Et enkelt regnestykke: flyet er bemannet fra kl 06 til 24.00 dette er 18 timer og krever 2 skift. De sparer en crue på -700 i forhold til -800 en ansatt koster 2500,- kr/dag dette blir 5000kr/dag x 360 dager=1,8mil i tilegg kommer lavere: innkjøpspris, vedlikeholdskostnader, landingsavgifter og ikke minst fuel. Dette bør jo være noen millioner. 22 og 23 des kan de nok fylle alle flyene helt opp, men ellers er det få dager de ikke får med alle, og ikke kan rokkere om slik at de får med alle. Uanset vil det av og til være flighter som er helt fulle og der noen må bli henvist til en SAS flight, så det tapet må trekkes fra. Når jeg har skrevet at de tjener 2mil per fly, så tror jeg egentlig tallet er mye høyere, men etter som jeg ikke kjenner disse tallene, har jeg ikke tatt dem med. En anne faktor er de få dagene i året, de kan lande med en -700 men friksjonen er for lav til å lande med den tyngre -800
Dessuten: ingen har gått konk av å fly for små fly.
Da jeg var til Alta 25.01 var det litt over 100 ombord, inkludert laget til Stabæk på ca 20pax og jeg var kanskje ikke den eneste som hadde 1,-kr bilett. Returen dagen etter var det litt færre men ikke mye. Ved at ruten nå blir lagt om via Tromsø, beviser det at de ikke kan tjene penger med -800 men de har jo ikke opperert ruten med tap i flere år med -300 maskiner.