TOS
ScanFlyer Mile High Club
Nei RW24, min første setning var et svar til deg, og jeg forstår ikke helt problemet med den...? Poenget var om en LCC legger ned en rute hvor de tjener penger, men ikke nok penger. Min påstand var altså at: en rute som gir overskudd blir ikke lagt ned. Hva var så galt med den påstanden...?
Det som er galt med den påstanden er at det ikke er automatikk i å opprettholde en rute hvis man samtidig kan benytte materiellet et annet sted med bedre lønnsomhet. Det har skjedd før, og det kommer til å skje igjen. Kanskje har du rett i at de legger ned disse rutene pga manglende lønnsomhet, men påstanden at en rute som er lønnsom aldri vil legges ned tror jeg det er vanskelig å stille seg bak. Det er jo ikke bare å kjøpe nye fly hele tiden.
TOS: Du får mene hva du vil, men for de som leser hva du skriver så virker du som en helt ekstrem forsvarer for alt hva DY måtte foreta seg i tykt og tynt, og de som har kritiske kommentarer til dette.... Ja..... For oss som primært er tilskuere og ikke så mye deltakere lenger så virker du mildt sagt ekstremt ensidig i dine holdninger.
Uffda. Det var ramsalt kritikk. Jeg er nokså uenig i din vurdering, men det får nå så være. Jeg forsøker etter beste evne å stille kritiske spørsmål der jeg føler at det er på sin plass, og forsøker nok også å være en djevelens advokat i mange sammenhenger. Jeg tror aldri jeg har blitt karakterisert som ekstremt ensidig noen gang (kanskje unntatt her inn - av til nå to stykker). Mitt ønske er å balansere debattene, og er det mange nok som argumenterer på den ene siden så kaster jeg meg gjerne til på den andre siden. Jeg har absolutt ikke noe bestemt forhold til DY, og foretrekker helt andre selskaper når jeg skal ut å fly og har et valg.
Det må være mulig å være uenige med folk, problematisere innleggene og argumentene uten å bli karakterisert på dette viset. Jeg er vant til å angripe folk på deres argumenter, og om det er slik at du kan vise til feil i min argumentasjon, andre aspekter som jeg ikke tar med i min argumentasjon men som er av betydning, så tar jeg gjerne en debatt på det grunnlaget.
DY ble båret fram til sin nåværende posisjon av konkurransemyndighetene i Norge som ønsket en konkurrent til et sammenslått SAS og BU. Inntil nå har DY etter MIN mening hatt beskyttelsen av å være en ufordrer. Spørsmålet er hvor grensen går mellom å være en urfordrer som konkurranse myndighetene elsker, og til å bli en dominerende aktør som de samme holder øye med.
Inntil videre så er de vel elsket, og når de går over i neste fase så er jeg glad for at det ikke er TOS etc som bestemmer lovligheten av diverse forhold....
Konkurransemyndighetene har retningslinjer for hva som skal til for å falle inn under begrepet "dominerende aktør", og disse retningslinjene er de samme om man heter SAS, BA, LH eller DY. Konkurransemyndighetene elsker ikke selskaper, men deres jobb er å sørge for virksom konkurranse. Det kan bety at noen selskaper legges bånd på for å sikre dette og DY kan bli et slikt selskap som båndlegges i fremtiden dersom deres forretningspraksis vurderes til å være i strid med lovgivingen. Det er jo ikke uvanlig at ansatte i selskaper som er båndlagt føler seg urettmessig behandlet, men det er jo på ingen måte ensbetydende med at den følelsen er objektiv korrekt.
Hilsen TOS
(som vurderes seg som rimelig objektiv)
Last edited: