NHO Luftfart: Trenger ny rullebane på Gardermoen

Re: NHO Luftfart: Trenger ny rullebane på Gardermoen

Jeg synes, at det er brugen af begge baner til både arriving og departing traffic der skaber flaskehalse i OSL, det sammen med deres point-merge-arrival.

At benytte 2 baner, hvor begge baner bliver brugt til start og landing skaber altså små ventetider og ødelægger et ellers naturligt flow i specielt ankommende trafik. Ind til OSL bliver man meget ofte reduceret i hastighed pga. starter på den bane du skal lande på. Det forplanter sig, yderligere holder man ofte og venter på et par landinger før man kan starte.

Ideen på papiret, med at østgående trafik starter på den østlige bane, og/eller østligt parkeret fly starter og lander på østlig bane for at reducere taxi-tiden er fin og vice-versa, men I mine øjne, så jeg hellere en bane for starter og en for landinger. Eksempelvis som i CPH og ARN.

Her må jeg nok arrestere deg.

Ved segregerte operasjoner (en bane for landing/ en bane for avgang) vil landingskapasiteten avhenge av wake turbulence mellom flyene og med den miks av flytyper som operererer på OSL vil det gi 42 landinger i timen på en standard dag med lett motvind, og det er hvis ATC "nailer" spacing hele tiden. I praksis rundt 38 ettersom de færreste ønsker å skrive rapporter om underskridelse av sep.minima hver time.

Ved det som kalles MPO (Mixed Parallel Operations) kan vi ved OSL bruke 3nm spacing til annenhver hver bane (staggered approaches), noe som gir ca 6.5nm spacing til hver bane (pga catch-up) da trenger vi aldri å tenke på wake separation. 6.5nm i lett motvind er ca 165s og gir 22 landinger på hver bane. (44 landinger pr.time)

Det er planer om både nye RETs og uavhengige innflygninger til OSL og da kan spacing gå ned til 5nm til hver bane og kan gi en teoretisk kapasitet på rett under 58 landinger pr.time.

En bonus er også at når det er overvekt av arrivals eller departures kan man bruke begge baner mer fleksibelt og avvikle trafikken raskere.

Dumt å stå som nummer 10 i kø for avgang på 01L hvis 01R står ubrukt pga få arrivals.

Når det gjelder behovet for en ny rullebane vil det melde seg en gang i fremtiden, det er ganske sikkert.
Det er dog mye som bør prøves før man setter i gang å grave.

De viktigste grepene er allerede nevnt, nye RETs og uavhengige innflygninger. Dette må suppleres med noen regelverksendringer for de som jobber i tårnet. De må få lov til å bruke samme regler som brukes andre steder som f.eks nevnte LGW og LHR. Tenker da på RRSM (Reduced Runway Separation Minima) og "Tail Clear".

Last edited:

Her må jeg nok arrestere deg.

Ved segregerte operasjoner (en bane for landing/ en bane for avgang) vil landingskapasiteten avhenge av wake turbulence mellom flyene og med den miks av flytyper som operererer på OSL vil det gi 42 landinger i timen på en standard dag med lett motvind, og det er hvis ATC "nailer" spacing hele tiden. I praksis rundt 38 ettersom de færreste ønsker å skrive rapporter om underskridelse av sep.minima hver time.

Ved det som kalles MPO (Mixed Parallel Operations) kan vi ved OSL bruke 3nm spacing til annenhver hver bane (staggered approaches), noe som gir ca 6.5nm spacing til hver bane (pga catch-up) da trenger vi aldri å tenke på wake separation. 6.5nm i lett motvind er ca 165s og gir 22 landinger på hver bane. (44 landinger pr.time)

Det er planer om både nye RETs og uavhengige innflygninger til OSL og da kan spacing gå ned til 5nm til hver bane og kan gi en teoretisk kapasitet på rett under 58 landinger pr.time.

En bonus er også at når det er overvekt av arrivals eller departures kan man bruke begge baner mer fleksibelt og avvikle trafikken raskere.

Dumt å stå som nummer 10 i kø for avgang på 01L hvis 01R står ubrukt pga få arrivals.

Teori er en ting og praksis en anden. Tag et kig på dine kollegaer i CPH og se hvordan trafikken flyder, også i peakhours. Her er separation 2,5nm pga. reduced separation procedure. Kig på TXL, FRA, FCO og de fleste andre større lufthavne. Her bliver flyene iøvrigt heller ikke holdt lavt og i level flight mere end højest nødvendig.

Ved at bruge en bane for landing og ikke et miks, får du da en markant bedre optimering af trafikken ind til landing. De fleste fly passer med speed hele vejen ind til 4nm - klart separationen bliver spoleret af heavies engang imellem. Typisk speed er 180 til 6nm og 160 til 4nm. Det er da kun ind til Oslo man kan blive reduceret i speed 100nm væk fra pladsen på trods af cavok og 2 baner i brug, samt et 15nm line up efterfølgende - jeg håber ikke at det er at "naile" den ;-)

Selvfølgelig giver det logik at benytte begge baner når trafikken tillader det, som i dit eksempel med 01L og 01R. Det er også super at blive smidt hurtigt afsted når trafikken tillader det. Jeg synes bare ofte at landende og afgående trafik obstruerer for hinanden ind og ud af OSL, og det er ikke manglen på high speed exits, som bliver nævnt længere op i tråden, som kan tage skylden for evt. flaskehalse.

Tallene svarer for seg selv.

Jeg trenger ikke se på mine kolleger i CPH.
Jeg jobber selv ved en lufthavn som opererer segregert, DXB. Deres målsetning er å kunne bruke MPO, for å ØKE kapasiteten.

Last edited:

Tallene svarer for seg selv.

Jeg trenger ikke se på mine kolleger i CPH.
Jeg jobber selv ved en lufthavn som opererer segregert , DXB. Deres målsetning er å kunne bruke MPO, for å ØKE kapasiteten.

...som vel for øvrig er en flyplass som blir "spolert av heavies" rett som det er :D

Og ikke uventet så er MDG i mot ny rullebane:

Miljøpartiet De Grønne (MDG) vil heller ha høyere flyavgifter og stanse taxfreesalget enn å bygge ut Oslo lufthavn med en ny rullebane, slik Avinor foreslår.

http://www.adressa.no/nyheter/innenriks/2016/02/29/MDG-vil-stanse-ny-rullebane-p%C3%A5-Oslo-lufthavn-12216663.ece

Nå er jeg selvsagt relativt farget men jeg synes det er noe kortsiktig da jeg tror det er spørsmål om tid før flyene går på olivenolje, melk eller mose og argumentene om miljøskader gradvis vil bortfalle.

De har vel allerede lagt planer for hvordan de skal beskytte fjellheimen fra moseskrapere ... :p

Og ikke uventet så er MDG i mot ny rullebane:

http://www.adressa.no/nyheter/innenriks/2016/02/29/MDG-vil-stanse-ny-rullebane-p%C3%A5-Oslo-lufthavn-12216663.ece

Nå er jeg selvsagt relativt farget men jeg synes det er noe kortsiktig da jeg tror det er spørsmål om tid før flyene går på olivenolje, melk eller mose og argumentene om miljøskader gradvis vil bortfalle.

MDG sitt svar på alt er avgifter og forbud!

MDG sitt svar på alt er avgifter og forbud!

O/T - ikke allt fra MDG er avgifter og forbud, jeg stemte paa dem siden det er det eneste Politiske Partiet som vil la meg faa bo i Norge.

Hva har Oslo kommune med denne saken å gjøre? Flyplassen ligger i Ullensaker og avgjørelsen er det vel staten med Avinor og regjeringen som tar

Tja ,MDG trodde også de kunne påvirke utviklingen av E18 i Asker og Bærum , tror vel muligens at Norge styres fra Oslo Rådhus ?

Hva har Oslo kommune med denne saken å gjøre? Flyplassen ligger i Ullensaker og avgjørelsen er det vel staten med Avinor og regjeringen som tar

De har vel såkalt høringsrett eller hva det nå heter, så de har lov og komme med innspill. Men der stopper det. Så de har vel trolig enda mindre innvirkning på denne besluttingen, enn når de tror de nå kan nekte Staten, Bærum kommune, Asker kommune og Akershus fylke og bygge E18 utenfor Oslo ;)

"Ikke en meter vei" har jo også visst seg og være ganske nøyaktig 1,5km med motorvei, så da er jo "ingen rullebane" 1500 meter med det, så da er man jo nesten halveis......

Dessuten så handler det her om og få en ny rullebane inn i Nasjonaltransportplan. Det er ikke det samme som og vedta en utbygging. Det ligger trolig såpass langt frem i tid at det skal skiftes ut mange politikere innen den tid

Last edited:

I denne saken er de vel ikke nabo engang. Det er flere kommuner mellom Oslo og Ullensaker om jeg ikke husker feil. De er nabofylke, men ikke nabokommune.

Uttalelsen har egentlig ikke noe med byregjeringen å gjøre, dette ble vedtatt i bystyret og avsnittet lyder i sin helhet slik:

Utvidelse av Oslo lufthavn Gardermoen
Som det fremgår av plangrunnlaget, vil en tredje rullebane på Gardermoen føre til økte klimagassutslipp og fortsatt vekst i flytrafikken, noe som ikke er bærekraftig. Utvidelsen er ikke i tråd med de overordnede klimamålene. Derfor går Oslo mot bygging av en tredje rullebane på Gardermoen.

Vedtatt med støtte fra Ap, V, SV, KrF, MDG og Rødt.

Så det er rett og slett flertall for denne uttalelsen.

https://www.oslo.kommune.no/sru/mai...ightframes.asp?bottomurl=utv%5Fmeetlist%2Easp

Last edited:

Jaja, godt Oslo kommune ikke bestemmer noe som helst i denne saken. De blir nok ganske kraftig overkjørt av staten...igjen. Heldigvis.

De har vel såkalt høringsrett eller hva det nå heter, så de har lov og komme med innspill. Men der stopper det. Så de har vel trolig enda mindre innvirkning på denne besluttingen, enn når de tror de nå kan nekte Staten, Bærum kommune, Asker kommune og Akershus fylke og bygge E18 utenfor Oslo ;)

"Ikke en meter vei" har jo også visst seg og være ganske nøyaktig 1,5km med motorvei, så da er jo "ingen rullebane" 1500 meter med det, så da er man jo nesten halveis......

Dessuten så handler det her om og få en ny rullebane inn i Nasjonaltransportplan. Det er ikke det samme som og vedta en utbygging. Det ligger trolig såpass langt frem i tid at det skal skiftes ut mange politikere innen den tid

Akkurat som du eller Flyprat kan levere høringsuttalelse, kan Oslo kommune gjøre det. Skjønner ikke at det går an å gjøre det at en kommune engasjerer seg til et problem. For øvrig vært opp noen ganger før, se f.eks. her: https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/behovet-for-en-eventuell-tredje-rulleban/id98545/.

Last edited:

I denne saken er de vel ikke nabo engang. Det er flere kommuner mellom Oslo og Ullensaker om jeg ikke husker feil. De er nabofylke, men ikke nabokommune.

Utvidelse av kapasiteten på Oslo Lufthavn handler da om mer enn det? Oslo Lufthavn er Norges hovedflyplass, og kapasiteten der påvirker hele landet på mange ulike måter - alt fra trafikken inn til hele landet til forurensning, til inntekter som kommer hele flyplasstrukturen i Norge til gode og til effekt på alternative samferdselsinvesteringer. Dette kan ikke reduseres til en sak om konsekvensene for kommunene rundt.

Jeg læste et sted, at OSL forventer 27 mio. passagerer næste år.

Utvidelse av kapasiteten på Oslo Lufthavn handler da om mer enn det? Oslo Lufthavn er Norges hovedflyplass, og kapasiteten der påvirker hele landet på mange ulike måter - alt fra trafikken inn til hele landet til forurensning, til inntekter som kommer hele flyplasstrukturen i Norge til gode og til effekt på alternative samferdselsinvesteringer. Dette kan ikke reduseres til en sak om konsekvensene for kommunene rundt.

Og i så fall enda mindre reduseres til en sak for kun 1 kommune, som ikke en gang ligger rundt flyplassen. Dette er en nasjonal sak, ikke noe Oslo Kommune skal kunne legge føringer for. ja, selvsagt har de rett til å høres på linje med alle andre høringsinstanser, men det stopper der.

Back