Norwegian åpner ruter til Helsinki

MartinL

ScanFlyer Dusty
Norwegian åpner ruter til Helsinki

Der kom den endelig. Denne har i alle fall jeg spekulert i lenge!

Norwegian stärker linjenätet i Norden. För första gången öppnar flygbolaget direktlinjer från Stockholm och Oslo till Helsingfors i Finland. De nya linjerna är ett led i bolagets strategi att befästa Norwegian som en stark aktör på den nordiska flygmarknaden.

Flyglinjerna till Helsingfors startar den 29 april. Tidtabellen är anpassad för affärsresenären med två dagliga avgångar, morgon och kväll, från Arlanda varje vardag samt söndagar och en avgång på lördagar. Från Gardemoen till Helsingfors blir det två dagliga avgångar på vardagar samt en på söndagar.

http://boarding.no/art.asp?id=40423

Last edited:
Re: Norwegian åpner ruter til Helsinki

Sa kom en del av nyheten. Du var pa rett spor Söndag... ;)

Etter hva jeg har hørt har Norwegian planer om å åpne en base i Helsinki, og det er vel strengt tatt også en nødvendighet med flere baser når nye fly hele tiden er på vei. Norwegian har ikke noe valg.

Ellers er det alltid moro når Norwegian sier at rutetabellen er tilpasset forretningsreisende - og så tilbyr de en eller to daglige avganger ... Her vil de møte sterk konkurranse fra Finnair og Blue1 som har et mye mer solid tilbud.

Etter hva jeg har hørt har Norwegian planer om å åpne en base i Helsinki, og det er vel strengt tatt også en nødvendighet med flere baser når nye fly hele tiden er på vei. Norwegian har ikke noe valg.

Ellers er det alltid moro når Norwegian sier at rutetabellen er tilpasset forretningsreisende - og så tilbyr de en eller to daglige avganger ... Her vil de møte sterk konkurranse fra Finnair og Blue1 som har et mye mer solid tilbud.

Roma var ikke bygget på en dag Flightdeck. Som du selv sier er det ganske kjent at DY kommer med et kjempe rykk til Vantaa innom kort tid.

Dette blir spennende i et marked som ikke akkurat overlesses av LCC produkter!

Så Norwegian skal åpne base i Helsinki og gå rett i strupen på Finnair, som faktisk eier en god porsjon av Norwegian?

Så Norwegian skal åpne base i Helsinki og gå rett i strupen på Finnair, som faktisk eier en god porsjon av Norwegian?

Det gikk nok forumet godt forbi at Finnair for over et år siden gikk ut å sa at de ikke ønsket videre oppkjøp i Norwegian. Derimot har det etter hva jeg har hørt, vært en del spenstige planer mellom Norwegian og Finnair som aldri ble noe av. Noe har blitt luftet av selskapet selv, men det har skjedd mye mer enn hva spekulasjonene har ridd her.
Derimot tror jeg nok nå at dette er beviset for at Norwegian ikke lenger ser noen interesse av å gå hånd i hånd Finnair.

Roma var ikke bygget på en dag Flightdeck.

Ja, men det går an å være ærlige også da. Det blir jo helt meningløst å si at man innretter seg mot forretningsreisende når man tilbyr en daglig avgang. Da vil jo Norwegian først og fremst skumme fløten av markedet og tiltrekke seg de mest prissensitive - og det bør vel være argument nok for Norwegian. Finnair tilbyr 10 daglige avganger på Stockholm-Helsinki, mens SAS/Blue1 tilbyr 11.

Ja, men det går an å være ærlige også da. Det blir jo helt meningløst å si at man innretter seg mot forretningsreisende når man tilbyr en daglig avgang.
Norwegian vil operere 2 og ikke 1 avgang på hverdagene fra Vantaa.

Norwegian vil operere 2 og ikke 1 avgang på hverdagene fra Vantaa.

Beklager, skrev feil - men poenget er akkurat det samme. Det forundrer meg at Norwegian ikke prioriterer flere frekvenser på rutene sine, med unntak av ruter i Sør-Norge. Det vil jo nesten automatisk gi økt salg av fullfleksbilletter og flere forretningsreisende. I stedet ser det ut til at strategien er å åpne flest mulig nye ruter, med generelt lav frekvens.

Noen som har rutetabellen? Jeg fikk bare pressemeldingen.

Norwegian satser i Norden og åpner nye ruter til Helsinki

2010-02-11

Norwegian styrker rutetilbudet i Norden og lanserer for første gang flygninger fra Oslo og Stockholm til Helsinki. De nye rutene er ledd i en klar strategi om å befeste Norwegian som en sterk aktør i det nordiske flymarkedet.

- Det er en milepæl for selskapet når vi nå åpner de første rutene til Finland. Norden er et naturlig satsingsområde for Norwegian. Vi ser at det er åpning for nye aktører til og fra Finland. Dagens flypriser på disse strekningene er for høye og vi har et tilbud der både forretningsreisende og fritidsreisende vil få valuta for pengene, sier administrerende direktør Bjørn Kjos i Norwegian.

Rutene til Finland starter opp 29. april fra Gardermoen og Arlanda. De legges i salg i dag 11. februar. Oppstartprisen blir 299,- NOK fra Oslo og 349,- SEK fra Stockholm.

Nye fly

Norwegian har i dag ca 220 ruter i salg, hvorav 40 i Danmark og 30 i Sverige. Innen 2014 vil Norwegian ha en av de mest miljøvennlige og moderne flyflåtene i Europa med 70 nye Boeing 737-800 maskiner. I løpet av inneværende år får Norwegian levert 13 nye 737-800 som også vil bli benyttet på de nye rutene til Finland

Kontaktpersoner:

Daniel Skjeldam, Kommersiell direktør, tel +47 90 74 20 73

Anne-Sissel Skånvik, Kommunikasjonsdirektør, tel +47 48 99 44 40

Denne har jeg ventet på i over ett år nå så på tide.

Med dette blir du vel den første til å få rett på spådommen Uppercut!

hatten av for den:)

Hehe...mange takk. Jeg tror flere av mine spådommer slår i etterhvert skal du se ;). Skal si i fra hvis jeg fanger opp noe annet du kan ha interesse av..

Med to daglige, en morgen og en kveld, så har de et brukbart tilbud for mange forretningsreisende. Dette er en god start, og jeg mener definitivt at de har et godt tilbud til forretningsreisende. Som tidligere nevnt, så ble ikke Rom bygget på en dag, eller som Monsamjelden sa: Stein på stein.

Med to daglige, en morgen og en kveld, så har de et brukbart tilbud for mange forretningsreisende. Dette er en god start, og jeg mener definitivt at de har et godt tilbud til forretningsreisende. Som tidligere nevnt, så ble ikke Rom bygget på en dag, eller som Monsamjelden sa: Stein på stein.

Ja, det er en god start - men erfaringsmessig åpner Norwegian en rute til Alicante før de legger på frekvenser på eksisterende ruter. Faktisk tilhører det sjeldenhetene at Norwegian øker til flere daglige på eksisterende ruter sammenliknet med å åpne nye ruter.

Det forundrer meg at Norwegian ikke prioriterer flere frekvenser på rutene sine, med unntak av ruter i Sør-Norge. Det vil jo nesten automatisk gi økt salg av fullfleksbilletter og flere forretningsreisende. I stedet ser det ut til at strategien er å åpne flest mulig nye ruter, med generelt lav frekvens.

Det å satse på forretningsreisende er en SAS strategi, og man ser jo hvor bra det går.

Norwegian vil nok øke frekvensen viss det er grunnlag for det, men man må begynne i det små.

Artig! Jeg kikket seinest i går kveld på rutekartet til Norwegian og så at de betjente alle land i Vest-Europa (store nok til å ha flyplass) bortsett fra Finland, Island og Luxembourg. Så nå er det bare to igjen.

Og det er jammen ikke mange øst-europeiske land som mangler heller. Norwegian har rett og slett et kjempebra rutenett ut fra Oslo-området, selv om noen selvfølgelig savner bedre frekvens på en del ruter.

Er ikke OSL-HEL ganske mettet fra før av med både Blue1 og Finnair?

Ønsker Norwegian lykke til på ruten, tror 737-800 blir litt stort, men kanskje ikke på 2 daglige? :)

Morro at Norwegian satser på en flyplass der lowcost ikke akkurat er mye av.

Last edited:

Er ikke OSL-HEL ganske mettet fra før av med både Blue1 og Finnair?

Det er mitt intrykk også. Det er jo ikke uten grunn at Finnair gikk fra å bruke Airbus til Embraer. Men hvem vet!

Back