Har mange ganger flydd med 738 til BDU med halvfull maskin som kunne ha blitt flydd med 733.Hver gang jeg har reist så har det vært få ledige seter.
Skulle ikke denne ruten leges om, så den går vi Tromsø, hvor det bare er av og påstigning for de som ikke skal videre. Dette gir lengre reisetid til Oslo, men en DY forbindelse mellom Tromsø og Alta. Det er jo 40 mil å kjøre, så noen er det sikkert som reiser der.
Ikke så ofte det er fulle fly opp eller ned.....
Tror ikke en 800 er gunstig med tanke på performance. Så vidt jeg vet trenger en 300 kortere bane, og har bedre climb-performance. På vinterstid vil jeg tro det er uaktuelt med 800 til Alta. Sirkling til bane 29, hvor siste del av innflygingen er ganske bratt, er nok også en manøver hvor en 300 er mer egnet.
Men snart har ikke Norwegian annet enn -800. Så det blir enten 738, eller å legge ned ruten...
Ikke så ofte det er fulle fly opp eller ned.....
Det tyder vel på at kabinfaktoren til på ruten til Alta, og TOS for den saks skyld, ikke er alt for høy, i og med at de velger å gjøre det slik.
Kabinfaktoren er vel lav nok med -300 og økningen i antal reisende ved overgang til -800 maskiner blir nok minimal, og da blir det en tragisk dårlig kabinfaktor.
Jeg har aldri hørt at det er problemer med å benytte -800 maskiner på Alta. jeg var en runde til alta for 3 uker siden og fikk ikke intrykk av at det var noe fjell som det var problemer med. Derimot har jeg fått med meg at det blir problemer med -800 på Kirkenes, og at det derfor benyttes -300 maskiner eller -800 med ekstra sterke motorer.
Uanset virker det helt idiotisk å ha en ren -800 flåte. 10 stk -700 burde kunne dra opp overskuddet rundt 20mil så vidt jeg klarer å regne ut.
Et enkelt regnestykke: flyet er bemannet fra kl 06 til 24.00 dette er 18 timer og krever 2 skift. De sparer en crue på -700 i forhold til -800 en ansatt koster 2500,- kr/dag dette blir 5000kr/dag x 360 dager=1,8mil i tilegg kommer lavere: innkjøpspris, vedlikeholdskostnader, landingsavgifter og ikke minst fuel. Dette bør jo være noen millioner. 22 og 23 des kan de nok fylle alle flyene helt opp, men ellers er det få dager de ikke får med alle, og ikke kan rokkere om slik at de får med alle. Uanset vil det av og til være flighter som er helt fulle og der noen må bli henvist til en SAS flight, så det tapet må trekkes fra. Når jeg har skrevet at de tjener 2mil per fly, så tror jeg egentlig tallet er mye høyere, men etter som jeg ikke kjenner disse tallene, har jeg ikke tatt dem med. En anne faktor er de få dagene i året, de kan lande med en -700 men friksjonen er for lav til å lande med den tyngre -800Hvordan har du greid å regne ut det?
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.