Jeg synes det har vært flere ting som har skurret hele veien, så jeg er ikke overrasket. Noen få av de punktene jeg har bitt meg merke i:
1 - Nyheten om selskapet kom ut for tidlig, mens gründerne fortsatt var ansatt i Luftfartstilsynet. De uttalte selv at det ikke var helt planlagt, og det tok dem nok litt på senga.
2 - Startet med et navn de håpet vil dra nytte av Norwegian-effekten, men måtte deretter bytte navn fordi Kjos raslet med sablene.
3 - Midlertidige dummy-websider og pressemelding med mengder av skrivefeil. Sidene ble etterhvert lagt ned og selskapet skulle bruke litt mer tid, men de sa de snart skulle komme med mer informasjon. Oppstart før sommeren skulle likevel være innen rekkevidde.
4 - De skulle fly fra flyplasser som ikke er optimalt for flytypen, med 2 stk i kabinen (selv om kravet bare er 1 stk), og de skulle satse på service, mat og Starbucks-kaffe. Hvordan skulle de egentlig klare å tilby billige billetter med et slikt tilbud og med flere ansatte enn strengt tatt nødvendig, ut fra flyplasser som ville gi flymaskinen vektbegrensninger og dermed begrenset muligheten til å ta av med en full flymaskin som jo er det som genererer penger?
5 - De skulle skaffe seg ATR 42-500 med relativt gode ytelser, men gikk etterhvert ned til ATR 42-300(?) med dårligere ytelser, som mest sannsynlig ville gi enda større begrensninger f.eks. på Stokmarknes Skagen.
6 - Nettopp Stokmarknes Skagen ble fremhevet som en av plassene for oppstart. De siste ukene ble den imidlertid nevnt (på Facebook) som en plass de skulle fly fra når flyplassen ble utvidet.
7 - De satset på investorer som de ikke engang tok kontakt med. De uttalte selv at de "hadde hørt fra andre" at investoren/selskapet de hadde håpet å få med på laget, ikke ønsket å være med i prosjektet. Det er vel ikke akkurat slik man starter butikk og forsøker å skaffe seg investorer?
8 - Først var det behov for 20-25 millioner. Senere (i mai) ble det senket til minimum 10 millioner. Gründerne skulle selv spytte inn 250.000 om jeg ikke husker feil. De reduserte altså planene ganske tidlig i fasen.
9 - Hvor mange vil egentlig være villige til å spytte inn penger i et helt nytt flyselskap som starter opp med 1 stk flymaskin og dermed gjør seg selv veldig sårbar ved tekniske- og værmessige uregelmessigheter? Krohn Air i Molde er et unntak, men der er forutsetningene helt annerledes. Gründeren bruker sine egne penger og han er en drevet forretningsmann.
Utad har det virket som planene har endret seg seg hver gang de har snakket med media, og at de kanskje har spilt med litt for åpne kort i media. De burde hatt alt på plass før de gikk ut. En bedre mediastrategi ville nok gjort at de fremstod litt mindre amatørmessige enn de sikkert er i virkeligheten.
Og hva med dette flyet de har skaffe seg og som de har uttalt er lakkert? Ble det noen gang lakkert? Er det i så fall noen som klarer å oppdrive et bilde til historiebøkene?
Jeg mener dette beviser at piloter bør gjøre det de er flinke til: å fly flyet, ikke starte flyselskap

Kjos er unntaket, men han har også en helt annen bakgrunn.