Nordmenn værfaste på KEF

Re: Nordmenn værfaste på KEF

Huff, journalister...
"Flyet fra Oslo til Orlando..." -- Ingen direkteruter til statene fra OSL unntatt CO.
"757 skulle mellomlande i KEF"... -- FI319 går kun OSL-KEF.
"Vi satt fire timer uten mat og drikke inne i flyet." - Alle hadde opplevd akkurat det samme i LHR om det hadde vært like stor storm. Tror det var 60 knops vind-regelen, så hadde de ikke lov til å åpne flydørene.
"Dårlig informasjon" - Man kan jo godt si hvert 5.minut på anlegget: "flyplassen er stengt pga. storm - været blir bedre i morgen kl. 0900".




"This is an announcement from OSL. For security reasons, please do not leave your luggage unattended".... (kan noen sprenge den maskinen der?)
 
Re: Nordmenn værfaste på KEF

At flydører fryser fast under flyging er ikke noe nytt, men værforbeholdene på Sagaøya må være ektreme når de ikke klarer å få dørene opp etter 5-6 timer på bakken.
At folk i det hele tatt gidder å ringe VG om dette!! PR Kåte ???? eller sløve VG-nett "journalister"????
 
Re: Nordmenn værfaste på KEF

At flydører fryser fast under flyging er ikke noe nytt, men værforbeholdene på Sagaøya må være ektreme når de ikke klarer å få dørene opp etter 5-6 timer på bakken.
At folk i det hele tatt gidder å ringe VG om dette!! PR Kåte ???? eller sløve VG-nett "journalister"????

Jeg tror kanskje vi skal overlate til journalister og aviser å avgjøre hva som er nyhetsverdig. At noe for en fagperson kan virke dagligdags eller rutinemessig betyr ikke at ikke kan være verdt å skrive om i ei avis.
 
Re: Nordmenn værfaste på KEF

"Dårlig informasjon" - Man kan jo godt si hvert 5.minut på anlegget: "flyplassen er stengt pga. storm - været blir bedre i morgen kl. 0900".

Det ser ut til at mange her synes at når en passasjer synes han har fått for lite informasjon så må passasjeren ta feil, nesten uansett hva som skjer. Informasjon er da mye mer enn å gjenta selvfølgeligheter.

Hva med å informere om værmelding, hva som skjer med baggasjen, at det jobbes med å skaffe hotell, hvordan man kan rebooke og hvor man kan henvende seg med spørsmål?
 
Re: Nordmenn værfaste på KEF

hehe, det jeg tenkte på var at pax - lytter jo aldri til opprop.

Når man roper på navn: (klart og tydelig på OSL, du vet det er krystallklart og høyt),
så kommer pax'n: Jeg hørte ingenting jeg..... (etter å ha blitt offloadet grunnet noshow på gate).
 
Re: Nordmenn værfaste på KEF

Med storm og vind og dørerene på flya, så har BA en 60knops regel at man ikke skal operere på bakken med flydører åpne, da vinden kunne ta tak i dørene.
 
Re: Nordmenn værfaste på KEF

Det ser ut til at mange her synes at når en passasjer synes han har fått for lite informasjon så må passasjeren ta feil, nesten uansett hva som skjer. Informasjon er da mye mer enn å gjenta selvfølgeligheter.
QUOTE]

Når det kommer opp ytringer hvor pax (les kunder) gang på gang er svært dårlig tilfreds med bl.a opplevd informasjon, blir dette av enkelte her på forumet regelmessig avfeid som syting fra utålmodige kunder. Det skulle vært interessant å vite om denne holdningen kom fra bransjeansatte eller bare fra hobby entusiaster.
 
Re: Nordmenn værfaste på KEF

Det at publikum opplever informasjon som utilstrekkelig er et gjennomgående problem - på flyplasser, for NSB, kommunen og andre. Det er tydelig at selv om avsender oppfatter at man har gitt nok informasjon, oppfatter ikke publikum dette. På tide at organisasjoner som ofte får denne kritikken, som OSL, SGS og andre handlingagenter, NSB, Jernbaneverket etc kanskje forsker litt på dette og forsøker å bli bedre - på publukums premisser? (ok, noen folk blir aldri fornøyd, men de kan du ikke "vinne" over heller)
 
Re: Nordmenn værfaste på KEF

Jeg tror kanskje vi skal overlate til journalister og aviser å avgjøre hva som er nyhetsverdig. At noe for en fagperson kan virke dagligdags eller rutinemessig betyr ikke at ikke kan være verdt å skrive om i ei avis.

Jeg vil se det paa en annen maate - hvis en fagperson ser noe som dagligdags eller rutinemessig, burde det vaere et godt signal om at det ikke er noe aa skrive om ...
 
Re: Nordmenn værfaste på KEF

Når det kommer opp ytringer hvor pax (les kunder) gang på gang er svært dårlig tilfreds med bl.a opplevd informasjon, blir dette av enkelte her på forumet regelmessig avfeid som syting fra utålmodige kunder. Det skulle vært interessant å vite om denne holdningen kom fra bransjeansatte eller bare fra hobby entusiaster.

Etter 25 aar paa diverse flyplasser har jeg god erfaring med dette. Det er ikke uvanlig at man roper opp manglende pax saa det runger i en 'folketom' avgangshall uten respons. '- Jeg hoerte ingenting, jeg' :lol:

Paa den annen side, saa har man situasjoner naar alt er forsinket eller kansellert. I slike tilfeller har man ogsaa andre problemer aa hanskes med. Aa finne en universalloesning paa dette tror jeg ikke er mulig uten en solid teknologisk oppgradering. Man kan annonsere til man er blaa i ansiktet og det vil alltid vaere noen som ikke faar det med seg. Slik vil det alltid vaere.

Saa hva er loesningen?

- SMS? Ikke alle abonnerer .. og noen vil alltid reservere seg mot SMS-info.

- Mer bemanning? Man vil ALDRI klare aa stille paa beina nok mennesker til aa haandtere en slik dag som man nylig hadde paa GEN. Da maa man ha like omtrent like mange ansatte som det er passasjerer, og i tillegg maa disse organiseres ..

- Kiosker? Naa begynner vi aa snakke. Bransjen er iferd med aa fokusere paa IROPS-loesninger, og vi vil fremover se oekende fremskritt paa dette omraadet. Man vil se at ved kanselleringer og lost connection vil man kunne identifisere seg ved en kiosk og automatisk faa beskjed om ombooking eller alternativer til ny transport. Samtidig vil man faa skrevet ut vouchere for f.eks. hotell og mat. Dette vil selvfoelgelig kreve mye mer av reservasjonssystemene og DCS'ene enn det de klarer i dag og det vil ogsaa kreve fler automater. Men mange vil ogsaa kunne gjoere dette via mobil eler via medbragt laptop.
Hvor langt fram er dette? Noen har dette i begrenset grad allerede. Delta har kommet langt. Vi (SITA) har ogsaa planer om en loesning, men det ligger fortsatt noen aar fram i tiden.

Men selv naar dette er 'fullstendig' automatisert (selvfoelgelig vil det alltid vaere noen som trenger manuell service), vil man nok oppleve klager paa manglende informasjon. Tross alt: Folk er folk ....
 
Re: Nordmenn værfaste på KEF

Jeg vil se det paa en annen maate - hvis en fagperson ser noe som dagligdags eller rutinemessig, burde det vaere et godt signal om at det ikke er noe aa skrive om ...

Da forsvinner fort det meste av trafikkulykker, renteøkninger, værfenomen, forsinkede byggeprosjekter og rettsaker. Begynner du å bla i ei avis ser du fort at det stort sett er lite oppsiktsvekkende saker som utgjør nyhetene.
 
Re: Nordmenn værfaste på KEF

Det at publikum opplever informasjon som utilstrekkelig er et gjennomgående problem - på flyplasser, for NSB, kommunen og andre. Det er tydelig at selv om avsender oppfatter at man har gitt nok informasjon, oppfatter ikke publikum dette. På tide at organisasjoner som ofte får denne kritikken, som OSL, SGS og andre handlingagenter, NSB, Jernbaneverket etc kanskje forsker litt på dette og forsøker å bli bedre - på publukums premisser? (ok, noen folk blir aldri fornøyd, men de kan du ikke "vinne" over heller)

Ja, jeg tror i første omgang at organisasjoner og selskap som bl.a ovennevnte, samt flyselskapene burde ha som et delmål å bedre kundenes informasjonsopplevelse. Spesielt under kritiske situasjoner som oppstår relativt hyppig i reisebransjen bl.a pga. værsituasjoner. Dette er selvfølgelig et ledelsesansvar og krever en helt annen prioritering. Kanskje det hadde vært noe å hente ved å studere hvordan forskjellige kriseteam håndterer ulike katastrofer. Jeg tenker i første rekke på oppbygningen av komandostrukturer og samarbeidet mellom ulike innstanser.
 
Re: Nordmenn værfaste på KEF

Da forsvinner fort det meste av trafikkulykker, renteøkninger, værfenomen, forsinkede byggeprosjekter og rettsaker. Begynner du å bla i ei avis ser du fort at det stort sett er lite oppsiktsvekkende saker som utgjør nyhetene.

Ja, men la det bli som Bjørn Hansen fra Urix sa, at det som gir medier som er verdt å holde seg informert om er de som bruker den enkle regelen at det er når noe har en verdi i prinsipper eller avgjørelser som påvirker mange at den har nyhetsverdi. At noen har avgått med døden er nok vanskelig for de pårørende, men det er ikke fremsiden, det er en notis på rett sted inni avisen.

-A
 
Re: Nordmenn værfaste på KEF

Nå er det jo langt fra bestandig at de som roper opp navn snakker verken høyt eller tydelig. Eller, ofte er det høyt, men ikke tydelig.
når man stadig opplever at folk sier de ikke hørte eller oppfattet det som ble oppropt, burde man vel kanskje ta det på alvor?
 
Re: Nordmenn værfaste på KEF

Naa skal man ogsaa ta i betraktning at naar informasjonsbehovet er stoerst, er som regel hallen full av folk ... det gjoer det enfa vanskeligere aa faa med seg hva som blir sagt.
 
Re: Nordmenn værfaste på KEF

LN-MOW, du må vel nesten gi gustavf rett i sitt innlegg her oppe? At noe er rutine for en fagperson betyr ikke at det ikke har en nyhetsverdi. Dessuten kan man vel neppe si at situasjonen på KEF var rutine heller...
 
Re: Nordmenn værfaste på KEF

Det ble litt generalisert, synes jeg, men jeg ser poenget. Men at Fru Pettersens klesvask blaaser ned av stativet er heller ikke rutine. Saa er det nyhetsverdig? Sne og taake paa Galemoen er rutine. Og tydeligvis nyhetsverdig ...

Jeg sier som Obelix: Mennesker er sproe, de ....
 
Re: Nordmenn værfaste på KEF

Jeg synes gustavf setter fingeren på noe veldig vesentlig. Det kan ikke bare avfeies med "vanskelige" pax når de klager på lite informasjon. Dette kommer faktisk fra kundene, det vil si de som sørger for at de flyplassansatte har en jobb å gå til, og da MÅ man ta det alvorlig.

Snø på Gardermoen er i seg selv rutine, men ikke kom å fortell meg at å stenge OSL slik det blir gjort ikke er nyhetsverdig - bare fordi folk i flybransjen har vært med på det før! ;)
 
Re: Nordmenn værfaste på KEF

Har faktisk opplevd flere ganger at jeg ikke har forstått opprop på flyplasser, enten pga mye støy (mye folk), dårlig dekning i området jeg var (WC f.eks), dårlig uttale.

Så selv om du hører det klart og tydelig, så er det slett ikke sikkert at alle gjør det.....
 
Back
Top