IL-2
ScanFlyer Gold
Stortinget har som kjent gått inn for nordnorgebane, om det blir noe av vet fortsatt ingen, men kommer den (i en eller annen form), så vil det vel ha konsekvenser for luftfart.
Jeg ser for meg følgende:
Kun bygging av den billigste og mest passasjer- og fraktintensive delen, det vil si Tromsø-Narvik.
*Behovet for utbygginger på TOS går ned: BDU blir en slags flyplass nr 2 for Tromsø: kapasitet, lang nok rullebane for større fly, enklere å bruke ved dårlig vær.
*På grunn av mer trafikk på BDU og enklere reise til TOS, mister EVE en del av passasjergrunnlaget.
*Avstanden er for lang til at det har noen praktisk betydning for innenriksfly (ved full utbygging, er det bare TOS-BOO, som mister noe passajergrunnlag)
Jeg ser for meg følgende:
Kun bygging av den billigste og mest passasjer- og fraktintensive delen, det vil si Tromsø-Narvik.
*Behovet for utbygginger på TOS går ned: BDU blir en slags flyplass nr 2 for Tromsø: kapasitet, lang nok rullebane for større fly, enklere å bruke ved dårlig vær.
*På grunn av mer trafikk på BDU og enklere reise til TOS, mister EVE en del av passasjergrunnlaget.
*Avstanden er for lang til at det har noen praktisk betydning for innenriksfly (ved full utbygging, er det bare TOS-BOO, som mister noe passajergrunnlag)