Togskinner gjennom Nord-Norge er en dårlig idé miljømessig, naturmessig og klimamessig.
Det sier Truls Gulowsen, leder i Naturvernforbundet.
Regner ikke turister liker sitte på tog i 20 timer. (det er fra Oslo)
kapasiteten på nåværende jernbanenett er for dårlig til ha kapasitet til at alle reiser fra andre storbyer.
og tvilsomt prislappen her hjemme holder seg godt nok.
https://www.jernbanedirektoratet.no/utredninger/utredning-nord-norgebanen/
https://www.youtube.com/watch?v=FSD5ps9bLQ0
Turister er vel absolutt ikke den viktigste grunnen til å bygge jernbanen. Det er gods som er hovedargumentet.
Må bare innrømme at jeg ikke har satt meg grundig inn i trasévalg og kjørehastighet på Nordnorgeanen, men hva er planen for Tysfjord-kryssingen og planlagt hastighet på banen? Er traséen planlagt bygget mtp dobbeltspor?
Må bare innrømme at jeg ikke har satt meg grundig inn i trasévalg og kjørehastighet på Nordnorgeanen, men hva er planen for Tysfjord-kryssingen og planlagt hastighet på banen? Er traséen planlagt bygget mtp dobbeltspor?
Ja, her er det er en del konsulenter som lever fett på ambisjonene til enkelte politikere…
E6 kan nok legges i en buet tunnel med 5% stigning ved utløpet av Tysfjorden der det er grunnest, men en jernbanetunnel under Tysfjord med max 2% stigning (er ikke det omtrent max på jernbanen?) vil måtte bli støgglang.
Apropos: Hvordan vil jussen se på det hvis Norge bygger en tunnel med begge åpningene i Norge, men tunnelen går under Sverige på enkelte strekninger?
Stortinget har som kjent gått inn for nordnorgebane, om det blir noe av vet fortsatt ingen, men kommer den (i en eller annen form), så vil det vel ha konsekvenser for luftfart.
Jeg ser for meg følgende:
Kun bygging av den billigste og mest passasjer- og fraktintensive delen, det vil si Tromsø-Narvik.
*Behovet for utbygginger på TOS går ned: BDU blir en slags flyplass nr 2 for Tromsø: kapasitet, lang nok rullebane for større fly, enklere å bruke ved dårlig vær.
*På grunn av mer trafikk på BDU og enklere reise til TOS, mister EVE en del av passasjergrunnlaget.
*Avstanden er for lang til at det har noen praktisk betydning for innenriksfly (ved full utbygging, er det bare TOS-BOO, som mister noe passajergrunnlag)
Det problemet har hs 2 og hatt så ikke noe nytt. de måtte bygge ekstra tunnel på flere plasser.På en side mener de det er negativt at så mye av banen må legges i tunnel, med tanke på opplevelsen for turistene. I neste øyeblikk er det nesten umulig fordi det er så mye reinområder som togbanen går igjennom.
Ehh. Ja BDU er død så lenge det ikke er en kjappere forbindelse til Tromsø. Det er poenget, at den eneste utbygginga som gir mening er Narvik-Tromsø. Først og fremst pga gods, men Narvik-Tromsø vil gjøre BDU mer aktuell, fordi det tross alt vil utløse passasjertrafikk.
Er banen planlagt med stasjon på flyplassen?
Nei, det ville kreve jernbane-bru eller -tunnel til Tromsøya. Ikke særlig realistisk tror jeg.
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.