Nordnorgebane og luftfart

Dette med Nord Norge Banen kom opp igjen ved siste stortingsvalg, ledet an av de som nå forlater rægjæringa og miljøfantast partiene. De ville bygge den, men, måtte bare ha en utredning om kostnader først. De visste jo at det ikke ville være økonomisk bærekraftig, men hva drar man ikke frem av valgflesk.
De får heller bygge skikkelig motorvei Bodø-Tromsø for skikkelige road trains, med 2 eller 3 semihengere, så får man godset mye mer miljøvennlig og kostnads effektivere frem.
 
Jeg synes å huske at gruvebedriftene i Sverige tilbød å være med på finnansiere dobbeltspor inn til Narvik? For med tanke på jernbane til nord-Norge er det vel banen opp til Narvik som sliter mest med kapasiteten?

Forøvrig gir videre utbygging av jernbane i nord-Norge mest mening med tanke på gods, selv om det også gir muligheter for passasjertransport internt i lansdelen. Det ble vel blant annet foreslått tog inn til Kirkenes fra Finland på et tidspunkt.
 
Beklager misforståelsen, jeg tenkte på Bardufoss i denne sammenhengen, iom at det var snakk om mulig trafikkøkning på BDU.

Ja, utredningene er planlagt med stopp på Bardufoss, men om det blir i "sentrum" eller ved BDU må man vel langt nedi rapportene for å finne. Uansett korte distanser så det kan funke som flytog. Dog tar det nok over en time med stopp på Storsteinnes og snittfart 100kmt.
 
…selv tror jeg den mest sannsynlige og mest fornuftige utbygging av Nord Norge banen er noe OJB og jeg bygger med NMJ Superline !, ikke helt sikker på vi skal bygge i skala H0 1:87 eller skala 0 - uansett det blir sikkert i en kjeller på Lillestrøm med en lokal elefnat som Konssullent og kanskje lar vi KnutW også slippe inn.
 
…selv tror jeg den mest sannsynlige og mest fornuftige utbygging av Nord Norge banen er noe OJB og jeg bygger med NMJ Superline !, ikke helt sikker på vi skal bygge i skala H0 1:87 eller skala 0 - uansett det blir sikkert i en kjeller på Lillestrøm med en lokal elefnat som Konssullent og kanskje lar vi KnutW også slippe inn.

Nå snakker vi! Det absolutt beste å gjøre med Nordnorgebanen er å ha prosjektet som modell i en kjeller på Lillestrøm. Tar gjerne en titt når den er ferdig!
 
Jeg synes å huske at gruvebedriftene i Sverige tilbød å være med på finnansiere dobbeltspor inn til Narvik? For med tanke på jernbane til nord-Norge er det vel banen opp til Narvik som sliter mest med kapasiteten?

Jeg tror det er lite sannsynlig at Ofotbanen finansieres på noen annen måte enn via statsbudsjettet. Nå kommer det noen nye kryssingsspor på norsk side, så da tror jeg flaskehalsen er hovedsakelig på svensk side. Men som jernbane-ansatt, så synes jeg dobbeltspor virker mest fornuftig på halvlang sikt.

For en politiker som ønsker å vise at de satser på jernbane i Nord-Norge, så skulle jeg også mene at dobbeltspor på Ofotbanen burde tilfredsstille behovet for symbolpolitikk og få kombinert det med noe nytte. Men utredninger er jo, tross alt, billigere. Men mindre nyttig.

Forøvrig gir videre utbygging av jernbane i nord-Norge mest mening med tanke på gods, selv om det også gir muligheter for passasjertransport internt i lansdelen. Det ble vel blant annet foreslått tog inn til Kirkenes fra Finland på et tidspunkt.

Passasjergrunnlaget er knapt verdt å snakke om.
 
Når de ikke klarer å bygge Ringeriksbanen som jo vil ha et stort passasjergrunnlag så er jeg helt sikker på at det aldri blir bygget noen jernbane videre fra Bodø.
 
Når de ikke klarer å bygge Ringeriksbanen som jo vil ha et stort passasjergrunnlag så er jeg helt sikker på at det aldri blir bygget noen jernbane videre fra Bodø.

Helt enig. Første diskusjonene om Ringeriksbanen fant sted rundt 1890 uten at det ble noe konkret av det. Ringeriksbanen har vært vedtatt bygget i allefall to ganger uten at noe har skjedd. Første gang Stortinget vedtok banen var i 1955 og også 1992. Den har ellers vært oppe til diskusjon stort sett hvert eneste år fra 1955 og frem til nå uten at noe har skjedd. Dette er tross alt et lite prosjekt sammenliknet med Nordnorgebanen, så å tro at den noengang blir bygget er for meg utenkelig.
 
Dette med Nord Norge Banen kom opp igjen ved siste stortingsvalg, ledet an av de som nå forlater rægjæringa og miljøfantast partiene. De ville bygge den, men, måtte bare ha en utredning om kostnader først. De visste jo at det ikke ville være økonomisk bærekraftig, men hva drar man ikke frem av valgflesk.
Dette med Nord-Norge banen har kommet opp regelmessig når det har vært Stortingsvalg. Tror bl.a. vi snakket om det på skolen i 1980, og det er jo en stund siden. Mistenker at det blir lansert av partier med et blodfattig program, der man trenger et tema som skaper oppmerksomhet. Resultatet blir i høyden en såkalt kommisjon som skal utrede saken enda en gang. Hele greia koker uansett bort i kålen, og blir liggende stille en del år frem til det kommer et nytt stortingsvalg og man trenger et visjonært tema å snakke om. Da er det på'an igjen. Hilsen Desillusjonert
 
Dette med Nord-Norge banen har kommet opp regelmessig når det har vært Stortingsvalg. Tror bl.a. vi snakket om det på skolen i 1980, og det er jo en stund siden. Mistenker at det blir lansert av partier med et blodfattig program, der man trenger et tema som skaper oppmerksomhet. Resultatet blir i høyden en såkalt kommisjon som skal utrede saken enda en gang. Hele greia koker uansett bort i kålen, og blir liggende stille en del år frem til det kommer et nytt stortingsvalg og man trenger et visjonært tema å snakke om. Da er det på'an igjen. Hilsen Desillusjonert

Heller det, enn at de faktisk kaster de milliardene ut av vinduet.
 
Minnes at Altaposten for mange år siden hadde gamle kart fra mellomkrigstiden på trykk med planer om intet mindre enn 7 stasjoner bare i Alta...
 
Ja, det har stadig kommet opp. Det var stukket ut trasé helt til Kirkenes i mellomkrigstida. Det finnes mange kart, da dette var en statlig foreteelse. Det finnes også mange bilder av jernbaneteltleiren som flytta gjennom landet.
 
Back
Top