipper Kjos mellom nye og brukte - de sju brukte 737-800 er følgende årsmodeller
1x 2000
2x 2001
1x 2003
1x 2004
2x 2005
Og alle er eldre enn fem år

Nå hadde jeg lyst å kalle deg som ett eller annet mindre positivt, men lar være. Jeg tror heller vi bør se litt på journalistenes lemfeldige med å legge tilleggskommentarer i munnen på noen og kanskje legge en push inn i det.

Jeg har her uthevet det Kjos har sagt, men det som kommer etter "sier Kjos" er journalistens fortolkning av hva Kjos "mener" i andre deler av intervjuet. Men hva sa Kjos egentlig?
Jeg var på pressekonferansen og kan bekrefte at Kjos uoppfordret sa det han ble sitert på.

Nå er du også litt upresis Toffen, var "som mener alle fly fra før 2008 er for gammelt" er bortimot et sitat? Hvis han sa det. Var det for Norwegian? Eller var det for alle flyselskap? Eller ble det ikke presisert?

Jeg har her uthevet det Kjos har sagt, men det som kommer etter "sier Kjos" er journalistens fortolkning av hva Kjos "mener" i andre deler av intervjuet. Men hva sa Kjos egentlig? Var det kanskje følgende?
- Vi ønsker bare fly som kommer rett fra Boeing-fabrikken og de første av disse fikk vi i 2008.
Og så kunne han ha fortsatt som følger som kanskje forvirret journalisten litt:
- Vi har nå noen slike Boeing 737-800 som er eldre enn fra 2008 og disse sammen med de enda eldre 737-300 skal ut av flåten i løpet av kort tid.

Meningen med dette vet de fleste oss hva betyr. Kjos vil ikke har fly andre har tuklet med. Han vil ikke ha noe uforutsett til å dukke opp med sine fly (les uforutsette kostnader).

Da er det bare til å konstatere at de sju NOC, NOM, NON, NOO, NOP, NOQ og NOS skal ut etter at -300ene er vekk, kanskje går noe før alle -300 forsvunnet også?

Jeg for min del vil ikke kommentere noen har sagt om noe hva han har hört fra en andre hva Kjos skulle har sagt. Sapass mye hear-say er ikke palitelig...

Vel, egentlig er den förste -800 alrede bort... Har du glemt KHD ;)

Ellers er det jo alltid en idé a kikke inn i PDF fil som viser presentasjon for kvartalen. Alle -300 vil ga i 2012, selv om de yngre individuer ville klare seg pent med 10 ars til i tjeneste. Men en sma sub-flate av 4 stykker koster dyrt.

Deretter forsvinner i 2013 5 stykker av de leide -800 maskiner og ytterligere 5 i 2014. De som leser Skyliner, Airliner World eller Airliners(US Versjon), kan jo kikke i de gamle utgave hvor lenge de leie-avtaler ble da NAX tok NO* fly...

Back