• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Norwegian frykter kaninterror

Trety

ScanFlyer Rusty
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=128028

Møt kaninterroristen Søta. Kaninungen ble nektet å fly med Norwegian av frykt for at den skulle hoppe ut av buret, gnage over kabler og forårsake flystyrt.

Det er en helt vanlig policy at det kun er katter og hunder som får medbringes i kabinen. Dette gjelder ikke bare Norwegian.

Riktig det. Sas Braathens aksepterer også kun hunder og katter i kabinen.
I så måte var det jo litt mer "underholdende" for noen år tilbake. Særlig sommertiden brakte med seg kanarifugler i bur, rotter som bodde på skulderen til sin punk-eier, kaniner, otere etc.

Min mest spesielle passasjer opp igjennom åra var en tarantella som til overmål reiste som "UM" i en liten pappeske med mange hull som beina stakk ut av - fra FBU til SVG.
Den ble lagt i ovnen (dog uten å sette den på...) på overfarten. Creeeepy.... :colgate:

Apropos edderkopper (og helt OT). Jeg så en gammel episode av Seinfeldt her om dagen hvor han hadde et veldig godt poeng:
"Kvinner heller gladelig glovarm voks over bena og smører ut. Når det er passe, river de hårene ut med røtter og alt mulig. Men allikevel er de redde for små edderkopper" :lol:

Originally posted by Trety

Apropos edderkopper (og helt OT). Jeg så en gammel episode av Seinfeldt her om dagen hvor han hadde et veldig godt poeng:
"Kvinner heller gladelig glovarm voks over bena og smører ut. Når det er passe, river de hårene ut med røtter og alt mulig. Men allikevel er de redde for små edderkopper" :lol:

Det burde du være også. Det finnes mange dødelige varianter også de som liker seg i sko og under doringer. De siste angriper sjelden kvinner, men mannens hengende deler er noget utsatt. NB: Finnes nok ikke i Drammen, men noget lenger sør

Jeg har reist med kaniner mange ganger - med SAS BU. Det har aldri vært noe problem. Jeg bestiller plass i lasterommet på forhånd - de tar nemlig bare med et visst antall kasser pr. tur. Videre må jeg oppgi utvendige mål på transportkassen. Kassen må være av en type som er beregnet på dyretransport. Ved innsjekk blir jeg bedt om å åpne kassen og ta ut dyrene slik at sikkerhetskontrolløren kan få sjekket at jeg ikke har lagt noe skummelt inni kassa. For alt dette betaler jeg 200 kroner (tror jeg det var).

For SAS BU og handlingsselskapet kommer det jo ut på ett om det sitter en katt inni kassa eller om det sitter en kanin inni kassa. Bruker man skikkelige transportbur/ kasser så kommer ikke dyret seg ut. Norwegians regel er derfor utrolig merkelig.

Det er nokså irriterende at Norwegian har dette kunstige skillet mellom forskjellige dyrearter. Det gjør at jeg av og til må kjøpe en dyrere SAS-bilett for å komme meg frem :angry:

Jeg har mange ganger sendt en e-mail til Norwegian for å få høre hvorfor de har denne "kun hund og katt" politikken, men jeg har aldri fått noe svar. Da jeg leste om "kaninterroren" sendte jeg enda en e-post. Har ikke fått svar på den heller.

Jeg kan godt forstå at de ikke vil ha en kanin i en skoeske inne i kabinen, men det er ingen mening i å ikke ta med en kanin i et skikkelig Atlas 10 bur i lasterommet.

Skikkelig solid bur som kan brukes til dvergkaniner og kaniner av liten rase:
Image12958433.gif

Reiseglad kanin som liker å fly:
image002.jpg

Dine kaniner går som AVIH (dyr i lasterommet), men saken omhandler vel PETC (dyr i kabinen). De fleste tillater kun hund og katt som PETC, men det meste som AVIH.

Nix, Norwegian tar IKKE med annet enn hund og katt - samme om de står i lasterommet. Det er DET som er det merkelige. Jeg tror dette må være en "misforståelse" som har oppstått et eller annet sted i Norwegian-systemet - og så har ingen rettet det opp. Selv har jeg altså sendt masse e-poster om saken til Norwegian, men har aldri fått noe svar.

For Norwegian er det jo likegyldig om det er en hund, en katt eller en kanin som står inne i buret.

Inne i buret, ja. Det er når dyret kommer seg ut av buret problemet oppstår. Også Braathens hadde denne regelen. Ingen gnagere ombord. Eneste unntak var hvis kapteinen gikk med på det.

Og før vi begynner krangelen om godkjente bur etc; Ja, det er mye rart folk vil transportere dyrene sine i. Jeg har selv kranglet med en kar som ville sende hamster (!) i ei pappeske(!!!!) til Svalbard. Og JA, dyrene kommer seg iblant ut av burene, om de er aldri så godkjente.

da jeg jobbet som stuer på TRF i sommer, fortalte gutta om en episode der en dobberman (!!) hadde bitt seg ut av buret, og sto i døråpningen da lasterommet ble åpnet. Hunden var grei nok, men den hadde lagt en SKIKKELIG kabel der inne. Heldigvis (for eieren) var ikke noe av bagasjen blitt griset til (har du ting i bagasjen som griser til andres ting er DU erstatningsansvarlig), og stuern måtte plukke opp kabelen og vaske lasterommet. It's all in a day's work

Back