PointMergeArrival
ScanFlyer Blue
Re: NHO Luftfart: Trenger ny rullebane på Gardermoen
Her må jeg nok arrestere deg.
Ved segregerte operasjoner (en bane for landing/ en bane for avgang) vil landingskapasiteten avhenge av wake turbulence mellom flyene og med den miks av flytyper som operererer på OSL vil det gi 42 landinger i timen på en standard dag med lett motvind, og det er hvis ATC "nailer" spacing hele tiden. I praksis rundt 38 ettersom de færreste ønsker å skrive rapporter om underskridelse av sep.minima hver time.
Ved det som kalles MPO (Mixed Parallel Operations) kan vi ved OSL bruke 3nm spacing til annenhver hver bane (staggered approaches), noe som gir ca 6.5nm spacing til hver bane (pga catch-up) da trenger vi aldri å tenke på wake separation. 6.5nm i lett motvind er ca 165s og gir 22 landinger på hver bane. (44 landinger pr.time)
Det er planer om både nye RETs og uavhengige innflygninger til OSL og da kan spacing gå ned til 5nm til hver bane og kan gi en teoretisk kapasitet på rett under 58 landinger pr.time.
En bonus er også at når det er overvekt av arrivals eller departures kan man bruke begge baner mer fleksibelt og avvikle trafikken raskere.
Dumt å stå som nummer 10 i kø for avgang på 01L hvis 01R står ubrukt pga få arrivals.
Når det gjelder behovet for en ny rullebane vil det melde seg en gang i fremtiden, det er ganske sikkert.
Det er dog mye som bør prøves før man setter i gang å grave.
De viktigste grepene er allerede nevnt, nye RETs og uavhengige innflygninger. Dette må suppleres med noen regelverksendringer for de som jobber i tårnet. De må få lov til å bruke samme regler som brukes andre steder som f.eks nevnte LGW og LHR. Tenker da på RRSM (Reduced Runway Separation Minima) og "Tail Clear".
Jeg synes, at det er brugen af begge baner til både arriving og departing traffic der skaber flaskehalse i OSL, det sammen med deres point-merge-arrival.
At benytte 2 baner, hvor begge baner bliver brugt til start og landing skaber altså små ventetider og ødelægger et ellers naturligt flow i specielt ankommende trafik. Ind til OSL bliver man meget ofte reduceret i hastighed pga. starter på den bane du skal lande på. Det forplanter sig, yderligere holder man ofte og venter på et par landinger før man kan starte.
Ideen på papiret, med at østgående trafik starter på den østlige bane, og/eller østligt parkeret fly starter og lander på østlig bane for at reducere taxi-tiden er fin og vice-versa, men I mine øjne, så jeg hellere en bane for starter og en for landinger. Eksempelvis som i CPH og ARN.
Her må jeg nok arrestere deg.
Ved segregerte operasjoner (en bane for landing/ en bane for avgang) vil landingskapasiteten avhenge av wake turbulence mellom flyene og med den miks av flytyper som operererer på OSL vil det gi 42 landinger i timen på en standard dag med lett motvind, og det er hvis ATC "nailer" spacing hele tiden. I praksis rundt 38 ettersom de færreste ønsker å skrive rapporter om underskridelse av sep.minima hver time.
Ved det som kalles MPO (Mixed Parallel Operations) kan vi ved OSL bruke 3nm spacing til annenhver hver bane (staggered approaches), noe som gir ca 6.5nm spacing til hver bane (pga catch-up) da trenger vi aldri å tenke på wake separation. 6.5nm i lett motvind er ca 165s og gir 22 landinger på hver bane. (44 landinger pr.time)
Det er planer om både nye RETs og uavhengige innflygninger til OSL og da kan spacing gå ned til 5nm til hver bane og kan gi en teoretisk kapasitet på rett under 58 landinger pr.time.
En bonus er også at når det er overvekt av arrivals eller departures kan man bruke begge baner mer fleksibelt og avvikle trafikken raskere.
Dumt å stå som nummer 10 i kø for avgang på 01L hvis 01R står ubrukt pga få arrivals.
Når det gjelder behovet for en ny rullebane vil det melde seg en gang i fremtiden, det er ganske sikkert.
Det er dog mye som bør prøves før man setter i gang å grave.
De viktigste grepene er allerede nevnt, nye RETs og uavhengige innflygninger. Dette må suppleres med noen regelverksendringer for de som jobber i tårnet. De må få lov til å bruke samme regler som brukes andre steder som f.eks nevnte LGW og LHR. Tenker da på RRSM (Reduced Runway Separation Minima) og "Tail Clear".
Last edited: