Norwegian har fått beskjed de kan få driftstillatelse i Irland (statustråd)

Re: Norwegian har fått beskjed de kan få driftstillatelse i Irland (statustråd)

Hvor lenge har NAI disp via LT nå?
 
Re: Norwegian har fått beskjed de kan få driftstillatelse i Irland (statustråd)

@Trevln, jeg hører hva du sier og er enig i en del, men mener fortsatt at du trekker for lettvinte konklusjoner på en del ting.
Vi tar diskusjonen ett mer egnet sted en annen gang.
 
Re: Norwegian har fått beskjed de kan få driftstillatelse i Irland (statustråd)

De tre luftfartsgigantene Air France, KLM og Lufthansa går sammen med åtte fagforeninger ut i en felles front mot Norwegian.

I en underskriftskampanje sendt til EU-kommisjonen, hevder de at dersom Norwegian får lov til å bruke thailandsk arbeidskraft mellom Europa og USA, så kan tusenvis europeiske arbeidsplasser gå tapt.


http://www.dagbladet.no/2014/12/11/nyheter/innenriks/luftfart/norwegian/36688783/
 
Re: Norwegian har fått beskjed de kan få driftstillatelse i Irland (statustråd)

Det jeg ville frem til var at foreningene er på pletten øyeblikkelig med "sikkerhetskortet"
hver gang selskapene/myndigheten foretar seg noe med vilkårene, mens når foreningene selv forårsaker
sikkerhetsrisiko, så feier man det under teppet og later som det ikke eksisterer.
Dobbeltmoral er vel det man kaller slikt, og da kan man jo spørre seg om man virkelig er så opptatt
av sikkerhet som det man påberoper seg, eller om det varierer med hvilken vei vinden blåser..

Ehh....akurat...vel, de ordene får vel stå for din egen regning.

Uten at jeg vet så mye om dette, så vil jeg jo håpe og anta at myndighetene har rutiner, systemer og sanksjonsmuligheter
som sørger for å holde selskapene i ørene når det gjelder sikkerhet. Hvis ikke så er det jo en skandale.

Problemet er at myndighetene er mere retroaktive enn proaktive. Det er derfor ikke helt usannsynlig at det ikke vil bli tatt noen grep før etter at noe har skjedd.



Men viktigst av alt, holdningene, kunnskapen og systemene rundt sikkerhet hos det enkelte flyselskapet spiller en sentral rolle i det hele. Det er holdninger, kunnskap og systemer som skaper sikkerhet. Og i de selskapene der holdningene til sikkerhet er gode finnes det sannsynlgvis heller ingen fryktkultur - uansett hvilken type kontrakt du har!

Det vil jeg si er direkte feil. Holdninger, kunnskap, rapporteringsvilje osv fordufter ganske fort dersom arbeidsforholdende ikke ligger til rette for det. Ganske enkelt fordi det ikke blir plass til slikt.

Mitt inntrykk er at foreningene i utgangspunktet er prinsippielt imot all annen form for organisering enn den tradisjonelle "SAS-modellen". Det er forsåvidt forståelig av andre årsaker at de er, men å si at "alt annet er farlig" blir altfor enkelt, og det er i prinsippet det man gjør når man ensidig fokuserer på kontrakten og trekker sluttninger om sikkerheten i ett selskap utifra dette.

Da mener du det.
 
Re: Norwegian har fått beskjed de kan få driftstillatelse i Irland (statustråd)

Dette er listen over de maskinene med irsk og norsk reg, som de blir å få.

Vet ikke helt nøyaktig når vi blir å se irske maskiner på norsk innenriks, men er vel ikke så altfor lenge til tenker jeg, har sett noen bilder av at den Norske Regen er klistret på ikke malt på som vanlig, så den irske regen ligger nok under :)

EI-FHA - LN-DYY
EI-FHB - LN-NOE
EI-FHC - LN-NOL
EI-FHD - LN-DYX
EI-FHE - LN-NOD
EI-FHF - LN-NOB
EI-FHG - LN-NOJ
EI-FHH - LN-NOV
EI-FHI - LN-NGM
 
Re: Norwegian har fått beskjed de kan få driftstillatelse i Irland (statustråd)

Referat fra møtet EU-US i november.
Ser vel ut til at dette kan drøye en stund fortsatt og at EU er lite fornøyd med utviklingen.

NOTICE
Pursuant to a request made by the European Union, delegations representing the United States and the European Union (EU) and its Member States, held a special meeting of the U.S.-EU Joint Committee on November 25, 2014, in Washington, DC. The delegations briefly discussed the application of Norwegian Air International (NAI) pending before the U.S. Department of Transportation (DOT) for U.S. operating authority. The European delegation recited a history of the handling of the application by the DOT, and stated its belief that the handling of the application was inconsistent with the “minimum procedural delay requirement in Article 4” of the U.S.-EU Air Transport Agreement (ATA).

The U.S. delegation noted that the application continues to be the subject of active consideration by the DOT, that the application presents novel and complex issues, and that a range of different parties have participated in the proceeding raising substantive legal and regulatory points both in favor of and opposed to NAI’s application. In response to a question from the European delegation regarding the timing of the DOT review process, the U.S. delegation did not provide any deadline or estimated date for further DOT action on the application, noting that it would be inappropriate to speculate on a pending regulatory matter.

The European delegation stated its view that these circumstances represent a breach of the ATA, noted that a dispute between the parties arises and that the EU and its Member States reserve the right “to take all possible measures permissible under the ATA.”
 
Re: Norwegian har fått beskjed de kan få driftstillatelse i Irland (statustråd)

Dette er listen over de maskinene med irsk og norsk reg, som de blir å få.

Vet ikke helt nøyaktig når vi blir å se irske maskiner på norsk innenriks, men er vel ikke så altfor lenge til tenker jeg, har sett noen bilder av at den Norske Regen er klistret på ikke malt på som vanlig, så den irske regen ligger nok under :)

EI-FHA - LN-DYY
EI-FHB - LN-NOE
EI-FHC - LN-NOL
EI-FHD - LN-DYX
EI-FHE - LN-NOD
EI-FHF - LN-NOB
EI-FHG - LN-NOJ
EI-FHH - LN-NOV
EI-FHI - LN-NGM


Noen som vet om LNA blir flyttet over til de andre Dreamlinerne når disse 800-maskinene nevnt over får EI-reg??
Ser ikke ut som Hifly ligger inne i bookingsystemene fra CPH lenger nå etter førstkommende onsdags avgang til FLL. Har normalt ligget inne litt frem i tid disse leieflyene.
 
Re: Norwegian har fått beskjed de kan få driftstillatelse i Irland (statustråd)

EI-FHA står utefor Norwegian hangar på OSL nå.
 
Re: Norwegian har fått beskjed de kan få driftstillatelse i Irland (statustråd)

Kanskje ikke rette måten å få støtte på?

50 av Norwegians ansatte ved basene i New York og Fort Lauderdale møtte onsdag opp foran bygningen til Transportdepartementet for å gi til kjenne sitt standpunkt. De har også sendt et brev Obama der bønnen til presidenten er:



- Redd arbeidsplassene våre, heter det i oppropet.

Norwegian lokker imidlertid 2.000 personer med løfte om billettpenger for å få opinionen i USA til å støtte deres søknad om lisens.

Den som skriver under på kravet om at Bjørn Kjos nå må få sine tillatelser, får tilbud om et gavekort på 150 amerikanske dollar. Det kan benyttes til kjøp av flybilletter med Norwegian mellom USA og Europa. Også hvis man gir din støtte på internett, vil man kunne få gavekortet.

http://www.aftenposten.no/okonomi/A...-1000-kr-for-a-stotte-Norwegian--7905816.html
 
Re: Norwegian har fått beskjed de kan få driftstillatelse i Irland (statustråd)

I hvert fall ikke blant de som allerede har bestemt seg for å ikke like de;).
 
Re: Norwegian har fått beskjed de kan få driftstillatelse i Irland (statustråd)

Fin måte å "kjøpe" seg signaturer på... :)
 

Attachments

  • afp000842596-7K3NzRqg5a.jpg
    afp000842596-7K3NzRqg5a.jpg
    40.2 KB · Views: 706
Re: Norwegian har fått beskjed de kan få driftstillatelse i Irland (statustråd)

– Norwegian er desperate

Bjørn Kjos kjemper en fortvilet kamp mot den amerikanske kongressen, og sponser sine egne kabinansatte for å demonstrere for Norwegians nye flylisens. – Helt komisk, sier SAS.



http://www.nrk.no/verden/norwegian-betaler-for-egen-demonstrasjon-i-usa-1.12217040


– Demonstrasjonen i dag viser bare at Norwegian er desperate fordi de ikke tør å konkurrere på like vilkår som oss andre og må ha ansatte fra billigere land enn fra Europa og USA, sier Johansen.



Siden når hadde SAS like vilkår som andre ? Et selskap som er proppet opp med skattebetalernes penger og som aldri har måttet konkurrere på like vilkår med som alltid har fått egne avtaler fra myndighetene og alltid blitt passet på...
 
Re: Norwegian har fått beskjed de kan få driftstillatelse i Irland (statustråd)

proppet opp med skattebetalernes penger

Really?? Trodde vi var kommet forbi det fjaset der. Det som er mer interressant er hvorfor Bjørn Kjos vil at den norske stat skal hjelpe ham med å få flyrettigheter for sitt Irske selskap med Thai ansatte på Singapore kontrakter. Og hvor er skattepengene dine da?....
 
Back
Top