Norwegian - IC fra Oslo

er det meg, eller er det mange våte drømmer ute å går her? hehe....

men mer IC fra OSL hadde jo vært artig det! Lurer på når første SK maskin til BKK og EWR står klar ved gate på OSL.

Det blir nok ikke aktuelt før Norge passerer 9 mill innbyggere! Jeg har det helt fint med å reise til CPH for å ta fly videre til BKK eller EWR.

Noen drømmer er visst så våte her at noen snart faller av stolen!!!:wow:

BF:cool2

Nå er vel DY et nasjonalt selskap?

BF:question:

Ikke når det kommer til bilaterale avtaler . Da er det samferdselsmyndighetene
i de respektive land som forhandler om trafikkrettigheter og blir enige om kapasistet , hvilke selskaper som skal få anledning til å trafikkere ruter etc.

Det blir nok ikke aktuelt før Norge passerer 9 mill innbyggere! Jeg har det helt fint med å reise til CPH for å ta fly videre til BKK eller EWR.

Noen drømmer er visst så våte her at noen snart faller av stolen!!!:wow:

BF:cool2

Tja, Finnair har klart seg bra de og Finnland består av 5,3 millioner innbyggere, men jeg er enig i at noen kanskje sklir av stolen snart.

Markedet fra Norge er begrenset, og det grenser for hvor mye profitt det ligger i ruter fra Oslo. Du starter ikke en IC operasjon med et fly. Det kreves en viss kritisk masse for at det skal være kostnadsmessig forsvarlig. Noen har tidligere sagt 15 fly, og følgelig krever disse 15 flyene et rutenett av et visst omfang. Ellers blir de ståendes for mye på bakken, og fly tjener ikke penger på bakken.

Langdistansefly er i dag etterspurt, mao. de er således ikke billig å skaffe. Det kan derfor være en potensiell tradeoff mellom å kutte i ruter med lav lønnsomhet, og etablering av nye ruter. Jeg tror SAS kanskje vil velge å kutte ut SEA ruten, og bruke det frigjorte materiellet på SFO og DEL (håper jeg tar feil). Av samme begrunnelse tror jeg at det kan gå lang tid til vi ser en widebody i SAS dekaler på OSL.

Hvis Norwegian velger å gjøre et stunt mot IC (noe jeg tviler litt på), skal det ikke forundre meg om de lykkes. De har overrasket før de.

Rent statistisk er det fra dette forumets hold større sjanse for at ”umulige ruter” åpnes, desto større skeptisk det er her på forumet til at ruten noen gang vil komme. Bare grav i historikken på trådene her. Senest nå med WAW og SAS;)

Jeg lever i håpet:)

Det hadde vært spennende og hatt tall på hvor mange "nordmenn" som reiser IC i løpet av ett år via CPH, ARN og HEL. I tillegg hatt tall på hvor mange utlendinger som reiser IC til Norge hvert år via CPH, ARN og HEL. Uten noen som helst formening om antall, så ville jeg tro at å kapre 30 - 40% av dette markedet skulle vært mulig.. Nå tenker jeg seff fra bestemte aktuelle destinasjoner.

Folkens... LN-MOW la denne ballen død for lenge siden. DY er ikke et nettverkselskap. Hvor mange som reiser med SAS til IAD, EWR eller ORD tror dere ender sin reise der??

Det eneste DY kan konkurrere med er charter avganger (sånn som de gjør på majoriteten av europa rutene sine). Frekvens en eller to gang i uka til typiske feriedestinasjoner som Thailan, DDR, Mexico e.l. Da trenger man vel en til to maskiner, ikke 15...

Det faktum at DY stort sett har klart det ingen andre Norske flyselskaper har klart før dem på Europarutene, gjør at jeg ikke tviler at de kan klare det samme på IC.

Og jeg tenker absolutt ikke på at 15 fly skal flys alene på Oslo, men hvis du tenker litt etter Tommy så er det mer enn 1 IC rute fra Norge, og jeg tenker ikke på PIA.

Hvis du legger litt godvilje i det, så har vi ganske mye som flyr langt fra Oslo, men det kalles vel gjerne Charter.

DY har derimot spist seg godt inn på det som var charter ut i Europa før, og hvorfor skulle ikke de klare å frakte nordmenn langt til India, Mauritius, Seychellene, Maldivene, Thailand, Brasil, Mexico, div. Karibiske øyer SAMT store tunge Biz destinasjoner som New York, Chicago, Hong Kong, Beijing etc.

Jeg glemte i farten å nevne at i tillegg til Air Asia X og til en hvis grad Aer Lingus er Oasis Hong Kong, Jetstar, V Australia og muligens Air Berlin, kommet på banen som LCC IC.

Nettopp at de to selskapene fra Australia samt Air Asia X har begynt med IC, gjør det mer troverdig at de Europeiske LCC snart begynner for alvor å snuser på IC der muligheten for å tjene mer penger enn å slåss innbyrdes i Europa er tilstede.

For å helle mer bensin på bålet, så er det to nye generasjoner med longhaul fly snart på markedet (787 og A350) der kostnadene for å drifte disse er vesentlig lavere enn det som finnes på markedet, noe den godeste MOL i Ryanair har nevnt flere ganger som en svært interessant i riktig retning for at FR dukker opp på IC.

Som sagt av andre her, en del våte drømmer ute og går, men aldri har vi hatt flere ruter fra Norske flyplasser ut i Europa, TOS-LON for svarte! Å si entydig nå at DY ikke dukker opp på IC før om 200 år eller når Norge når 9mill innbyggere høres lite troverdig ut.

Som den lille sofa-CEO'en jeg er, ett mulig ruteopplegg for DY:

DY IC @ OSL:
OSL - JFK 1 x Daglig
OSL - LAS 3 x uke
OSL - Bahamas 1 x uke
OSL - Cancun 1 x uke
OSL - HKG 5 x uke
OSL - BKK Daglig
OSL - MIA 2 x uke
OSL - Orlando 1 x uke
OSL - PEK 1 x Daglig

DY IC @ BGO:
BGO - BKK 1 x uke
BGO - JFK 2 x uke
BGO - MIA 1 x uke

DY IC @ SVG:
SVG - BKK 1 x uke
SVG - JFK 2 x uke
SVG - IAH 5 x uke
SVG - MIA 1 x uke

DY IC @ TRD:
TRD - JFK 1 x uke
TRD - BKK 1 x uke
TRD - MIA 1 x uke

DY IC @ ARN:
ARN - JFK 1 x Daglig
ARN - BKK 1 x Daglig
ARN - MIA 2 x uke
ARN - Orlando 2 x uke
ARN - Bahamas 1 x uke
ARN - HKG 1 x Daglig
ARN - PEK 1 x Daglig

Her har jeg ramset opp store tunge feriedestinasjoner og store tunge biz destinasjoner med en mulig frekvens, hvor mange fly trenger DY sånn roughly for å få dette til?

Last edited:
LN-AFG: Imponerende!

Norwegian har overrasket oss før, er absolutt ett av de selskapene som har forutsetningene til å kunne klare å etablere seg på IC. Hvis NAS prøver seg på IC, vil feeding imidlertid være en utfordring. De vil måtte fylle flyene, og manglende nettverk på destinasjonene kan føre til at passasjerene heller velger et nettverkselskap.

Dette er imidlertid problemer som kan løses. Det kan syntes som om Norwegian har utviklet relasjoner til Finnair. Det er ikke utenkelig at Norwegian på sikt endrer strategi, og kobler seg tettere opp til oneworld alliansen. Da feeding problemet på endel destinasjoner vært løst. Jeg tenker "høyt" her....

Det faktum at DY stort sett har klart det ingen andre Norske flyselskaper har klart før dem på Europarutene, gjør at jeg ikke tviler at de kan klare det samme på IC.

Og jeg tenker absolutt ikke på at 15 fly skal flys alene på Oslo, men hvis du tenker litt etter Tommy så er det mer enn 1 IC rute fra Norge, og jeg tenker ikke på PIA.

Hvis du legger litt godvilje i det, så har vi ganske mye som flyr langt fra Oslo, men det kalles vel gjerne Charter.

DY har derimot spist seg godt inn på det som var charter ut i Europa før, og hvorfor skulle ikke de klare å frakte nordmenn langt til India, Mauritius, Seychellene, Maldivene, Thailand, Brasil, Mexico, div. Karibiske øyer SAMT store tunge Biz destinasjoner som New York, Chicago, Hong Kong, Beijing etc.

Jeg glemte i farten å nevne at i tillegg til Air Asia X og til en hvis grad Aer Lingus er Oasis Hong Kong, Jetstar, V Australia og muligens Air Berlin, kommet på banen som LCC IC.

Nettopp at de to selskapene fra Australia samt Air Asia X har begynt med IC, gjør det mer troverdig at de Europeiske LCC snart begynner for alvor å snuser på IC der muligheten for å tjene mer penger enn å slåss innbyrdes i Europa er tilstede.

For å helle mer bensin på bålet, så er det to nye generasjoner med longhaul fly snart på markedet (787 og A350) der kostnadene for å drifte disse er vesentlig lavere enn det som finnes på markedet, noe den godeste MOL i Ryanair har nevnt flere ganger som en svært interessant i riktig retning for at FR dukker opp på IC.

Som sagt av andre her, en del våte drømmer ute og går, men aldri har vi hatt flere ruter fra Norske flyplasser ut i Europa, TOS-LON for svarte! Å si entydig nå at DY ikke dukker opp på IC før om 200 år eller når Norge når 9mill innbyggere høres lite troverdig ut.

Som den lille sofa-CEO'en jeg er, ett mulig ruteopplegg for DY:

DY IC @ OSL:
OSL - JFK 1 x Daglig
OSL - LAS 3 x uke
OSL - Bahamas 1 x uke
OSL - Cancun 1 x uke
OSL - HKG 5 x uke
OSL - BKK Daglig
OSL - MIA 2 x uke
OSL - Orlando 1 x uke
OSL - PEK 1 x Daglig

DY IC @ BGO:
BGO - BKK 1 x uke
BGO - JFK 2 x uke
BGO - MIA 1 x uke

DY IC @ SVG:
SVG - BKK 1 x uke
SVG - JFK 2 x uke
SVG - IAH 5 x uke
SVG - MIA 1 x uke

DY IC @ TRD:
TRD - JFK 1 x uke
TRD - BKK 1 x uke
TRD - MIA 1 x uke

DY IC @ ARN:
ARN - JFK 1 x Daglig
ARN - BKK 1 x Daglig
ARN - MIA 2 x uke
ARN - Orlando 2 x uke
ARN - Bahamas 1 x uke
ARN - HKG 1 x Daglig
ARN - PEK 1 x Daglig

Her har jeg ramset opp store tunge feriedestinasjoner og store tunge biz destinasjoner med en mulig frekvens, hvor mange fly trenger DY sånn roughly for å få dette til?

om jeg bare kunne våkne opp til den drømmen!

noe den godeste MOL i Ryanair har nevnt flere ganger som en svært interessant i riktig retning for at FR dukker opp på IC.

Feil. MoL har nevnt at han kan tenke seg aa starte et IC-selskap, men det kommer IKKE til aa bli en del av Ryanair. Hvorfor? Jeg vil tro at han anser risikoen som for stor til aa risikere aa oedelegge FR.

Som sagt av andre her, en del våte drømmer ute og går,

Ja, du store verden ..... ;)

Haakon - du er den galeste sofa-CEO'en jeg kjenner! :colgate:
Du er spinnvill. Disse planene forutsetter at en samlet norsk charterbransje gaar dundas ...
..

Jeg sitter ikke og påstår at dette vil skje, men jeg ser ikke bort fra det. Hvis MyTravel klarer å stappe en haug med nordmenn inn i en A330 flere ganger om uken, Phuket til og med fra BGO og SVG nå nylig! Hvorfor skulle ikke DY kunne gjøre det samme? Poenget mitt som kanskje druknet en del, er at DY allerede har tatt pax som tidligere brukte Charter for å komme seg ut i Europa, trenden kan vel gjentas på IC senere.

Med konsentrasjon på få store tunge destinasjoner som NYC og BKK på det en kan kalle legacy operasjoner samt flere charter/turist destinasjoner mener jeg bestemt at dette er noe en kan få til. Brasil for eksempel er jo nevnt som en ny feriehus destinasjon ála Alicante og Malaga, og se hvor stor den destinasjonen er for DY i dag!

Ja det er behov for feed, men hva tror du ikke 50+ B738 kan brukes til om 5-10 år! For det er minst ett slikt tidsperspektiv jeg har på dette. OSL sliter nok som det er nå og ingen stor IC operasjon kan begynne her før T2 står klar.

Jeg har også lest at MoL ser for seg ett stand alone selskap for en evt. IC operasjon, men tror nok ikke siste ordet er sagt i den saken. FR har jo blitt enormt store i en Europeisk sammenheng, frakter mer pax enn noe annet Europeisk selskap snart, det bør vel være mulig for MoL å pense noen over på IC.

MoL har nevnt at det ikke er aktuelt før kjøpefesten i nye bredbuksfly roer seg litt, slik at nye IC fly kan fåes til en rimeligere penge samt leveres kortere tid etter bestilling. Nå må en vel vent til nærmere 2014/15 før en kan få tak i en 787/A350. Det samme vil jeg tro Kjos'ern tenker.

Last edited:
spinnvill sofa CEO! :colgate:

Dersom du tar vekk JFK, PEK, HKG, bytter ut BKK med en eller annen feriedestinasjon i Thailand (samt reduserer antall avganger med 60%), tar vekk TRD, BGO og SVG (galskap med 4 intercont baser i et land med så få innbyggere og med sånn frekvens) går planen din fra absolutt galematias til utrolig risikabelt, men jeg er enig at sjansen for å lykkes er tilstede. ARN er alt for risikabelt

Ikke noe vits å fly til typiske allianse/connecting byer som LCC, det må være marked for at 320 mann HVER DAG slutter sin reise i PEK, JFK og HKG, det markedet har ikke SAS og heller ikke CO. Forretningsfolk vil ALDRI velge DY på langdistanse, noe som berger profitten til de aller fleste som lykkes på langdistanse

Glad jeg ikke gav meg ut på et slikt forslag Håkon - fikk nok etter CPH-> OSL/ARN ;)

Fra spøk til revolver. Det er noen som har prøvd seg på dette C-momentet i Europa, men jeg kjenner ikke til at noen lykkes til nå. Flyglobespan har prøvd seg på det med 757/767 over Atlanteren og blør fælt. Nå går det også rykter om at Jet2 skal prøve seg fra Leeds-Bradford over Atlanteren med sine 757er, men LS blør allerede med alle sine gamle slitne 733er og har redusert fra en rekke flyplasser i UK.

Blir spennende å følge med på AirAsia X, men dette er ikke samme selskap som AirAsia - her er litt mer om selskapet

AirAsia X, an affiliate of AirAsia with shareholders including Virgin Group, is the new long-haul, low-cost airline launched in January 2007. Having franchised its brand from AirAsia, AirAsia X’s long-haul, low-cost business model is built on sustainable and continued delivery of everyday low fares. Currently flying 4 times weekly to Gold Coast, Australia and 5 times weekly to Hangzhou, China, AirAsia X aims to cover destinations which are more than four hours in flight duration from Kuala Lumpur, complementing the existing AirAsia network and offering daily point-to-point frequencies to popular destinations in Asia Pacific, Middle East and Europe.

Det å starte med IC er noe helt annet, og for Norwegians forretningsmodell utenkelig. Derimot tror jeg at herr Kjos hadde kunnet tenke seg å delta med andel i et eventuelt Nordic Intercontinental (sammen med Finnair kanskje?), med en tilsvarende modell som AirAsia X hvor dette er deler av konseptet:

Concept
Low cost long haul, no frills

Flying Range
More than 4 hours flying time from departing city

Aircraft
Airbus A330 with more than 330 seats

Seat Type
Economy seat and XL seat

Seat Option
Assigned seating with advance seat request option

In-flight Dining
Pre-ordered full meals are available including Asian, Western, Vegetarian and Kid's Meal. Light snacks are also available for purchase onboard

Checked Baggage
Attractive rate for pre-purchase checked baggage

Jeg lurer fortsatt på hva dette AY/DY-samarbeidet går ut på, og jeg er fortsatt like skeptisk.

PS. Det heter Finland, ikke Finnland.

Back