Norge stopper opp uten luftfarten

FlightDeck

ScanFlyer Mile High Club
Medlem
Denne rapporten er sikkert litt farget av at den er laget av NHO Luftfart, men den gir sikkert en fin oversikt over luftfartens betydning i Norge.

Norge stopper opp uten luftfarten. Den er spesielt viktig for velferdsstaten, helsesystemet, næringslivet og arbeidsplasser, understreker NHO Luftfart i rapporten ”Luftfartens kollektivtransport”. - Det er lett å ta luftfarten som en selvfølge. Det er først når flyene står på bakken at vi forstår hvor avhengig vi er av en velfungerende luftfart. Luftfarten er vårt eneste landsdekkende kollektivtilbud og handler om fremkommelighet, tilknytning til resten av verden og arbeidsplasser, sier direktør i NHO Luftfart Torbjørn Lothe.

Mer enn 60 000 arbeidsplasser er direkte eller indirekte knyttet til luftfarten, som også bidrar med nesten 48 milliarder kroner, om lag 2 prosent, til Norges BNP. 400 000 pasienter reiser med rutefly og 32 000 pasienter reiser med ambulansefly hvert år. 600 000 helikopterreiser går årlig til og fra norsk sokkel og installasjoner i olje- og gassektoren. 73 prosent av flypassasjerene og 94 prosent av godstransporten har ikke noe reelt transportalternativ til flyet.

Knytter Norge til verden

Om lag 200 000 internasjonale avganger knytter Norge årlig til 130 forskjellige flyplasser i mer en 35 land.

- Norge er et langstrakt land i utkanten av Europa og vi trenger luftfarten for å opprettholde næringsforbindelsene med kontinentet. Flere og hyppigere internasjonale avganger vil på sikt gi økt økonomisk vekst og større bidrag til den norske statskassen, sier Lothe.

Studier gjennomført av Oxford Economics viser at en økning av internasjonal flytrafikk til og fra Norge på 10 prosent på sikt vil gi et årlig bidrag til BNP på 1,5 milliarder kroner.

Fremtidsrettet og bærekraftig

Luftfarten står for i dag for 2 prosent av de nasjonale CO2 utslippene. Utskiftning til nye, mer energieffektive fly og utredning om utvikling og produksjon av biodrivstoff i Norge skal bidra til ytterligere utslippsreduksjon.

-Bransjen vår er i vekst, derfor er det avgjørende å jobbe for at luftfarten blir enda mer bærekraftig og fremtidsrettet. Rapporten vår viser at velferdsstaten er avhengig av en velfungerende luftfart. Det handler derfor ikke om å fly mindre, men å fly smartere, sier direktør i NHO Luftfart Torbjørn Lothe.

Les hele rapporten her:
http://coreweb.nhosp.no/fl.no/html/files/NHO_Luftfart_web.pdf
 
94% av godstransporten?
Skulle likt å vite hvordan det er regnet ut - evt hva det er de legger til grunn..

Det handler vel om den godstransporten som allerede sendes med fly, av den har 94 % ikke noe reellt alternativ. Jeg kan tenke meg at det handler om ordinær postfrakt mellom landsdelene, ekspresspost, smådeler og alt slikt som må fort frem, helst på dagen eller over natten. Dvs. kun 6 % av det som sendes med fly kunne ha blitt sendt på annen måte.
 
Det handler vel om den godstransporten som allerede sendes med fly, av den har 94 % ikke noe reellt alternativ. Jeg kan tenke meg at det handler om ordinær postfrakt mellom landsdelene, ekspresspost, smådeler og alt slikt som må fort frem, helst på dagen eller over natten. Dvs. kun 6 % av det som sendes med fly kunne ha blitt sendt på annen måte.

Sikkert riktig som du skriver. Men du må ihvertfall ta bort flydeler fra regnskapet ;-)
 
Back
Top