Norwegian åpner København-Frankfurt

FlightDeck

ScanFlyer Mile High Club
Medlem
Norwegian åpner København-Frankfurt

Overraskende og interessant satsing.

Norwegian lancerer København-Frankfurt

13-09-2011 08:00

For at imødekomme stigende efterspørgsel fra erhvervsrejsende åbner Norwegian 3. november rute mellem København og Frankfurt med seks ugentlige afgange.

Skandinaviens næststørste flyselskab, Norwegian, udvider nu sit ruteudbud med en ny rute mellem København og Frankfurt, der samtidig er en helt ny destination i Norwegians portefølje. Norwegian vil til at begynde med have en daglig afgang fra København til Frankfurt undtaget lørdag.

”Norwegian har haft en stærk vækst i Danmark, siden vi åbnede den danske base for snart tre år siden. Vi har åbnet over 40 nye ruter og har fortsat udviklingsplaner for Danmark. Frankfurt er en meget efterspurgt destination blandt erhvervsrejsende. Vi arbejder løbende på at udvikle vores tilbud til især de erhvervsrejsende, og derfor er det en rigtig god nyhed, at vi nu har fået mulighed for at tilbyde billige billetter til Frankfurt også,” siger Norwegians presse- og markedschef i Danmark Johan Bisgaard Larsen.

Ruten opstartes 3. november 2011 med en daglig afgang fra København alle dage undtaget lørdag. Introduktionspriser fra 249 DKK for en enkeltbillet inklusive skatter og afgifter. Billetsalget starter 14. september 2011.

Yderligere information:

Johan Bisgaard Larsen, presse- og markedschef, Norwegian Danmark, +45 31 31 31 28

Ruten vil ha avgang kl. 16.20 fra København og ankomme kl. 17.55, og deretter fly tilbake kl. 18.30 med ankomst kl. 20.05.

Re: Norwegian åpner København-Frankfurt

Interessant destinasjon og ikke minst at det er fra CPH de satser. lir spennende å se hvordan den går, og om OSL og ARN kommer etter. De gangene jeg har fløyet SK/LH til FRA fra OSL har overvekten av pax vært i transfer, særlig på fritidssegmentet. Ser de sikter på forretningssegmentet, men en daglig rundtur blir vel som vanlig litt tynt, venter på rutetidene så får vi se hvordan det ser ut.

En enkelt daglig afgang uden interline-aftaler i konkurrence med LH/SK's mange daglige lyder ikke i mine ører som noget erhverslivet efterspørger specielt meget, men det bliver da spændende at følge.

Leisure-markedet til FRA er vel ganske begrænset...

Jeg tror ikke på denne rute. CPH-MUC måske, men ikke CPH-FRA.

Var det Sterling eller Maersk Air der forsøgte sig på ruten for 6-8 år siden, og lukkede ret hurtigt igen?

Jeg tror ikke på denne rute. CPH-MUC måske, men ikke CPH-FRA.

Var det Sterling eller Maersk Air der forsøgte sig på ruten for 6-8 år siden, og lukkede ret hurtigt igen?

Maersk har ihvertfald prøvet sig på ruten og det var ikke nogen succes. Mener faktisk også Sterling gjorde det - også uden succes.

nej, jeg er helt enig - den rute har jeg svært ved at tro på bliver nogen succes.

Antar det er den nye landingsbanen som åpner til høsten som gjør at slots nå har blitt tilgjenglig for DY i FRA?

Kjos var jo ute i media for et par år siden og klagde på manglende slots og at det var det som holdt de borte fra FRA

Leisure-markedet til FRA er vel ganske begrænset...

Tror man skal være forsiktig med å undervurdere det. Slå en sirkel 2t kjøre eller togtur rundt FRA og man man har noen millioner potensielle kunder. Og når Ryanair klarer å få til Hahn, bør DY ha en sjanse på FRA

Last edited:

Jeg vil ikke si at leisure marked fra FRA er begrenset.

Det hva stemmer er at FRA har ikke deltatt i LCC boomen pga kapasitaets-mangel. Det lösner seg na med ca 1/3 mer kapasitaet over natta. Og vips, sa kommer de store LCC i större stil.

Dette er bare begynnelse og jeg tror vi kommer snart a höre en oransje PR bombe... Ogsa for Norwegian vil det overraske meg dersom det forblir med bare CPH-FRA...

Jeg vil ikke si at leisure marked fra FRA er begrenset.

Det hva stemmer er at FRA har ikke deltatt i LCC boomen pga kapasitaets-mangel. Det lösner seg na med ca 1/3 mer kapasitaet over natta. Og vips, sa kommer de store LCC i större stil.

Nå blir vel ikke kapasiteten økt med 1/3 over natten?
Ettersom jeg har hørt vil kapasitetsøkningen i en innkjøringsperiode kun ligge på 6 slots i timen, før man etterhvert øker til 40.

Uansett veldig morsomt med flere muligheter til en flyplass som har en herlig mix av selskaper og flytyper.
Men, det har til nå ikke vært spesielt billig å fly dit.

Last edited:

Anet jeg et mønster. At DY ønsker å forbinde stadig flere storbyer til huber der de får long haul satsinger? Hvis man først satser langdistanse, kan man jo trekke kunder fra større europeiske byer nordover også.

Tror man skal være forsiktig med å undervurdere det. Slå en sirkel 2t kjøre eller togtur rundt FRA og man man har noen millioner potensielle kunder. Og når Ryanair klarer å få til Hahn, bør DY ha en sjanse på FRA

Vel, uten å røpe for mye forretningshemmeligheter så virker det som om området er tynt befolket, gitt mengden lokale pax til FRA med LH, men DY har klart å skape gull av gråstein før de, så hvem vet.

Jag tror inte SAS/LH kommer tappa några pax till DY på sträckan CPH-FRA-CPH.
Förmodligen kommer DY utöka marknaden och främst attrahera privatresande low yield point to point pax. Frågan är om det räcker för att skapa lönsamhet? Ex Stockholm-Paris fick DY lägga ner pga bristande lönsamhet.
Kul med nya satsningar iaf..Vilken terminal på FRA ska DY använda?

Vel, uten å røpe for mye forretningshemmeligheter så virker det som om området er tynt befolket, gitt mengden lokale pax til FRA med LH, men DY har klart å skape gull av gråstein før de, så hvem vet.

Transferandelen til FRA ligger på rundt 50% i følge Fraport, så med totalt 53 millioner reisende i 2010 så er det også fortsatt et betydlig lokalmarked. Selv om det når jeg har fløyet til FRA riktignok ikke har vært veldig folksomt rundt bagasjebåndet

FRA er vel en typisk business destinasjon. Mye bankfolk osv, som skal til Tysklands finansielle hovedstad.

Problemet med en del av storbyrutene til DY, der de vel skulle ønske å konkurrere med SAS og andre, er jo både frekvens og rutetid. For meg er jo nå AMS høyaktuelt, men å lande nærmere midnatt på OSL vil jeg helst unngå--og det er jo tross alt det eneste DY kan tilby! Samme gjelder vel ORY-ruten. Det blir rett og slett et annet produkt enn det konkurrentene kan tilby.

Transferandelen til FRA ligger på rundt 50% i følge Fraport, så med totalt 53 millioner reisende i 2010 så er det også fortsatt et betydlig lokalmarked. Selv om det når jeg har fløyet til FRA riktignok ikke har vært veldig folksomt rundt bagasjebåndet

For all del, men husk at den % er vel iberegnet innenriks pax også.
Vil anta at antallet forretningsreisende med endestasjon FRA er begrenset utfra DK, men som jeg sa, DY har klart ting før,

Og så sælges der billetter til kr. 99,- for en enkelt CPH-FRA... Kan ske salget ikke er gået som forventet?

Back