Norwegian 737MAX - statustråd

Re: Norwegian 737MAX - statustråd

Med mindre last, er flyet lettere. Når flyet er lettere, øker rekkevidden.
 
Re: Norwegian 737MAX - statustråd

Jeg hørte snakk om max 90pax per avgang, men det må tas med en stor klype salt.
 
Re: Norwegian 737MAX - statustråd

Jeg hørte snakk om max 90pax per avgang, men det må tas med en stor klype salt.

90 Pax var ikke mye nei. Vil jo tro de til en del av avgangene har solgt mer enn 90 billetter. Men her velger de sannsynligvis å sette inn 737-800 flyene for en periode med de destinasjonene med kortest avstand. Fra Bergen til New York er det f.eks 5600 km, Men fra Cork til Boston er det 4700 km. Sånn sett smartest å ha MAX på Bergen-New York og 737-800 på Cork-Boston. Cork-Boston er jo kortere enn Oslo-Dubai som de i flere år fløy med 737-800.
 
Last edited:
Re: Norwegian 737MAX - statustråd

Kan de da med færre passasjerer ha med mer fuel enn om flyet var helt fullt?

Er tanken full så er den vel full?

Du kan ikke ha fulle tanker og full last. Det går ikke vektmessig.
 
Re: Norwegian 737MAX - statustråd

Så det betyr at man faktisk kan fylle tanken fullere ved færre passasjerer?



Ja, du kan bli begrenset av MTOW hvis du har my last. Dvs at flyet er så tungt at du ikke kan fylle tanken helt opp. Dersom du har mindre last har du mulighet til å ta med mer fuel istedenfor last.

Men det finnes et volummessig maksimum også.
 
Re: Norwegian 737MAX - statustråd

737-800 har maks startvekt (MTOW) 78245. Maksvekt fly/last (MZFW) er 61689. Fuelkapasitet er 20.894 kg. Tom veier maskinen 41430.

Så med fulle tanker kan man ha en nyttelast (deadload) på 78245 (MTWOW) minus 20894 (fuel) minus 41430 (empty weight) = 15921kg. Noe som tilsvarer 150-160 pax med bagasje.

Tallene er fra Boeings dokumentasjon og kan varierere noe hos operatøren.. De forutsetter også at man kan bruke maks startvekt. Banelengde og værforhold kan redusere denne.
 
Re: Norwegian 737MAX - statustråd

Ifølge Airways på FB skal leveransen av de første maskinene ha blitt utsatt et par uker til.

REAKING: Norwegian Boeing 737 MAX entry into service and June 13th delivery has been delayed for an additional time. This statement from Norwegian: “Boeing has informed us that the delivery of our first 737 MAX is postponed until the end of June. This will not affect our operation or our passengers, as the upcoming launch of transatlantic routes between the U.S. East Coast and Ireland, Northern Ireland, Scotland and Norway will be operated by another aircraft type.”
 
Re: Norwegian 737MAX - statustråd

Jeg hørte snakk om max 90pax per avgang, men det må tas med en stor klype salt.



150 i følge Norwegian

https://www.flightglobal.com/news/a...-737-max-delivery-delayed-to-end-june-437848/
Norwegian was set to launch new transatlantic flights to Hartford, Newburgh Stewart and Providence with the 737 Max on 15 June. It plans to launch those flights with 737-800s restricted to just 150 seats instead of their 189-seat capacity, said chief commercial officer Thomas Ramdahl in an interview earlier this week.
 
Re: Norwegian 737MAX - statustråd


Vil det da si at de vil klare "altlanterhavsflygning" uten mellomlanding?

Men her er det litt forskjeller. Noen ruter er over 5500 km og andre ruter er under 5000 km. Det er gjennomgående omtrent 300 km kortere til Boston enn New York. Så de bør sette de første Max flyene inn på New York rutene. Antar at det kan være av ganske stor betydning om ruten er 4800 km eller 5600 km. Mitt inntrykk er også at det er mer populært å dra til New York enn Boston. Altså lettere å fylle flyene til en god pris.

Men har de nok 737-800 fly og sette inn? Regner med de fleste er i full aktivitet nå i sommersesongen.
 
Last edited:
Re: Norwegian 737MAX - statustråd

Om de klarer det uten mellomlanding vil avhenge både av vær- og baneforholdene ved avgang samt vind og vær underveis. Ref også posten fra MOW tidligere. En -800 brenner rundt 2,1 - 2,3 tonn i timen på cruise, i tillegg kommer 2-300 kg taxifuel, ekstra for take-off og climb samt diversion til alternate og reserve. Nå på sommeren burde det normalt gå greit. Vinterstid er det selvsagt verre, men MAX'ene burde være på plass innen den tid.

Jeg synes dog det er litt vel kort bane både på Providence og Cork, begge to har under 2200 meter, stuttere enn Fornebu..! Blir nok mye full-thrust avganger derfra vil jeg tro. Om -800'en kommer seg fra Cork til New York non-stop, selv med "bare" 150 passasjerer vil nok være marginalt og gjenstand for en god del finregning.
 
Re: Norwegian 737MAX - statustråd

Om de klarer det uten mellomlanding vil avhenge både av vær- og baneforholdene ved avgang samt vind og vær underveis. Ref også posten fra MOW tidligere. En -800 brenner rundt 2,1 - 2,3 tonn i timen på cruise, i tillegg kommer 2-300 kg taxifuel, ekstra for take-off og climb samt diversion til alternate og reserve. Nå på sommeren burde det normalt gå greit. Vinterstid er det selvsagt verre, men MAX'ene burde være på plass innen den tid.

Jeg synes dog det er litt vel kort bane både på Providence og Cork, begge to har under 2200 meter, stuttere enn Fornebu..! Blir nok mye full-thrust avganger derfra vil jeg tro. Om -800'en kommer seg fra Cork til New York non-stop, selv med "bare" 150 passasjerer vil nok være marginalt og gjenstand for en god del finregning.

Blir spennende å se. Men det er bestemt at de flyr med 737-800 til de får MAX og ikke leier inn andre fly?

Vil jo tro at ved bruk av 737-800 på disse rutene må det leies inn fly på andre ruter. Regner ikke med Norwegian har 4-5 stk 737-800 stående parkert i garasjen klare til bruk.
 
Re: Norwegian 737MAX - statustråd

Blir spennende å se. Men det er bestemt at de flyr med 737-800 til de får MAX og ikke leier inn andre fly?

Vil jo tro at ved bruk av 737-800 på disse rutene må det leies inn fly på andre ruter. Regner ikke med Norwegian har 4-5 stk 737-800 stående parkert i garasjen klare til bruk.

Snarere tvertimot så er det vel nettopp det de har. Er ferietid og de mangler piloter og crew. Regner med at crewet tiltenkt MAX fint kan fly NG?
 
Re: Norwegian 737MAX - statustråd

Blir spennende å se. Men det er bestemt at de flyr med 737-800 til de får MAX og ikke leier inn andre fly?

Vil jo tro at ved bruk av 737-800 på disse rutene må det leies inn fly på andre ruter. Regner ikke med Norwegian har 4-5 stk 737-800 stående parkert i garasjen klare til bruk.
Eller har de hatt en mistanke om dette en stund, så en del av de innleide flyene for Europa operasjonene denne sommeren er for å ha fly i bakhånd til en ev. forsinkelse i Max leveransene.
 
Re: Norwegian 737MAX - statustråd

Snarere tvertimot så er det vel nettopp det de har. Er ferietid og de mangler piloter og crew. Regner med at crewet tiltenkt MAX fint kan fly NG?

Ja, etter hva jeg forstår vil man wetlease DY-fly samt crewet som allerede var skedulert og bare utsette konvertering til D8 (og MAX) for disse.
 
Re: Norwegian 737MAX - statustråd

Ja, etter hva jeg forstår vil man wetlease DY-fly samt crewet som allerede var skedulert og bare utsette konvertering til D8 (og MAX) for disse.

Ser ut til å være 2 stk IBK-maskiner..., ligger inne som opb IBK i bookingsystemene også.
 
Re: Norwegian 737MAX - statustråd

LItt mer forsinkelse, da første avgang nå ligger inne med 15 juli. I tillegg er det ikke bare første som er forsinket, men virker som en følgefeil på de neste maskinene også

http://www.routesonline.com/news/38...an-moves-737max-8-inaugural-to-mid-july-2017/
eff 15JUL17 Edinburgh – Oslo 1 daily (Inaugural 737MAX 8 flight; Previously scheduled from 21JUN17)
eff 15JUL17 Belfast International – Newburgh Stewart 3 weekly
eff 15JUL17 Edinburgh – Hartford 3 weekly
eff 16JUL17 Dublin – Newburgh Stewart 4 of 7 weekly (All 7 weekly by 737MAX 8 from 01SEP17)
eff 16JUL17 Edinburgh – Newburgh Stewart 4 of 7 weekly (All 7 weekly by 737MAX 8 from 01SEP17)
eff 01SEP17 Dublin – Providence 5 weekly
eff 01SEP17 Bergen – Newburgh Stewart 2 weekly
eff 01SEP17 Edinburgh – Providence 4 weekly
eff 01SEP17 Shannon – Providence 2 weekly
eff 02SEP17 Belfast International – Providence 2 weekly (summer seasonal service)
eff 02SEP17 Bergen – Providence 2 weekly
eff 02SEP17 Cork – Providence 3 weekly
eff 02SEP17 Shannon – Newburgh Stewart 2 weekly
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

I morgen kl. 17.15 lokal tid går første fly fra Edinburgh til New York. Med retur fra New York kl. 21.25 lokal tid. Kun 1 time og 25 minutter på bakken.

Er det bestemt at de bruker 737-800 i påvente av MAX flyene. Distansen er omtrent 5200 km. Hvilke grep har de gjort for at flyet skal komme seg over atlanteren uten fuelstopp underveis?

Antar at jetstrømmen hjelper de den ene veien, men da blir det jo verre den andre veien.
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Er det bestemt at de bruker 737-800 i påvente av MAX flyene. Distansen er omtrent 5200 km. Hvilke grep har de gjort for at flyet skal komme seg over atlanteren uten fuelstopp underveis?

150 pax. Ellers kan du lese hva som allerede står på de siste sidene .....
 
Back
Top