NHO Luftfart: Trenger ny rullebane på Gardermoen

Re: NHO Luftfart: Trenger ny rullebane på Gardermoen

Og i så fall enda mindre reduseres til en sak for kun 1 kommune, som ikke en gang ligger rundt flyplassen. Dette er en nasjonal sak, ikke noe Oslo Kommune skal kunne legge føringer for. ja, selvsagt har de rett til å høres på linje med alle andre høringsinstanser, men det stopper der.

Flyplassen en tett integrert del av samferdselsløsningene i Oslo-området. Som du kanskje er klar over, er Oslo den største kommunen i Oslo-området, i tillegg til en destinasjon for mange av brukerne av Oslo lufthavn.

Selvfølgelig er Oslo kommune en viktig del av planlegging av infrastruktur på det sentrale østlandet. Det skulle da bare mangle at de skal ha noe å si i utvikling av regionen. Det samme forventer jeg at andre fylker og kommuner i regionen har.

Bare for å ta et eksempel: Veg og jernbane som brukes for transport til og fra OSL videreutvikles gjennom to «Oslopakke» og «Oslo-navet». Dette er helt avgjørende samferdselsløsninger for at transport til og fra flyplassen skal fungere bra, og spesielt Flytoget tar mye av jernbanekapasiteten som er viktig for lokaltransporten til og i Oslo. Dette er av de viktigste prosjektene som Oslo kommune er involvert i, og er ikke uvesentlig for flyplassdrift.

Jeg tror det ville blitt veldig lite spennende på OSL om trafikken kun skulle være transferpassasjerer og reisende til Ullensaker og Nannestad.

Og i så fall enda mindre reduseres til en sak for kun 1 kommune, som ikke en gang ligger rundt flyplassen. Dette er en nasjonal sak, ikke noe Oslo Kommune skal kunne legge føringer for. ja, selvsagt har de rett til å høres på linje med alle andre høringsinstanser, men det stopper der.

Det er da mange som avgir høring i denne saken, ikke bare Oslo kommune? Det vil da aldri være sånn at det bare er en høringsinstans som påvirker utfallet - det viktige med en høring er jo å få frem hele interessentbildet, men det er tydeligvis ikke Hickok og Flyprat så veldig interessert i?

Det er da mange som avgir høring i denne saken, ikke bare Oslo kommune? Det vil da aldri være sånn at det bare er en høringsinstans som påvirker utfallet - det viktige med en høring er jo å få frem hele interessentbildet, men det er tydeligvis ikke Hickok og Flyprat så veldig interessert i?

?? Sa jeg ikke at Oslo Kommune er en høringsinstans på linje med mange andre? De jeg sier er at det er et stykke derfra til at Oslo Kommune er mer eller mindre eneste part som har noe de skulle sagt i denne saken.

Back