Norwegian 737-800 mellom Gardermoen og Alta?

Re: Norwegian 737-800 mellom Gardermoen og Alta??

Senest i løpet av neste år setter Norwegian inn Boeing 737-800 mellom Oslo og Alta ;)
 
Re: Norwegian 737-800 mellom Gardermoen og Alta??

De kommer vel til å vente så lenge som mulig tenker jeg, iallefall nå på vinteren.
 
Ruten ligger fast inne med 733, prøvde å gå lengre frem i tid, men ligger inne med 733 da også.
Regner med at DY setter inn større om det behov for det, og det har det vel ikke vært enda?

Ligger med 733 så langt tilbake i tid jeg kan se..
 
Hver gang jeg har reist så har det vært få ledige seter.
Har mange ganger flydd med 738 til BDU med halvfull maskin som kunne ha blitt flydd med 733.
I SK setter man som regel inn matriell som passer til passasjerantallet.
 
Skulle ikke denne ruten leges om, så den går vi Tromsø, hvor det bare er av og påstigning for de som ikke skal videre. Dette gir lengre reisetid til Oslo, men en DY forbindelse mellom Tromsø og Alta. Det er jo 40 mil å kjøre, så noen er det sikkert som reiser der.
 
Skulle ikke denne ruten leges om, så den går vi Tromsø, hvor det bare er av og påstigning for de som ikke skal videre. Dette gir lengre reisetid til Oslo, men en DY forbindelse mellom Tromsø og Alta. Det er jo 40 mil å kjøre, så noen er det sikkert som reiser der.

Det tyder vel på at kabinfaktoren til på ruten til Alta, og TOS for den saks skyld, ikke er alt for høy, i og med at de velger å gjøre det slik.
 
Tror ikke en 800 er gunstig med tanke på performance. Så vidt jeg vet trenger en 300 kortere bane, og har bedre climb-performance. På vinterstid vil jeg tro det er uaktuelt med 800 til Alta. Sirkling til bane 29, hvor siste del av innflygingen er ganske bratt, er nok også en manøver hvor en 300 er mer egnet.
 
Tror ikke en 800 er gunstig med tanke på performance. Så vidt jeg vet trenger en 300 kortere bane, og har bedre climb-performance. På vinterstid vil jeg tro det er uaktuelt med 800 til Alta. Sirkling til bane 29, hvor siste del av innflygingen er ganske bratt, er nok også en manøver hvor en 300 er mer egnet.

Men snart har ikke Norwegian annet enn -800. Så det blir enten 738, eller å legge ned ruten...
 
Men snart har ikke Norwegian annet enn -800. Så det blir enten 738, eller å legge ned ruten...

De har nok en plan med å beholde noen av 300 de selv eier. som det sies så er ikke-800 særlig egnet på Alta. På Kirkenes har jeg forstått at det kun er -300 som gjelder og de legger neppe ned disse rutene.
 
Kabinfaktoren er vel lav nok med -300 og økningen i antal reisende ved overgang til -800 maskiner blir nok minimal, og da blir det en tragisk dårlig kabinfaktor.

Jeg har aldri hørt at det er problemer med å benytte -800 maskiner på Alta. jeg var en runde til alta for 3 uker siden og fikk ikke intrykk av at det var noe fjell som det var problemer med. Derimot har jeg fått med meg at det blir problemer med -800 på Kirkenes, og at det derfor benyttes -300 maskiner eller -800 med ekstra sterke motorer.

Uanset virker det helt idiotisk å ha en ren -800 flåte. 10 stk -700 burde kunne dra opp overskuddet rundt 20mil så vidt jeg klarer å regne ut.
 
Burde selvfølgelig presisere at det sjelden har vært fullt de gangene jeg har reist opp og ned, vet ikke hvordan det er gjennom hele året.
Men har reist nok turer t/r Alta siste året, og har vært borte i alt fra ca. 30 passasjerer til nesten fullt.
Men dette er jo også selvfølgelig sesongbasert, men tipper belegget tar seg opp nå som de velger å kjøre identinsk slynge som det SAS gjør via TOS.
Får bare krysse fingrene å håpe det går bra, for det trengs konkuranse på rutene i nord:)
 
Det tyder vel på at kabinfaktoren til på ruten til Alta, og TOS for den saks skyld, ikke er alt for høy, i og med at de velger å gjøre det slik.

I og med TOS blir tilført en ytterligere avgang er det vel vanskelig å slutte slik sånn uten videre.
 
Har da flydd -800 fra Alta til Gardermoen ett par ganger, så på et eller annet vis har de vel også kommet seg dit.
 
Kabinfaktoren er vel lav nok med -300 og økningen i antal reisende ved overgang til -800 maskiner blir nok minimal, og da blir det en tragisk dårlig kabinfaktor.

Jeg har aldri hørt at det er problemer med å benytte -800 maskiner på Alta. jeg var en runde til alta for 3 uker siden og fikk ikke intrykk av at det var noe fjell som det var problemer med. Derimot har jeg fått med meg at det blir problemer med -800 på Kirkenes, og at det derfor benyttes -300 maskiner eller -800 med ekstra sterke motorer.

Uanset virker det helt idiotisk å ha en ren -800 flåte. 10 stk -700 burde kunne dra opp overskuddet rundt 20mil så vidt jeg klarer å regne ut.

Hvordan har du greid å regne ut det?
 
Hvordan har du greid å regne ut det?
Et enkelt regnestykke: flyet er bemannet fra kl 06 til 24.00 dette er 18 timer og krever 2 skift. De sparer en crue på -700 i forhold til -800 en ansatt koster 2500,- kr/dag dette blir 5000kr/dag x 360 dager=1,8mil i tilegg kommer lavere: innkjøpspris, vedlikeholdskostnader, landingsavgifter og ikke minst fuel. Dette bør jo være noen millioner. 22 og 23 des kan de nok fylle alle flyene helt opp, men ellers er det få dager de ikke får med alle, og ikke kan rokkere om slik at de får med alle. Uanset vil det av og til være flighter som er helt fulle og der noen må bli henvist til en SAS flight, så det tapet må trekkes fra. Når jeg har skrevet at de tjener 2mil per fly, så tror jeg egentlig tallet er mye høyere, men etter som jeg ikke kjenner disse tallene, har jeg ikke tatt dem med. En anne faktor er de få dagene i året, de kan lande med en -700 men friksjonen er for lav til å lande med den tyngre -800

Dessuten: ingen har gått konk av å fly for små fly.

Da jeg var til Alta 25.01 var det litt over 100 ombord, inkludert laget til Stabæk på ca 20pax og jeg var kanskje ikke den eneste som hadde 1,-kr bilett. Returen dagen etter var det litt færre men ikke mye. Ved at ruten nå blir lagt om via Tromsø, beviser det at de ikke kan tjene penger med -800 men de har jo ikke opperert ruten med tap i flere år med -300 maskiner.
 
Back
Top