• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Norwegian i Aftenposten

Jaja, samme hvor forsinket jeg blir, så lenge flyet går på rute^_^

For å sette søkelyset på det operasjonelle:

Hvor mye vil total fuel burn typisk øke om man ønsker å "ta igjen" tapt tid ved forsinket avgang?

Og opererer SAS og Norwegian med ulik romslighet i avgangs- og ankomsttider på samme ruter de trafikkerer? En kvikk sjekk på sidene til SAS og Norwegian viser fem min forskjell på OSL-BGO. Der det i de fleste tilfeller er SAS som er raskest, selv om begge sier de kan klare det like fort. Gjelder dette for andre ruter også?

Selv om det kanskje er litt søkt å dra sammenligningen, så har jo NSB økt sin punktlighet for ankomst på endestasjon i regionalrutene ved å gjøre forventet reisetid lenger.

For å sette søkelyset på det operasjonelle:

Hvor mye vil total fuel burn typisk øke om man ønsker å "ta igjen" tapt tid ved forsinket avgang?

Og opererer SAS og Norwegian med ulik romslighet i avgangs- og ankomsttider på samme ruter de trafikkerer? En kvikk sjekk på sidene til SAS og Norwegian viser fem min forskjell på OSL-BGO. Der det i de fleste tilfeller er SAS som er raskest, selv om begge sier de kan klare det like fort. Gjelder dette for andre ruter også?

Selv om det kanskje er litt søkt å dra sammenligningen, så har jo NSB økt sin punktlighet for ankomst på endestasjon i regionalrutene ved å gjøre forventet reisetid lenger.

På TOS-OSL kjører jo DY med 2:00t på alt, mens SAS har 1:45 eller 1:50. Så DY gjør nok litt som NSB for ankomst :p

Gjelder dette for andre ruter også

Ja det gjelder for flere ruter og jeg har ved en anledning opplevd følgende fra TOS til OSL:

En avgang med DY hadde STD 5 minutter før SAS sin avgang, med STA i OSL 5 minutter etter SAS, altså en blokktid på 10 minutter mer.

Ja, ser at her ble jeg kommet i forkjøpet!

Last edited:
På TOS-OSL kjører jo DY med 2:00t på alt, mens SAS har 1:45 eller 1:50. Så DY gjør nok litt som NSB for ankomst :p

Såvidt jeg har forstått handler det også litt om slot tilpassning; hvilke slottider de får tildelt...

KLM og KLM Cityhopper ... ikke bland flere kort en nødvendig

5. KLM Cityhopper - 78.67%
12. KL KLM 76.03%

Martin , Årer,eller en liten påhengs ?

Listen du refererer til har 10 selskap. Her er ikke KLM. Jeg valgte derfor å forkorte henvisningen til begge selskap.

For ordens skyld mener jeg heller ikke Kawasaki Binter, men flyselskapet Binter Canarias som ligger på samme liste.

Back