Norwegian fly foretok sikkerhetslanding

Ruter sprekker fra tid til annen, og som avisen korrekt sier, er dette helt udramatisk annet enn at det tar noe tid å få skiftet ruten. Avhengig av sprekkens art og plassering kan man i noen tilfeller også fly med det i hht fabrikkens Maintenance Manual.

ikke farlig, mulig, men glad jeg ikke hadde vindussete her:8:

The 757 safely diverted to Glasgow Airport after a crack was discovered in a cabin window during cruiseflight. Iceland air enroute til Kef

Jeg ser stadig at folk her på forumet avdramatiserer situasjoner som har oppstått og som f.eks. fører til sikkerhetslandinger. Men en del av dere jobber vel i disse selskapene, så jeg lar meg ikke alltid overbevise om det påstått udramatiske.

Ta nevnte eksempel: Hvis det oppstår sprekk i ei rute, så kan vel den sprekken utvikle seg videre? Og i verste fall kan vel hele ruta ryke? Hva skjer i såfall i cockpit da?

Ta nevnte eksempel: Hvis det oppstår sprekk i ei rute, så kan vel den sprekken utvikle seg videre? Og i verste fall kan vel hele ruta ryke? Hva skjer i såfall i cockpit da?

Ruta består av flere lag, så hvis ytterste lag får en sprekk så er det ganske så udramatisk. Sprekken kan ikke utvikle seg videre inn i neste lag.

Javel. Hva er da grunnen til at man i det hele tatt sikkerhetslander når en slik sprekk oppstår, dersom det er slik at den ikke kan utvikle seg videre?

Javel. Hva er da grunnen til at man i det hele tatt sikkerhetslander når en slik sprekk oppstår, dersom det er slik at den ikke kan utvikle seg videre?

Tja. Hvis man er ekstremt uheldig med sannsynlighetsregningen og får sprekk i enda et lag, så er det jo dumt å ikke ha tatt høyde for det.

Det skyldes at luftfarten har svært strenge sikkerhetsregler. Prosedyren er at man lander når man finner en slik defekt. Så da gjør man det.

Tja. Hvis man er ekstremt uheldig med sannsynlighetsregningen og får sprekk i enda et lag, så er det jo dumt å ikke ha tatt høyde for det.

Man må vel være så uheldig å få sprekk i mer enn et lag til dersom ruten består av flere lag, hvor sprekk i et av lagene ikke kan utvikle seg til de andre lagene.

Man må vel være så uheldig å få sprekk i mer enn et lag til dersom ruten består av flere lag, hvor sprekk i et av lagene ikke kan utvikle seg til de andre lagene.

Ja da skal man være svært uheldig, men som vanlig er det førevarprinsippet som gjelder. Man tar høyde for alt som kan skje slik at "worst case" ikke inntreffer.

Det var søkt. Med den tankegangen kan man jo spørre seg: Hvorfor sikkerhetslander man en Boeing 747 hvis én av de fire motorene stopper? Har jo fortsatt tre motorer igjen som man kan fly på uten problem.

har selv opplevd å måtte gå ned (i HAM på vei fra FRA til OSL) pga sprekk i cockpitruten.
Da var jeg glad jeg fløy med et profesjonelt flyselskap som Lufthansa. Vi gikk ned i HAM, og tasset over tarmac til en (ny) ventende 737, lastet bags og tok av! Fantastisk!

Og jeg har stått på bakken i Alta med sprukket rute. MMS til fagspesialist i Oslo, og kort etter var diagnose stilt, og nytt fly på vei med to teknikere, ny cockpitrute. Forsinkelse for passasjerene - ca 2 timer. Forsinkelse for flyet 4 timer.

Men en sprekk kan evt utvikle seg i neste lag uavhengig av det første - usannsynlig, ja, men kjedelig hvis det skjer i 13000 meters høyde.

Back