Norge Rundt med Widerøe

Re: Norge Rundt med Widerøe

Flott rapport. Ser ut som en fantastisk tur. Var selv i Tromsø i sommer. Det er en flott by. Og ja, fjellheisen er et must når man er der. Ønsker selv å få til en Norge rundt tur en gang. :)

Flott rapport C, min kommer så snart photobucket gör som jag vill!

Meget bra Cecilie!

Ut av oppsummeringen så tror jeg at du er enig med meg i at det er noe helt annet å fly med WF, enn med de større selskapene/maskinene.

Hehe ... det er vel ikke hver dag man stilles opp for å bli fotografert for en avis. ;)

Knall rapport! Da har dere bare to WIAS-kontorer igjen å besøke. ;)

Eksotiske greier. Jeg har aldri fløyet propellfly, kanskje jeg burde teste ut en slik en Dash. Takk for fin rapport med mange fine naturbilder.

Superbra rapport, vært gøy å følge med underveis :)

Stort leende av rapporten. Can we do it again...NOOOOOW!? Vi måste ju anlägga lounger i nord ;)

Flott rapport. Ser ut som en fantastisk tur. Var selv i Tromsø i sommer. Det er en flott by. Og ja, fjellheisen er et must når man er der. Ønsker selv å få til en Norge rundt tur en gang. :)

Tusen takk for det! Ja det var helt nydelig!

Takk for en super rapport! Jeg blir nesten enda mer inspirert til å ta en ny tur. Men sørge for å ta lengre stopp underveis og kanskje leie en bil innimellom også.

Er vel samme Karine som jeg ble avbildet sammen med i diverse nettaviser?
http://www.finnmarkdagblad.no/nyheter/article6766338.ece

Mange takk for det. Dine flyeventyr ser ikke rent dumme ut de heller ;)

YES!

Hon (och en hel del andra) kom ihåg dig. Wonder why? :cool:

Lol, møtte vi noen på turen som IKKE hadde hatt Twottern ombord?

Flott rapport C, min kommer så snart photobucket gör som jag vill!

Takk for det :)

Meget bra Cecilie!

Ut av oppsummeringen så tror jeg at du er enig med meg i at det er noe helt annet å fly med WF, enn med de større selskapene/maskinene.

Mange takk for det BSSW! WF er noe helt spesielt! Neste gang skal jeg prøve å fokusere på flere av rutene man kan tjene poeng på, point-junkie som jeg er :cool:

Hehe ... det er vel ikke hver dag man stilles opp for å bli fotografert for en avis. ;)

Knall rapport! Da har dere bare to WIAS-kontorer igjen å besøke. ;)

Mange takk Mr Atlanta WIAS! 1 down, 2 to go, er det ikke det dem sier a? Vi får sjååå :)

Eksotiske greier. Jeg har aldri fløyet propellfly, kanskje jeg burde teste ut en slik en Dash. Takk for fin rapport med mange fine naturbilder.

Mange takk! Propellfly er noe jeg har "erfaring" med siden jeg var en neve stor. Det er det som liksom er fly. ;)

Superbra rapport, vært gøy å følge med underveis :)

Tusen takk for det! Ja, greit å holde noen av dere insta-folk oppdaterte underveis ;)

Stort leende av rapporten. Can we do it again...NOOOOOW!? Vi måste ju anlägga lounger i nord ;)

Haha, ja jeg ler litt for meg selv når jeg leser gjennom min egen også (flaut) men ja - jeg tror det er et stort potensiale for kantiner i nord. Særlig i Honningsvåg. Kanskje det kunne vært mulig å samarbeide med den lokale Avis-fyren slik at det blir kantine og bilutleie i ett?!

Var morsom lesning dette ja :) Så ut som at dere koste dere på tur iallfall :)

Kjemperapport Cecilie! Spesielt artig å se bildene fra Grense Jakobselv, da jeg var ute ved kapellet og stranden fra tid til annen både sommer og vinter da jeg tjenestegjorde i nord! :)

Mange takk for det BSSW! WF er noe helt spesielt! Neste gang skal jeg prøve å fokusere på flere av rutene man kan tjene poeng på, point-junkie som jeg er :cool:
Etter min mening så er faktisk de rutene man ikke tjener poeng på, de beste ;)

25.juli
WF984
TOS-VDS-VAW-KKN
17.20-19.40 (TOS-KKN)
Dash 8 Q100
LN-WIA
Sete C01/02B

Screenshot2013-08-01at52553PM.png

file-30.jpg

Turen til Finnmark begynte jo riktig så bra, med invitasjon til å sitte på klappsete til Vadsø. Sånt sier man bare ikke nei til, så det var sete C01 som gjaldt mellom TOS og VDS. Første gang på klapp på noen annet enn B737-800 så det var en artig opplevelse. For det første kan det jo nevnes at det var betydelig bedre beinplass på Dash'en enn Boeing'en. For det andre var lydnivået betraktelig høyere, og man følte at man faktisk satt i et fly i Dash'en, i motsetning til 737'en.

De fikk fyr på motorene og vi tok av fra rullebane 01 i TOS og en visual climb out fra TOS gjorde at man virkelig fikk nyte naturen fra sin beste side. I et fly. Fantastisk!

file-31.jpg

file-32.jpg

IFR – I Follow Roads
Styrmannen tok frem sitt Norges bilatlas og navigerte oss perfekt frem til Vadsø!

På cruise var det ikke så mye annet å gjøre enn å sitte og prate fly med de to ekstremt hyggelige pilotene! Vi snakket med Bodø Control hele turen og midt mellom Tromsø og Alta hører jeg “Speedbird 6” på radioen og like etter passerer den over oss!

file-34.jpg

file-33.jpg

Vi nærmer oss Vadsø og innflyvingen foregår til RWY08 med en GLS-approach (GPS-ILS-mix, am I right guys? Ikke vært så mye borti det sjæl)

file-35.jpg

file-36.jpg

file-37.jpg

Kapteinens landing, og den var silkemyk (til å være kortbane, i det minste :P)

file-38.jpg

Vi parkerte med hjelp av marshallingen til LCH78 her på forumet, og det ble sluppet av noen passasjerer, mens noen nye kom ombord. Siden min klappsetetur var en del av et kompromiss, overtok Savipix 0C i Vadsø. Det var helt greit det, helt til vi gjorde en missed approach i VAW (som kapteinen sa til Savipix; “Nå sitter det ei på 02B og er rimelig misunnelig”)

Etter å ha gjort det ene forsøket i Vardø, dro vi direkte til Kirkenes hvor det var fine forhold og vi gjorde en visuell innflyving til RWY06.

Vi takket for turen, hvor vi hadde en meget hyggelig flyvertinne som het Karine. Dash og Sophie ble fotografert i cockpit før vi gikk.

file-40.jpg

file-39.jpg

Inne på terminalen ventet Hertz-kjerringa utålmodig (vi var antagelig dagens siste kunder) og vi fikk utlevert en Golf 2.0 TDI med noen-og-førtitusen km på klokka. Etter mindre enn 3 minutter i bilen på vei mot Kirkenes sentrum så vi reinsdyr. God uttelling på turen så langt!

Vi fant hotellet vårt etter hvert, Rica Arctic Hotell Kirkenes, etter litt knoting rundt ved Hurtigrute-kaia blandt annet. En liten middag ventet på Surf & Turf i nærheten av hotellet før resten av kvelden ble brukt til å se den superspennende semifinalen i EM mellom Norge og Danmark.

Sikkert greit å se kampen på hotell i Kirkenes, men langt flottere og se den live på stadion i Norrköping slik jeg gjorde. En magisk og uforglemmlig kamp forøvrig.

Takk for flott TR så langt.

Flott rapport med mange fine bilder :up: Et godt sjakktrekk av dere å leie bil når dere var i nord. Det øker definitivt utbytte av turen. :) Neste gang dere er i Kirkenes bør dere ta en tur til Pasvikdalen også, den er absolutt verd et besøk.

Last edited:

Det leiebiltrikset var ikke dumt. Kan ikke begipe at jeg ikke gjorde det samme.

Kanonfinrapport. Tuuuuuusen takk.

Elefanten er forøvrig enig med deg. At de ikke er kantiner gjør disse turene svært slitsomme. Han lurer på om du fikk smusstillegg av Savvypix siden du måtte så mye på tur uten kantine? raten skal være en kr 1,- pr tur.

Var morsom lesning dette ja :) Så ut som at dere koste dere på tur iallfall :)

Tusen takk! Ja det var en veldig fin tur!

Kjemperapport Cecilie! Spesielt artig å se bildene fra Grense Jakobselv, da jeg var ute ved kapellet og stranden fra tid til annen både sommer og vinter da jeg tjenestegjorde i nord! :)

Tusen takk for det :) Jeg kan tenkte meg det var spesielt å tjenestegjøre der ute. Sikkert veldig spennende til tider å ha russerne så tett på seg ;)

Etter min mening så er faktisk de rutene man ikke tjener poeng på, de beste ;)

Både og, tenker nå jeg haha. Men klart, de små anbudsrutene som cruiser i 4-5000 fot, gir jo en fantastisk naturopplevelse ombord!

Sikkert greit å se kampen på hotell i Kirkenes, men langt flottere og se den live på stadion i Norrköping slik jeg gjorde. En magisk og uforglemmlig kamp forøvrig.

Takk for flott TR så langt.

Ja det er mye bedre å se kampen "live" :) Takk for hyggelig kommentar!

Flott rapport med mange fine bilder :up: Et godt sjakktrekk av dere å leie bil når dere var i nord. Det øker definitivt utbytte av turen. :) Neste gang dere er i Kirkenes bør dere ta en tur til Pasvikdalen også, den er absolutt verd et besøk.

Mange takk for det! Leiebil var et krav på nattstoppene for å få mest mulig ut av turen, og for å se litt av de omkringliggende områdene. Det er notert :)

Many people have tried and failed and all that was required was a piece of tape :up:

Haha

Det leiebiltrikset var ikke dumt. Kan ikke begipe at jeg ikke gjorde det samme.

Kanonfinrapport. Tuuuuuusen takk.

Elefanten er forøvrig enig med deg. At de ikke er kantiner gjør disse turene svært slitsomme. Han lurer på om du fikk smusstillegg av Savvypix siden du måtte så mye på tur uten kantine? raten skal være en kr 1,- pr tur.

Leiebiltrikset er supertlurt!

Mange takk for det Fnate! Godt å se at postkortet fra Nordkapp kom velberget frem også ;)

Smusstillegg ble gitt i form av klappseteturer på to av flyturene. Så det var ganske god kompensasjon.

Back