Estonian Air starter Örebro-København W15/16 - Adria overtok etter Estonians konkurs

Trdfly

Moderator
Staff member
Medlem
Estonian Air starter Örebro-København W15/16 - Adria overtok etter Estonians konkurs

Det estniska flygbolaget Estonian Air
börjar den 26 oktober flyga från
Örebro till Köpenhamn (Danmark).

Det blir två avgångar på vardagar och en avgång
på söndagar med en CRJ700 (72 passagerare).

Örebro har varit utan reguljär flygtrafik till
Köpenhamn sedan sommaren 2013, då
flygbolaget NextJet slutade trafikera linjen.
Bolaget trafikerade flygtrafiken med Saab 340.

Från Örebro flygplats finns det för närvarande
enbart en reguljär flyglinje, det är AIS Airlines
som flyger till Malmö med Jetstream 32.
http://www.svenskaflygbolag.com/
 
Re: Estonian Air starter Örebro-København W15/16

Antar denne er subsidiert av noen lokale krefter?
 
Re: Estonian Air starter Örebro-København W15/16

Slutter aldri å overraske meg om hvor mange svenske kommuner som gledelig brenner av kroner på flyruter som ikke har livets rett!
 
Re: Estonian Air starter Örebro-København W15/16

Slutter aldri å overraske meg om hvor mange svenske kommuner som gledelig brenner av kroner på flyruter som ikke har livets rett!

Det har kanskje hvis du sammenligner Sverige med Norge, noe med å gjøre med hvor svært lite med flyvninger det er fra området sør-midt-Sverige til CPH/OSL/ARN med tanke på mulighet for videre forbindelser. Det som nesten er eneste alternativ er tog til en av de stor flyplassene og derifra fly til europa, og det alternativet tar ikke akkurat kort tid, når alternativet er fly fra nærflyplassen...
 
Re: Estonian Air starter Örebro-København W15/16

Det har kanskje hvis du sammenligner Sverige med Norge, noe med å gjøre med hvor svært lite med flyvninger det er fra området sør-midt-Sverige til CPH/OSL/ARN med tanke på mulighet for videre forbindelser. Det som nesten er eneste alternativ er tog til en av de stor flyplassene og derifra fly til europa, og det alternativet tar ikke akkurat kort tid, når alternativet er fly fra nærflyplassen...

Spørsmålet er jo hvor mange som har lykkes. Det har jo vært et titalls ruter de siste tre årene fra mellomstore svenske byer til Frankfurt, Berlin og København.
De fleste av disse har hatt korte liv og gjentatte forsøk på relansering med støtte fra lokalt næringsliv og nye selskapet.

All honnør for å forsøke, men jeg tviler desverre på at dette blir langvarig!
 
Re: Estonian Air starter Örebro-København W15/16

Spørsmålet er jo hvor mange som har lykkes. Det har jo vært et titalls ruter de siste tre årene fra mellomstore svenske byer til Frankfurt, Berlin og København.
De fleste av disse har hatt korte liv og gjentatte forsøk på relansering med støtte fra lokalt næringsliv og nye selskapet.

All honnør for å forsøke, men jeg tviler desverre på at dette blir langvarig!

Titalls ruter har det vel ikke vært. bmi flyr fortsatt fra Karlstad og Jönköping til Frankfurt, og Sparrow Aviation/bmi fra Kalmar/Kristianstad til Berlin.
 
Re: Estonian Air starter Örebro-København W15/16

Titalls ruter har det vel ikke vært. bmi flyr fortsatt fra Karlstad og Jönköping til Frankfurt, og Sparrow Aviation/bmi fra Kalmar/Kristianstad til Berlin.

Her er noen selskap og årstall for nedleggelser. Jeg vet det er flere.
De fleste grunnet mangel på lønnsomhet, andre på grunn av konkurs.
OSL har også hatt 3 ruter som alle har hatt kort levetid.

Norrköping - København Nextjet Januar 2013
Karlstad-København Nextjet Februar 2014
Örebro-København Nextjet Juni 2013
Bromma-København Flybe November 2012
Bromma-Oslo Januar Flybe 2013
Norrköping - Köpenhavn Skyways 2012
Bromma - København Cimber 2013
Norrköping - København Cimber 2012
Umeå-København Air Sweden 2013
Jönköping-København Nextjet 2013
Kalmar - Berlin BMI 2015

Norrköping, Jönköping, Västerås,Trollhättan, Visby, Ronneby, Kalmar, Växsjö, har alle innen de siste 10 år hatt ruter til Frankfurt, Munchen og København.
Noen av disse flyplassene, med gjentatte forsøk med ulike selskaper.

Om jeg husker rett ble direkteruten Karlstad - FRA lagt via Jönköping fordi trafikkgrunnlaget ikke viste seg å kunne opprettholdes og ruten ville bli lagt ned.
 
Last edited:
Re: Estonian Air starter Örebro-København W15/16

Her er noen selskap og årstall for nedleggelser. Jeg vet det er flere.
De fleste grunnet mangel på lønnsomhet, andre på grunn av konkurs.
OSL har også hatt 3 ruter som alle har hatt kort levetid.

Norrköping - København Nextjet Januar 2013
Karlstad-København Nextjet Februar 2014
Örebro-København Nextjet Juni 2013
Bromma-København Flybe November 2012
Bromma-Oslo Januar Flybe 2013
Norrköping - Köpenhavn Skyways 2012
Bromma - København Cimber 2013
Norrköping - København Cimber 2012
Umeå-København Air Sweden 2013
Jönköping-København Nextjet 2013
Kalmar - Berlin BMI 2015

Norrköping, Jönköping, Västerås,Trollhättan, Visby, Ronneby, Kalmar, Växsjö, har alle innen de siste 10 år hatt ruter til Frankfurt, Munchen og København.
Noen av disse flyplassene, med gjentatte forsøk med ulike selskaper.

Om jeg husker rett ble direkteruten Karlstad - FRA lagt via Jönköping fordi trafikkgrunnlaget ikke viste seg å kunne opprettholdes og ruten ville bli lagt ned.


Interessant liste! Trodde du mente et titalls ruter som var subsidierte, men leste for kjapt. Ellers hadde jo Blue1 i sin tid også en drøss med denne typen ruter - fra mindre finske byer til større flyplasser som Arlanda og Kastrup, men uten at det var lønnsomt.
 
Re: Estonian Air starter Örebro-København W15/16

Interessant liste! Trodde du mente et titalls ruter som var subsidierte, men leste for kjapt. Ellers hadde jo Blue1 i sin tid også en drøss med denne typen ruter - fra mindre finske byer til større flyplasser som Arlanda og Kastrup, men uten at det var lønnsomt.

Ja det er også flere ruter fra Sverige til de samme flyplassene i tillegg til disse.
Som du skriver har også Blue1 lagt ned sin Finland satsing fra København.
Dette var jo ruter med lav frekvens.
Av høy frekvensruter har vel SAS nylig lagt ned både Åbo - København og Tammerfors - København.
 
Re: Estonian Air starter Örebro-København W15/16

Nå vet jeg ikke helt hva som man skal tolke ut ifra denne...virker som om at OV går konkurs i morgen ut ifra de skriver her....
Allt mer tyder på att Estonian Air tvingas betala tillbaka närmare en halv miljard i tidigare statligt ekonomiskt stöd. Det innebär i så fall konkurs. Därför tar nu Adria Airways över den nyöppnade linjen mellan Örebro och Köpenhamn.
http://www.flygtorget.se/Aktuellt/Artikel/?Id=11236
 
Re: Estonian Air starter Örebro-København W15/16

Slutter aldri å overraske meg om hvor mange svenske kommuner som gledelig brenner av kroner på flyruter som ikke har livets rett!

I min SAS-tid i 1970'rne (:old) var der et morgenfly NRK-JKG-CPH og
et aftenfly den modsatte vej. De var måske ikke de mest overbookede fly på rutenettet, men de gik da i mange år! OK, det var i monopolets tid!
Hvad de øvrige 'midtsvenskere' gjorde husker jeg ikke, men de har vel fundet frem til ARN på en eller anden måde ...........
(Og der var også Linjeflyg dengang, men de fløj vist mest på BMA...)


viv
 
Re: Estonian Air starter Örebro-København W15/16

Da blir det kanskje Adria på intraskandinaviske ruter snart. Hvem hadde egentlig gjettet det?

Espen
 
Re: Estonian Air starter Örebro-København W15/16

ADRIA Airways Assumes Copenhagen – Orebro Route from Nov 2015

ADRIA Airways has replaced Estonian Air’ service on Copenhagen – Orebro route since 08NOV15, followed by the suspension of Estonian Air operation. With Carpatair Fokker 100, ADRIA Airways’ “JP” code is being used for this 11 weekly flights.

Planned schedule as follow.

JP7822 CPH0945 – 1050ORB 100 x67
JP7826 CPH2055 – 2200ORB 100 x6

JP7821 ORB0610 – 0715CPH 100 x67
JP7825 ORB1615 – 1720CPH 100 x6

http://airlineroute.net/2015/11/18/jp-cphorb-nov15/
 
Re: Estonian Air starter Örebro-København W15/16

I min SAS-tid i 1970'rne (:old) var der et morgenfly NRK-JKG-CPH og
et aftenfly den modsatte vej. De var måske ikke de mest overbookede fly på rutenettet, men de gik da i mange år! OK, det var i monopolets tid!
Hvad de øvrige 'midtsvenskere' gjorde husker jeg ikke, men de har vel fundet frem til ARN på en eller anden måde ...........
(Og der var også Linjeflyg dengang, men de fløj vist mest på BMA...)


viv
Kan du så huske det legendariske rutenummer !!!! (det kan jeg)

hilsen Ole
 
Re: Estonian Air starter Örebro-København W15/16 - Adria overtok etter Estonians konk

De flightnos. jeg husker er SK441/SK448
 
Last edited:
Re: Estonian Air starter Örebro-København W15/16 - Adria overtok etter Estonians konk

De flightnos. jeg husker er SK441/SK448

Det har du jo ret i...448 gik 2215..den anden kan jeg ikke lige huske ankomsttid...først var det med CV440...loadcontrol mæssig noget være noget..da det blev DC9 var det lettere....
Hilsen Ole
 
Back
Top