Norwegian i Aftenposten

Kan SAS 2008 tall sammenlignes med 2009 tall da det har vært en sammenslåing i løpet av siste året?

Jeg tror vi alle er enige om at det er et meget solid forbedrings potensiale for DY naar det gjelder punktelighet....og alle ville vaere tjent med at DY og vennene deres slutter aa forklare, men bretter opp ermene og tar tak i problemene....:old

Hvem i denne tråden er det som ikke sier at Norwegian har tryna i sin punktlighet? Hvis det er meg du refererer til, så ber jeg deg lese tråden en gang til. Tror dette er sjette gangen jeg gjentar meg selv.

Problemet om diskusjonen rundt dette er at man konkluderer enkelte ting på feil grunnlag. Er det ikke derfor vi diskuterer?

Kan SAS 2008 tall sammenlignes med 2009 tall da det har vært en sammenslåing i løpet av siste året?

Nå er det på jobben jeg har alle tallene, men mener å huske at SAS Norge har skilte tall frem til oktober 09 i rapportene.

Du har helt rett, du .. MartinL viser til ankomststatistikken mens artikkelen omhandler avgangsstatistikken..

Så hvorfor diskuterer de fleste her at det er noe dritt å bli forsinka?

Jaja, samme hvor forsinket jeg blir, så lenge flyet går på rute^_^

Ikke at Norwegian er no bedre her, men det er jo dette det argumenteres for.
Folk ønsker ikke å fly Norwegian fordi de kommer forsinket frem, da er det undelig at vi diskuterer punktligheten på avgang. Rapportene viser jo at punktligheten synker i luften for begge selskap!

Problemet om diskusjonen rundt dette er at man konkluderer enkelte ting på feil grunnlag. Er det ikke derfor vi diskuterer?

Så hvem bestemmer hva som er riktig måte å konkludere på? :)

Jeg trekker følgende konklusjon: DY scorer dårlig på punktlighet, selv om de har bedret seg noe hvis man ser det over tid. SAS scorer bra på punktlighet, og holder seg jevn høyt hvis man ser det over tid. DY har med andre ord størst potensiale til å gjøre det bedre, samtidig som SAS må opprettholde trykket for å fortsatt være best blant de store i Europa!

Så hvem bestemmer hva som er riktig måte å konkludere på? :)

Jeg trekker følgende konklusjon: DY scorer dårlig på punktlighet, selv om de har bedret seg noe hvis man ser det over tid. SAS scorer bra på punktlighet, og holder seg jevn høyt hvis man ser det over tid. DY har med andre ord størst potensiale til å gjøre det bedre, samtidig som SAS må opprettholde trykket for å fortsatt være best blant de store i Europa!

Helt 100% enig i deg her TCAS:)

Det er du som trekker frem ankomststatistikken. Såvidt jeg kan se har ingen andre nevnt den og det er heller ikke disse tallene artikkelen som ligger til grunn for denne tråden handler om. Men med mer fleksibilitet i flyflåten virker dette selvfølgelig til fordel for SAS som ved å omdisponere et par fly kan holde avgående trafikk i bedre rute. Dette er, som tidligere nevnt, en kalkulert investering og fører til at de som er mest avhengige av presis transport er villige til å betale høyere priser.

Det er du som trekker frem ankomststatistikken. Såvidt jeg kan se har ingen andre nevnt den og det er heller ikke disse tallene artikkelen som ligger til grunn for denne tråden handler om. Men med mer fleksibilitet i flyflåten virker dette selvfølgelig til fordel for SAS som ved å omdisponere et par fly kan holde avgående trafikk i bedre rute. Dette er, som tidligere nevnt, en kalkulert investering og fører til at de som er mest avhengige av presis transport er villige til å betale høyere priser.

Nesten alle refererer til forsinkelse ved ankomst. Jeg kan gjerne lime inn disse for deg om du ønsker det!

Det er jo det de gjør en stor sak ut av. At forutsigbarheten er for dålig ved at man kommer for sent frem!

Nesten alle refererer til forsinkelse ved ankomst.

Vel, artikkelen omhandler avganger, og det er det som ble diskutert. Da er det feil å komme trekkende med irrelevant tallmateriale.

Jeg vet forøvrrig godt hvor tallene til AEA og Avinor ligger ... og de viser begge deler.

Vel, artikkelen omhandler avganger, og det er det som ble diskutert. Da er det feil å komme trekkende med irrelevant tallmateriale.

Det er nå klart for meg at det er avgangstid som er basis for artikkelen, men jeg tenkte ikke på det tidligere og det kan vel se ut til at en rekke debatterer ankomstpunktlighet. For alle praktiske formål så er det vel sistnevnte som er viktig for kundene, mens avgangspunktlighet kanskje er mest interessant for flyselskapet i relasjon med flyplass og handlingselskap (i artikkelen det vises til er jo bl.a. Kobro i OSL intervjuet, hvor han refererer til OSL sin målsetting om at 90% av flyene skal gå på tid og at avgangspunktligheten er en indikasjon på hvor godt de driver flyplassen). Det vel diskusjonen har utvklet seg til er vel en diskusjon om punktlighet, og i så måte kan man vel knapt kalle hverken ankomst- eller avgangspunktlighet for irrelevant informasjon.

Det vel diskusjonen har utvklet seg til er vel en diskusjon om punktlighet, og i så måte kan man vel knapt kalle hverken ankomst- eller avgangspunktlighet for irrelevant informasjon.

Nå ble linken til ankomsttallene kun trukket frem for å 'korrigere' informasjon som helt korrekt ble fremlagt av Flyer, så jeg vil påstå at den linken er irrelevant i denne sammenhengen.

Nå ble linken til ankomsttallene kun trukket frem for å 'korrigere' informasjon som helt korrekt ble fremlagt av Flyer, så jeg vil påstå at den linken er irrelevant i denne sammenhengen.

I så måte er jeg helt enig med deg. Begge tallene er vel korrekte, men måler to forskjellige ting.:)

Ikke rart at DY blir forsinket når NAX1555 fra Budapest til Oslo, ikke klarer å stoppe i Oslo men havner oppe i Nordland kl.21:12 i kveld ;)

ScreenShot1482--1.jpg

Da tar vi det en gang til og forhåpentlig siste gang!

Det er ikke sikkert SAS "gjør noe feil" selv om Binter Canarias og KLM Cityhopper er foran dem på lista, de er fortsatt soleklart best blant sammenliknbare flyselskaper i Europa. Vi på forumet er nok mer opptatt av plasseringen enn passasjerene (som er mest opptatt av å komme frem når de er lovet).
Poenget er at SAS har 85% punktlighet selv i desember i Norge, med de værforutsetningene som er her. Det hadde de aldri oppnådd uten å investere mange penger i reserver. DY har valgt et annet løp uten tilsvarende investeringer, og regner med at markedet tåler en del delays innimellom. Det kan de selvsagt ha rett i.

Flyer refererer til en rapport hvor KLM Cityflyer og Binter Canarias ligge forran SAS. Lengre ned er det skrevet følgende.

Vi på forumet er nok mer opptatt av plasseringen enn passasjerene (som er mest opptatt av å komme frem når de er lovet).[/B]

I innlegget senere refererer Flyer at han bare har sett 85% i Aftenposten, altså ikke listen i sin helhet.

Ok, i så fall my bad. Det sto 85% i artikkelen i Aftenposten - det var kanskje bare OSL?

Hvorfor i all verden refererer han da til KLM og Binter. Den eneste listen ute og som er omtalt av flere med at SAS er tatt igjen av Binter og KLM, er arrival listen.

1. Wideroe's - 83.99%
2. Vueling Airlines - 83.92%
3. Tyrolean Airways - 83.43%
4. Binter Canarias - 79.01%
5. KLM Cityhopper - 78.67%
6. Brit Air - 78.43%
7. SAS - 78.27%
8. Aeroflot - 77.59%
9. Germanwings - 77.45%
10. Air Berlin - 76.77%

Jeg kan ikke se annet enn at Flyer som svært mange andre her, har blandet arrival og departure. Til flyer sitt forslag så er det jaggu ikke rart, når man ser hvordan man refererer til departure rapproten i tråden som forsinket ved arrival.

Jeg foreslår med all respekt LN-MOW at forumedlemmer selv forklarer hva de har ment, fremfor at moderatorer tar på seg den rollen!

God natt!

Uten å være brennsikker - har denne diskusjonen gått frem og tilbake over flere år. Sist jeg husker den var brennaktuell var høst 2007, omtrent i perioden DY byttet handler på OSL til Rfly.

Såvidt jeg husker var SAS punktlighet også den gang en "forse" for SAS/SGS. Følges OSL punktlighetstatistikk for OSL, ligger DY's 2009 resultat over SAS sitt 2007 (ja det er ikke vanskelig å dokumentere)

Dette viser at det jobbes også i DY - dog med en noe annen driftsmodell enn den SAS har nå om dagen. Én forskjell som er nevnt tidligere i tråden er at mens SAS lar flyene stå på dagen - finner DY destinasjoner som er attraktive for kundene.. ikke så dumt alternativ det heller dah..:old

KLM og KLM Cityhopper ... ikke bland flere kort en nødvendig

5. KLM Cityhopper - 78.67%
12. KL KLM 76.03%

Martin , Årer,eller en liten påhengs ?

Helt klart at Norwegian sliter med punkligheten om dagen, men å skyve skylden over på RFLY mener jeg blir skivebom. Jeg vet at gutta på OSL jobber ræva av seg for DY, og det er vell ingen som ærlig talt kan si at forskjellen på DY og SAS sin punklighet er handlingagenten. Det er arbeidsvilkårene fra Norwegian som spiller inn, og jeg tror ikke at de gjør det lett for røros å handle fly. DY skaper stort sett sine egne forsinkelser.

Kan man egentlig sammenligne jobben SGS gjør for SAS, og jobben RFLY gjør for DY? Slik jeg opplever SGS så har de god bemanning på alle fly, samt ofte lang turn around tid. Slik jeg opplever RFLY, så har de lav bemanning, og kort turn around tid. Som nevnt tidligere så går vell AF/KLM med få unntak, alltid på rute. De er de samme gutta som handler, men arbeidsvilkårene er kanskje mer likt hvordan SGS har det med SAS?

Slik jeg opplever SGS så har de god bemanning på alle fly, samt ofte lang turn around tid.

Lang turnaround tid ??
Innland - Innland = 25 min
Utland - Utland = 30 min
Innland - Utland = 45 min (og motsatt)

Og nei vi har IKKE god bemanning på alle fly, tro meg det vet jeg for jeg sitter å disponerer bemanningen ofte.

Som nevnt tidligere så går vell AF/KLM med få unntak, alltid på rute. De er de samme gutta som handler, men arbeidsvilkårene er kanskje mer likt hvordan SGS har det med SAS?

Det er vel fortsatt en god del unntak på AF/KL - men innen 15 minutter går vel det aller, aller meste...

Og her er dagens punktlighet - og foreløpig ser det ikke ut til at de ekstra ressursene som Norwegian satte inn har hatt så stor effekt:

• SAS - 102 avganger, 12 forsinkede = 88%
  • Norwegian - 81 avganger, 30 forsinkede = 63%
  • Widerøe - 17 avganger, 2 forsinkede = 88%
  • Andre selskap - 60 avganger, 19 forsinkede = 68%

Totalt 260 avganger, 63 forsinkede = 76%

Back