Japan Airlines A350 krasjet med Japanske Kystvakten ved landing på HND 02JAN24

Re: Japan Airlines A350 krasjet med Japanske Kystvakten ved landing på HND 02JAN24

Min kone leser japanske nyheter og sier tårnet ba kapteinen på kystvakt flyet om å vente, noe han ikke gjorde. Dette fra japanske nyheter.

Hadde en magefølelse på at det var noe sånt.

Opererer de normalt fra en så stor flyplass eller er de kanskje mer vant til en mindre hektisk militær base?
 
Hadde en magefølelse på at det var noe sånt.

Opererer de normalt fra en så stor flyplass eller er de kanskje mer vant til en mindre hektisk militær base?

Dette var jo i en spesiell situasjon i forbindelse med nødhjelp til jordskjelvområdet. Vet ikke om militæret pleier å operere fra Haneda, vil vel tro det er mest sivil trafikk der?
 
Re: Japan Airlines A350 krasjet med Japanske Kystvakten ved landing på HND 02JAN24

Hadde en magefølelse på at det var noe sånt.

Opererer de normalt fra en så stor flyplass eller er de kanskje mer vant til en mindre hektisk militær base?

Ifølge opplysninger på Airliners.net så har kystvakten en base på Haneda.
 
Re: Japan Airlines A350 krasjet med Japanske Kystvakten ved landing på HND 02JAN24

På en travel flyplass som HND så operere man på mange forskjellige frekvenser avhengig av hvilken rullebane du skal bruke. Her er det bekreftet at disse flyene var på forskjellige frekvenser.
Fra AVHERALD
According to ATC recordings the A359 as well as a number of other aircraft departing runway 34R were handed off to Tower Frequency 118.725MHz, however, the Coast Guard DH8C was handed off to tower at 124.350MHz. JL-516, upon being handed off to tower by approach, was told by tower to "continue approach", about 90 seconds later tower cleared the aircraft to land.
 
Re: Japan Airlines A350 krasjet med Japanske Kystvakten ved landing på HND 02JAN24

På en travel flyplass som HND så operere man på mange forskjellige frekvenser avhengig av hvilken rullebane du skal bruke. Her er det bekreftet at disse flyene var på forskjellige frekvenser.
Fra AVHERALD
According to ATC recordings the A359 as well as a number of other aircraft departing runway 34R were handed off to Tower Frequency 118.725MHz, however, the Coast Guard DH8C was handed off to tower at 124.350MHz. JL-516, upon being handed off to tower by approach, was told by tower to "continue approach", about 90 seconds later tower cleared the aircraft to land.

Er frekvensen til 124.35 frekvensen til twr på en annen bane eller er den frekvensen til noe helt annet?

Vet man hvilken klarering Dashen fikk før de ble satt videre til annen frekvens. Får vel neppe line up and wait av ground?
 
Re: Japan Airlines A350 krasjet med Japanske Kystvakten ved landing på HND 02JAN24

Ut fra FR24 så var det kùn avganger på 34R i tiden før hendelsen. JAL var første landing på R og jeg lurer på om kystvaktflyet fortsatt hadde et mentalt bilde av at banen bare ble benyttet til avganger....
 
Last edited:
Re: Japan Airlines A350 krasjet med Japanske Kystvakten ved landing på HND 02JAN24

Dette har dere løst før morradagen….
 
Re: Japan Airlines A350 krasjet med Japanske Kystvakten ved landing på HND 02JAN24

Haneda ( HND) har 5 TWR frekvenser som er tilknyttet hver sin bane. HND har 4 rullebaner så den siste er nok en reserve. Det samme har også feks på Gardermoen , forskjellige frekvenser for landing 19R eller 19L. Så er det opp til flygelederene i tårnet å koordinere eventuell kryssende trafikk sammen med Ground frekvensen. Litt av et «puslespilll» på en så stor flyplass som HND.
 
Re: Japan Airlines A350 krasjet med Japanske Kystvakten ved landing på HND 02JAN24

Ser Lufthansa sin 748 Haneda-Frankfurt må innom OSL idag for fuel. Kan det være pga det er den lengste banen som er stengt?
 
Re: Japan Airlines A350 krasjet med Japanske Kystvakten ved landing på HND 02JAN24

Fant denne postet på Fb, mulig oversettelsen ikke er korrekt.

5fde1fa5e1eac7f9ff4861634e9e31f4.jpg


Sent fra min SM-S918B via Tapatalk
 
Re: Japan Airlines A350 krasjet med Japanske Kystvakten ved landing på HND 02JAN24

Er dette fraseologien de bruker i Japan?
 
Re: Japan Airlines A350 krasjet med Japanske Kystvakten ved landing på HND 02JAN24

Er dette fraseologien de bruker i Japan?

Det tror jeg ikke. Frigitt av Japan’s Ministry of Transport:

 
Last edited:
Re: Japan Airlines A350 krasjet med Japanske Kystvakten ved landing på HND 02JAN24

Ser Lufthansa sin 748 Haneda-Frankfurt må innom OSL idag for fuel. Kan det være pga det er den lengste banen som er stengt?

Ja. De tok av på RWY 05 som er 2500 meter.
 
Re: Japan Airlines A350 krasjet med Japanske Kystvakten ved landing på HND 02JAN24

Oppdateringer;

(...) There were three pilots in the cockpit, none of them was able to see the DH8C, therefore a go around was never considered. After the aircraft came to a stop the cockpit crew was not aware of any fire, however, flight attendants reported fire from the aircraft. The purser went to the cockpit and reported the fire and received instruction to evacuate. Evacuation thus began with the two front exits (left and right) closest to the cockpit. Of the other 6 emergency exits 5 were already in fire, only the left aft exit was still usable. The Intercom malfunctioned, communication from the aft aircraft with the cockpit was thus impossible. As result the aft flight attendants gave up receiving instructions from the cockpit and opened the emergency exit on their own initiative.

On Jan 4th 2024 Japan's Ministry of Transport stated that it appears the tower controller was not aware of the Coast Guard DH8C on the runway. The pilots of the A359 did not see the DH8C and are currently being interviewed by the JTSB.

On Jan 4th 2024 Tokyo's Metropolitan Police reported in an interview with them the captain of the DH8C stated that suddenly a fire started in the back of or behind the aircraft. The Police is investigating whether the captain was aware there had been a collision with the passenger aircraft.

https://www.avherald.com/h?article=5132b9fe&opt=0
 
Re: Japan Airlines A350 krasjet med Japanske Kystvakten ved landing på HND 02JAN24

Hver bane har sin egen flygeleder og sin egen frekvens. Det er helt tydelig at Dash8 skulle krysse 34R for å ta av fra en annen bane og derfor var på en annen frekvens enn A350. Det må derfor være en god kommunikasjon mellom de som jobber i flytårnet.
 
Re: Japan Airlines A350 krasjet med Japanske Kystvakten ved landing på HND 02JAN24

Hver bane har sin egen flygeleder og sin egen frekvens. Det er helt tydelig at Dash8 skulle krysse 34R for å ta av fra en annen bane og derfor var på en annen frekvens enn A350. Det må derfor være en god kommunikasjon mellom de som jobber i flytårnet.

Det stemmer ikke. Begge fly var på samme frekvens og det var meningen at Dashen skulle ta av på 34R.34R kan ikke krysses da den ligger helt ved vannet. To sentrale spørsmål blir hvorfor Dashen liner opp uten klarering, og hvorfor flyet kunne stå på banen i 45 sekunder uten at noen la merke til det.
 
Re: Japan Airlines A350 krasjet med Japanske Kystvakten ved landing på HND 02JAN24

Ostehullsmodell det her. Stop bars var vel u/s. I tillegg har coast guard forventing om å snike i køen fra intersection og er sikkert veldig innstilt på å være raske. Kommer ikke frem om det er avgang rett før det her siden 516 også får departure ahead, continue. Eller om flygeleder ikke har bestemt seg enda hvor avgangen blir siden neste også får departure ahead. Er noen minutter som blir interessante å finne ut av her. Minner om den i LA på 90 tallet. Fly linet opp i mørke som blir avglemt av flygeleder. Fly får landingsklareing. Lysene til Metroliner på rullebanen går i ett med banelys. Konklusjonen til ntsb var vel å ikke bruke rullebanene til mixed operations.
 
Back
Top