Det faktum at DY stort sett har klart det ingen andre Norske flyselskaper har klart før dem på Europarutene, gjør at jeg ikke tviler at de kan klare det samme på IC.
Og jeg tenker absolutt ikke på at 15 fly skal flys alene på Oslo, men hvis du tenker litt etter Tommy så er det mer enn 1 IC rute fra Norge, og jeg tenker ikke på PIA.
Hvis du legger litt godvilje i det, så har vi ganske mye som flyr langt fra Oslo, men det kalles vel gjerne Charter.
DY har derimot spist seg godt inn på det som var charter ut i Europa før, og hvorfor skulle ikke de klare å frakte nordmenn langt til India, Mauritius, Seychellene, Maldivene, Thailand, Brasil, Mexico, div. Karibiske øyer SAMT store tunge Biz destinasjoner som New York, Chicago, Hong Kong, Beijing etc.
Jeg glemte i farten å nevne at i tillegg til Air Asia X og til en hvis grad Aer Lingus er Oasis Hong Kong, Jetstar, V Australia og muligens Air Berlin, kommet på banen som LCC IC.
Nettopp at de to selskapene fra Australia samt Air Asia X har begynt med IC, gjør det mer troverdig at de Europeiske LCC snart begynner for alvor å snuser på IC der muligheten for å tjene mer penger enn å slåss innbyrdes i Europa er tilstede.
For å helle mer bensin på bålet, så er det to nye generasjoner med longhaul fly snart på markedet (787 og A350) der kostnadene for å drifte disse er vesentlig lavere enn det som finnes på markedet, noe den godeste MOL i Ryanair har nevnt flere ganger som en svært interessant i riktig retning for at FR dukker opp på IC.
Som sagt av andre her, en del våte drømmer ute og går, men aldri har vi hatt flere ruter fra Norske flyplasser ut i Europa, TOS-LON for svarte! Å si entydig nå at DY ikke dukker opp på IC før om 200 år eller når Norge når 9mill innbyggere høres lite troverdig ut.
Som den lille sofa-CEO'en jeg er, ett mulig ruteopplegg for DY:
DY IC @ OSL:
OSL - JFK 1 x Daglig
OSL - LAS 3 x uke
OSL - Bahamas 1 x uke
OSL - Cancun 1 x uke
OSL - HKG 5 x uke
OSL - BKK Daglig
OSL - MIA 2 x uke
OSL - Orlando 1 x uke
OSL - PEK 1 x Daglig
DY IC @ BGO:
BGO - BKK 1 x uke
BGO - JFK 2 x uke
BGO - MIA 1 x uke
DY IC @ SVG:
SVG - BKK 1 x uke
SVG - JFK 2 x uke
SVG - IAH 5 x uke
SVG - MIA 1 x uke
DY IC @ TRD:
TRD - JFK 1 x uke
TRD - BKK 1 x uke
TRD - MIA 1 x uke
DY IC @ ARN:
ARN - JFK 1 x Daglig
ARN - BKK 1 x Daglig
ARN - MIA 2 x uke
ARN - Orlando 2 x uke
ARN - Bahamas 1 x uke
ARN - HKG 1 x Daglig
ARN - PEK 1 x Daglig
Her har jeg ramset opp store tunge feriedestinasjoner og store tunge biz destinasjoner med en mulig frekvens, hvor mange fly trenger DY sånn roughly for å få dette til?