Norwegian - IC fra Oslo

Da slutter jeg meg bare til de som lurer...;) Jeg kan ikke se hva som ligger bak her altså. I mine øyne mangler en connection mellom AYs og DYs behov. Og DY har jo ingenting med HEL å gjøre og har vel sagt at de ikke skal fly dit. Da må det være noe IC-samarbeid men jeg kan ikke skjønne at DY har noe å tilføre der og omvendt.

Jeg maa si jeg ikke synes at Haakons tanker ikke er spinnville i 2008 og fremover, vi nettverksgubber har lett for aa tenke tilbake i tid og ikke se fremover. MarttinL har utvilsomt et meget godt poeng i at vi stort sett har synset feil om de fleste nye ruter og tanker....jeg tror vi bare behover aa se tilbake 5 aar i tid og de fleste av oss (nettverksgubber) mumlet ColorAir naar vi snakket om Norwegian....og den spinnville tanken om at DY skulle kjoepe nye 737-800 med Winglets var saa spinnvill at den ikke ble tenkt engang....

Jeg tror neppe DY vil gaa inn med en tradisjonell nettverksmodell paa IC, men at Hybrid varianter kan komme, med en stor del av Charter markedet slik vi kjenner det i dag, med hoey prosent av setene kontrakts solgt...og kanskje i form av et eget selskap a'la det Kurt skisserte....og det finnes andre eksempler enn de som ikke gikk....om ikke BA's avdeling for pillraatne triks and fandenskap hadde konsentrert seg om Laker....om Sir Freddie Laker hadde faatt drive uten ulovlige metoder fra BA noen aar til...hvem vet hvor de hadde vaert i dag....eller Virgin....de startet som et slags LCC og er ikke Nettverkselskap i dag....

Jeg ser med mitt eget reisemoenster....min ideelle Europa tur vil vaere en stor stol over atlanteren f.eks. VS Upper Class til London kombinert med EasyJet, Norwegian (om de ikke var saa dyre:rolleyes:) ja selv RyanAir rundt i Europa....ideelt kombinerer jeg Norge med Italia og Frankrike og med Norwegian, EasyJet etc. lar dette seg gjoere i forbindlese med en rabattert Premimium Class over atlanteren....hvor det det teller aa sitte godt.....

Og det finnes LCC som er i ferd med aa bygge opp IC, se hva GOL vi gjoere med Varig i 2008.....og selv Nettverks selskapene ser paa nye modeller...ser ikke bort i fra at Air France gjoer KLM om til et LCC selskap paa sikt....tankene er tenkt dypt inne i AF's ledelse....

Andre som fikk snurr paa IC LCC er Canada 3000, det gikk meget bra inntill de begynnte aa fly ruteflyvninger innen Canada....og brakk nakken paa det....

Så vidt jeg har forstått ligger drivstoffprisene nå 50 % høyere enn for ett år siden, og ingen tror oljeprisen vil synke. I tillegg er verdensøkonomien på vei inn i nedgangstider. Ingen kan heller si at det mangler tilbud og muligheter på det eksisterende IC-markedet heller. Jeg tror ikke DY bør konkurrere der nå.

Så vidt jeg har forstått ligger drivstoffprisene nå 50 % høyere enn for ett år siden, og ingen tror oljeprisen vil synke. I tillegg er verdensøkonomien på vei inn i nedgangstider. Ingen kan heller si at det mangler tilbud og muligheter på det eksisterende IC-markedet heller. Jeg tror ikke DY bør konkurrere der nå.

Selv med dagens drivstoff priser er det gode penger aa tjene paa IC, leser i dag at prisene til Europa gaar opp 40% i aar....sammenlignet med i fjor...kun pga etterspoersel.....uansett er det vel ingen som regner med at DY skal begynne i 2008, det er mere hva som kan skje innen 5 aar (tror jeg) mens nettverksgubbene mener innen 200 aar:rolleyes:

Vel. Er det sånn at siden Kjos tidligere har lykkes med sine stunts, at det alltid skal lykkes?

Men det skal han ha: Ved flere av de satsningene Norwegian har gjort de siste årene, har de i realiteten lagt hele selskapets eksistens i "potten". Og høstet gevinst av det.

Satser de på intercont er det i alle fall ikke tvil om at hele selskapets eskistens ligger i potten nok en gang. Og skulle de mislykkes med en slik satsning, vil selskapet gå dukken før Kjoser'n rekker å si sake.

Back