• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Norwegian aksjen til himmels!

MartinL

ScanFlyer Dusty
Frustrerte investorer i flyplass kaos?

http://www.aftenposten.no/nyheter/okonomi/article1205962.ece

Replying to Topic 'Norwegian aksjen til himmels!'

Tja, de flyr vel iallefall med fulle fly disse dagene! Mulig enklte er litt kortsiktige i sin investeringsstrategi, men det får da være måte på!?!?

BF:cool2

Kortsiktig og kortsiktig fru blom. Det er jo ingen tvil om at uansett når denne konflikten blir løst så vil Norwegian ha en positiv effekt på sin virksomhet. Jo lenger konflikten varer jo bedre effekt. Så skal man først inn i aksjen så må man kjøpe nå.

Ja her må man skynde seg før prisen blir for høy. Aksjemeglerne tror at Norwegian-aksjen vil peke oppover i lang tid, noe jeg er enig i.

Jeg er den stolte eier av en viss promilleandel i Norwegian, som jeg anskaffet meg i forrige uke. Har allerede en profitt på 1500kr :p

Men jeg må visst kjøpe mer :nor

SAS-pilotene "truet" på nyhetene i dag tidlig med at forhandlingene om ny tariffavtale ikke kom til å gå så altfor fredelig for seg, så hvor kortsiktig denne konflikten kommer til å bli er det vel grunn til å være litt forsiktig med å uttale seg om. :sarc

Originally posted by storg

Kortsiktig og kortsiktig fru blom. Det er jo ingen tvil om at uansett når denne konflikten blir løst så vil Norwegian ha en positiv effekt på sin virksomhet. Jo lenger konflikten varer jo bedre effekt. Så skal man først inn i aksjen så må man kjøpe nå.

Jeg er ikke veldig overbevist om at dette nødvendigvis får en langvarig og sterk effekt for Norwegian. At det kan løfte DY er det nok ingen tvil om, men som noen sa i en annen tråd så har folk en tendens til å glemme slike ting relativt fort. Når det er sagt så skal det vel sies at SAS over en viss tid ikke akkurat har levert et produkt som folk har skrytt av hittil, og denne saken hjelper vel ikke på.

Og som det påpekes her vil nok lønnsforhandlinger etc til våren på nytt medføre skade for SAS...

Originally posted by TOS

Jeg er ikke veldig overbevist om at dette nødvendigvis får en langvarig og sterk effekt for Norwegian. At det kan løfte DY er det nok ingen tvil om, men som noen sa i en annen tråd så har folk en tendens til å glemme slike ting relativt fort.

Vil anta det vil ha en langvarig effekt også. Dagens situasjon gjør at folk som ikke tidligere har flydd med DY, nå "presses" til å fly med selskapet. Det kan være folk som ellers aldri ville ha valgt DY fordi det har blitt en vane for dem å alltid velge SAS. Så kanskje oppdager de at DY tilbyr et like bra produkt. Og neste gang de skal ut å fly, så er det ikke så viktig hvilket selskap de flyr med, så lenge det er et fly som går når det passer best. Slikt vinner DY på - også på lang sikt!

Tror mange konkurerende selskaper drar nytte av denne situasjonen.
Da jeg kom hjem fra Amsterdam søndag kveld med KLM var iallefall servicen der enda en tad bedre enn vanlig. Gratis mat og drikke (også alkohol), utrolig hyggelig kabinpersonale og som om ikke det var nok gikk de gjennom kabinen ikke EN men to ganger med barvognen.
Kanskje dette var bevist for å sjarmere evt. nye passasjerer mest mulig for å få de til å vende tilbake?:cheers:

Originally posted by LN-BRK

Originally posted by TOS

Jeg er ikke veldig overbevist om at dette nødvendigvis får en langvarig og sterk effekt for Norwegian. At det kan løfte DY er det nok ingen tvil om, men som noen sa i en annen tråd så har folk en tendens til å glemme slike ting relativt fort.

Vil anta det vil ha en langvarig effekt også. Dagens situasjon gjør at folk som ikke tidligere har flydd med DY, nå "presses" til å fly med selskapet. Det kan være folk som ellers aldri ville ha valgt DY fordi det har blitt en vane for dem å alltid velge SAS. Så kanskje oppdager de at DY tilbyr et like bra produkt. Og neste gang de skal ut å fly, så er det ikke så viktig hvilket selskap de flyr med, så lenge det er et fly som går når det passer best. Slikt vinner DY på - også på lang sikt!

Jeg burde kanskje understreket at det er styrken på effekten jeg ikke er så sikker på. At dette har en effekt tror jeg også, og ditt argument om at folk som tidligere ikke har fløyet med f.eks. DY nå presses til å gjøre kanskje også i fremtiden velger DY det kjøper jeg glatt. "Problemet" til DY i dag er vel at de ikke har kapasitet til å tilby et produkt som kan konkurrere med SAS Braathens (på gode dager...) mht. frekvens og heller ikke gjennomgående billetter (noe som er gull verdt om det blir forsinkelser - noe vi vel har sett i den siste tiden fort kan skje av både værmessige og trafikkale grunner).

Originally posted by TOS

Originally posted by LN-BRK

Originally posted by TOS

Jeg burde kanskje understreket at det er styrken på effekten jeg ikke er så sikker på. At dette har en effekt tror jeg også, og ditt argument om at folk som tidligere ikke har fløyet med f.eks. DY nå presses til å gjøre kanskje også i fremtiden velger DY det kjøper jeg glatt. "Problemet" til DY i dag er vel at de ikke har kapasitet til å tilby et produkt som kan konkurrere med SAS Braathens (på gode dager...) mht. frekvens og heller ikke gjennomgående billetter (noe som er gull verdt om det blir forsinkelser - noe vi vel har sett i den siste tiden fort kan skje av både værmessige og trafikkale grunner).

Itillegg tilbyr ikke DY C-klasse hvor de store pengene ligger

Jeg har i "alle år" reist med SAS, men pga. den ulovlige aksjonen til SAS-pilotene ble det Norwegian på meg på mandag.

Det var vel første gang med Norwegian, men det var jo helt OK. Hadde tenkt på Norwegian som et "billig-selskap" med litt "støv i krokene", men de hadde jo skinn-seter og greier (hjemturen var med stoffseter da..). Vi fikk like lite servering som på SAS.

Hjemreisen gikk også med Norwegian - helt OK det også. Et stort pluss til Norwegian for at man kan sette seg der man vil. Slik var det jo på all innenriks "i gamle dager". Jeg har aldri forstått hvorfor man på død og liv skal ha et setenummer, men men. Hos Norwegian var det bare svensker på den ene flygningen - ikke så "norwegian" akkurat, men mao. ikke så ulikt SAS det heller (SAS = Svenskt Alt Sammen) :D

Jeg har vel aldri tenkt på Norwegian som et alternativ før, men slik det er nå så er det jo faktisk et førstevalg.

Til slutt - pilotene i SAS ødelegger ikke bare for seg selv - de ødelegger for alle. Dette vil kunne føre til at egenmeldingssystemet forsvinner når pilotene bruker det i en konflikt. SAS-pilotene har nok hatt det alt for godt i "gamle SAS" - de burde nesten hatt "arbeidsuke" i en vanlig industribedrift. Der er det INGEN som har garanti for at de har jobb neste år. Slik er det i 2006 og det er slettes ikke så ille når man er vant til det.

Jeg var rimelig forbannet på flygelederne da de aksjonerte ulovlig (joda, det VAR en ulovlig aksjon - alle ble jo friske på 1-2-3 da Flesland måtte forlate Avinor). Men nå er jeg mer oppgitt og trist. At det går an å være så totalt idioter som SAS-pilotene er nesten ikke til å tro. De ødelegger enormt mye for seg selv, men de skaper stor usikkerhet rundt egenmeldingssystemet i tillegg. Får bare håpe at de besinner seg og at fagforeningen ser alvoret og tar tak i saken. Det er jo også svært uetisk å dra passasjerene inn i dette.

Nå må dere komme dere på jobb piloter før tullet deres skader enda mer!

Godt at jeg valgte DY framfor SK fra OSL-CPH til Søndagen. Billig var det også.

Back