Norwegian åpner Oslo-Molde

FlightDeck

ScanFlyer Mile High Club
Medlem
Norwegian åpner Oslo-Molde

To daglige avganger

Norwegian med comeback på Molde - Oslo

Flyselskapet Norwegian vender tilbake til Molde lufthavn Årø. Fra den 20. august blir det to daglige avganger til og fra Oslo-Gardermoen.

http://www.boarding.no/art.asp?id=36958

(Jeg ser at dette er kommentert i en annen tråd også, men synes nyheten fortjener en egen tråd)
 
Re: Norwegian åpner Oslo-Molde

DY og SK flyr ikke akkurat vinge mot vinge slik noen hevdet ville bli realiteten.

Det er veldig bra - men vi har dekning for å si at Norwegian og SAS har mange like avgangstider til f.eks. Ålesund og Kristiansand.
 
Re: Norwegian åpner Oslo-Molde

Med tanke på kundegrunnlaget Vigra vs Årø så er det vel kanskje en liten overkill på Årø hvis det er like mange daglige avganger?
 
Re: Norwegian åpner Oslo-Molde

Vil anta at SAS raskt kutter en avgang eller to. Så er man tilbake med samme tilbud, men med konkurranse.
 
Re: Norwegian åpner Oslo-Molde

Med tanke på kundegrunnlaget Vigra vs Årø så er det vel kanskje en liten overkill på Årø hvis det er like mange daglige avganger?

Det er stor forskjell i antall frekvenser på AES-OSL og MOL-OSL.
AES har 9-10 daglige tur/retur på hverdager. MOL får nå 7 (har 5 pr dags dato).
SAS kommer garantert til å kutte fra vinterprogrammet. 1 eller 2 rundturer forsvinner. Slik sett samme antall eller litt flere frekvenser, men med større totalkapasitet (300 og 800 mot stort sett 600 og 700 i dag) og lavere billettpriser.

Kundegrunnlaget er større på AES enn MOL, men man har sett at DY på AES har tiltrekt seg en god del reisende fra MOL. Disse vil i all hovedsak returnere til MOL. I tillegg frakter bussen imponerende 100.000 pax mellom Molde og Oslo hvert år. Her vil det hentes inn en god del. Også toget (togstasjon på Åndalsnes 53 km fra Molde sentrum) har man forventninger om å hente inn litt fra.

Den som lever får se.
 
Re: Norwegian åpner Oslo-Molde

Ser at DY satser morgen og kveld og at de igjen prøver seg med en tidlig avgang fra Oslo som er flott for forretningsreisende. Det blir dog spennende å se om DY klarer å fylle opp en 737-800 kl. 0700 om morran da disse morgenflyene sjelden går fulle med mye mindre materiell. (de skal jo over til en 100% 738 operasjon etterhvert)

KRS, HAU, AES og MOL kan bli knallhardt med såpass stort materiell
 
Re: Norwegian åpner Oslo-Molde

Gledelig nytt for MOL!

Vil anta at SAS raskt kutter en avgang eller to. Så er man tilbake med samme tilbud, men med konkurranse.
DY's inntreden kommer garantert SAS til å merke. SAS blir nok dessverre nødt til å legge ned en avgang eller to ja.
 
Re: Norwegian åpner Oslo-Molde

Får jo bare gratulere forkjemperne for dette tilbudet med seieren. Hvorvidt resultatet blir en økning i antall passasjerer mellom MOL og OSL på drøyt 100 % slik som enkelte prognosierer gjenstår å se. Det har jo blitt diskutert høyt og lavt på forskjellige fora rundt omkring hvorvidt en slik etablering er ønskelig, og vil gagne MOL i fremtiden. Jeg tror ikke denne etableringen bringer med seg like mye godt som mange er overbeviste om. Jeg ser ikke for meg at det ville vært heldig for KSU for eksempel å satse på blodkonkurranse mellom SAS og Norwegian på en rute med et såpas tynt passasjergrunnlag, noe som for øvrig også gjelder Moldes rute til OSL. Slik jeg ser det er det bedre med et stabilt og godt tilbud tilrettelagt for alle typer reisende fra én aktør, enn overkapasitet på morgen og ettermidag, og et duopol som er ment stort sett for businessreisende. MOL vil garantert ikke drifte lenge med 7 daglige rundturer til Oslo. Reduksjoner vil komme, og det vil gå utover tilbudet når det gjelder forskjellige avgangstider på døgnet. Men dette er jo min overbevisning, så meg om det ;)
 
Last edited by a moderator:
Re: Norwegian åpner Oslo-Molde

Vil anta at SAS raskt kutter en avgang eller to. Så er man tilbake med samme tilbud, men med konkurranse.

Det blir ikke samme tilbud selv om det blir like mange avganger. Det blir to fly om morgenen - og så stille som i graven på Årø i 6 timer - og så to fly om ettermiddagen. Kjøreskolene i Molde kan ha glattkjøring på rullebanen mellom morgenrushet og ettermiddagsrushet. :p

Jeg skal ikke legge meg opp i territorialkampene deres der ute i havgapet, men en effekt av konkurransen på MOL kan faktisk bli lekkasje av pax til KSU. Det kan hende at KSU får afganger spredt bedre utover dagen enn på MOL, og at næringslivet i Molde derfor kommer til å bruke begge flyplassene i større grad enn i dag.

Mange som reiser fra MOL har connections videre fra OSL, og de gidder ikke sitte og dingle der i 4 timer hvis det er mer effektiv å kjøre til KSU. Så du får nok mer en heliport å se på flyKSU :)
 
Last edited:
Re: Norwegian åpner Oslo-Molde

Jeg synes det er flott at Norwegian satser på å dekke større deler av Norge, og innenriksnettet begynner å bli imponerende stort. Det er også fint at selskapet igjen tar tak i det som i utgangspunktet var satsningsområde nr. 1 - norsk innenriks. Jeg er imidlertid i tvil om Boeing 737-800 med 189 seter er egnet materiell, slik Tommy777 påpeker. Det vil være vanskelig å ha mange frekvenser på ruter som i utgangspunktet er tynne med så store fly. Kanskje Norwegian på sikt skaffer seg noen mindre maskiner og samtidig får opp frekvensen på innenriks og intraskandinaviske ruter? Det har for øvrig ikke vært noen økning på de "nye" rutene til Ålesund og Kristiansand etter åpningen, og på Bergen-Stavanger og Bergen-Trondheim har selskapet kuttet avganger.
 
Re: Norwegian åpner Oslo-Molde

Jeg er imidlertid i tvil om Boeing 737-800 med 189 seter er egnet materiell, slik Tommy777 påpeker. Det vil være vanskelig å ha mange frekvenser på ruter som i utgangspunktet er tynne med så store fly. Kanskje Norwegian på sikt skaffer seg noen mindre maskiner og samtidig får opp frekvensen på innenriks og intraskandinaviske ruter?

Hvor mye dyrere i drift er disse 800 seriene kontra de mindre maskinene?
 
Re: Norwegian åpner Oslo-Molde

Hvor mye dyrere i drift er disse 800 seriene kontra de mindre maskinene?

En 737-800 veier omtrent en Fokker50 mer enn en 737-500 på max take off vekt. Å løfte 20 ekstra tonn koster flesk, selv med mer effektive motorer og WLs :)

Som FlightDeck skriver; ingen ideell maskin for MOL vil jeg tro. Men nå er det jo mange år til DY har en ren 738 flåte, da.
 
Re: Norwegian åpner Oslo-Molde

Det har jo blitt diskutert høyt og lavt på forskjellige fora rundt omkring hvorvidt en slik etablering er ønskelig, og vil gagne MOL i fremtiden.

Det kommer an på hvorvidt og i eventuelt i hvor stor grad Norwegian greier å trekke ny trafikk til Årø. Lykkes de med det, går dette naturligvis helt fint.
 
Re: Norwegian åpner Oslo-Molde

En 737-800 veier omtrent en Fokker50 mer enn en 737-500 på max take off vekt. Å løfte 20 ekstra tonn koster flesk, selv med mer effektive motorer og WLs :)

Som FlightDeck skriver; ingen ideell maskin for MOL vil jeg tro. Men nå er det jo mange år til DY har en ren 738 flåte, da.
I tillegg til vekt o.l. så er det krav om en person mer i kabinen (fordi de kommer over 150 seter),
 
Re: Norwegian åpner Oslo-Molde

En 737-800 veier omtrent en Fokker50 mer enn en 737-500 på max take off vekt. Å løfte 20 ekstra tonn koster flesk, selv med mer effektive motorer og WLs :)

Ja det skjønner jeg, men med så korte flyvninger vil de da aldri oppnå max takeoff vekt. Og skulle de oppnå max zero fuel vekt eller landingsvekt med 800maskinen, ja da er det jo fordi det er mye payload ;)
 
Re: Norwegian åpner Oslo-Molde

Hørte rykter om at Røros Flyservice skal etablere seg i MOL i forbindelse med DY oppstart.
Noen som kan bekrefte eller har en kilde?
 
Re: Norwegian åpner Oslo-Molde

Hørte rykter om at Røros Flyservice skal etablere seg i MOL i forbindelse med DY oppstart.
Noen som kan bekrefte eller har en kilde?

Det kan jeg bekrefte ja, kilden er Røros Flyservice.


Angående det med vekt litt lenger opp i diskusjon så er det lenge siden DYs ene 737-500 gikk ut av flåten. Mulig det var en tasteleif.
Men det blir vel også litt feil å samligne max take off weight på -300 og -800. Det er sjeldent mann flyr så tungt. Men det sies at kostnaden ikke er så forskjellig. For det første så har -800 selvfølgelig nye og bedre motorer og mye annet er også nytt og bedre. Men vedlikeholdet er også noe mann må ta med i betraktning. Der tror jeg nok de kan ha tjent inn mye.
 
Back
Top